Hej

Vi har ett gammalt torp (byggt 1920) på ca 50 kvm som står på stenblock, men som tyvärr har börjat sjunka i ena hörnan. Detta med största sannolikhet pga avsaknad av hängrännor (ska fixas!). Nu till saken...
Vi "funderar" på att eventuellt bygga ut (uppåt eller åt sidan) men huset skulle behöva riktas upp och lyftas då det står lite för nära marken. Därefter skulle en ny bättre grund behöva göras för att klara högre belastning och för att inte riskera att huset börjar att sjunka igen. Marken är plan och består av jord och sand. Att lyfta huset är en sak, men hur gör man med grunden? Vad bör man räkna med för kostnader med lyft och en ny grund under befintligt hus?
Tack på förhand!
Mvh// Magnus
 
C
Står inför samma utmaning och kommer att följa tråden med intresse.

Vet du om det sjunkit plötsligt eller om det är en process som pågått sedan huset byggdes? Utan att vara någon expert känns det osannolikt att det skulle ha något med takavvattningen att göra.

Personligen har jag funderat i banorna att lyfta och helt enkelt trava på med lämpligt formade stenar. Man kan säkert peka på brister i grundläggningen som orsak, men eftersom det tagit > 100 år för det att sjunka till nuvarande nivå kommer jag inte att göra något radikalt utan är fullt nöjd med en "nollställning" även om det fortsätter att sjunka i samma takt.
 
C cpalm skrev:
Står inför samma utmaning och kommer att följa tråden med intresse.

Vet du om det sjunkit plötsligt eller om det är en process som pågått sedan huset byggdes? Utan att vara någon expert känns det osannolikt att det skulle ha något med takavvattningen att göra.

Personligen har jag funderat i banorna att lyfta och helt enkelt trava på med lämpligt formade stenar. Man kan säkert peka på brister i grundläggningen som orsak, men eftersom det tagit > 100 år för det att sjunka till nuvarande nivå kommer jag inte att göra något radikalt utan är fullt nöjd med en "nollställning" även om det fortsätter att sjunka i samma takt.
Hej!
Huset har troligen börjat sjunka lite smått i ena hörnan för flera år sen, men det sista året har det gått fortare vilket har synts då bruk vid t.ex. öppna spisen har börjar släppa de senaste månaderna, och sprickor vid taklister och golvsocklar har uppstått.
Man ser på marken runt huset vad avsaknaden av hängrännor kan resultera i. Vattnet från taket har under årens lopp satt sina spår genom raka strängar runt huset där marken har sjunkit. Detta har även bekräftats från hantverkare att det är troliga orsaken till att huset har börjat att sjunka i ena hörnan.
Vi vill inte lägga tid, pengar och energi på att bygga ut om det finns risk att huset börjar att röra på sig igen så en bra grund är ju alltid en bra början! :D
 
Håller i dagsläget på att gjuta, Torpet är från slutet av 1800 talet och grunden var genom rutten och vi beslutade att gjuta en platta.
 
  • Grävd mark vid sidan av ett rött trähus med vit fönsterkarm och stuprör, förberedelse för gjutning av ny platta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.