Jag har byggt en trädgårdsbänk och ett bord av tryckimpregnerat virke. Det ska stå ute året runt. Skulle vara trevligt att kunna spackla igen alla skruvhål och dyl. men vet inte vilken spackel jag kan använda. Verkar som om träspackel endast är till för inomhusbruk. Går det att använda ändå? Har också upptäckt några sprickor i husfasaden av trä, kan jag i så fall använda vanligt snickerispackel till det också?
 
  • Gilla
Cheerbabe
  • Laddar…
De försök jag sett har hållt dåligt. Utomhusträ varierar ju med hur blött det är och spackel gör det inte och lossnar.

Utelim och sågspån?

Själv har jag skruvat ur en skruv i taget och ersatt med limmade träplugg. Blir ju inte osynligt.

/ATW
 
  • Gilla
Cheerbabe
  • Laddar…
Ja, det går inte spackla sånt och få det att hålla.
 
  • Ledsen
Kristina J
  • Laddar…
Fasaden kan du foga med fogmassa (kolla så den är tänkt för utebruk). Vill du ha dolda skruvar får du plugga dem med trä plugg.
 
  • Gilla
Cheerbabe
  • Laddar…
Prova med fönsterkitt?
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
De försök jag sett har hållt dåligt. Utomhusträ varierar ju med hur blött det är och spackel gör det inte och lossnar.

Utelim och sågspån?

Själv har jag skruvat ur en skruv i taget och ersatt med limmade träplugg. Blir ju inte osynligt.

/ATW
Oj så avancerat, men säkert snyggt! Tack, då vet jag att jag inte ska använda vanligt spackel. Intressant med lim och sågspån, men då tror jag det får vara bra ändå.
 
T topmount skrev:
Fasaden kan du foga med fogmassa (kolla så den är tänkt för utebruk). Vill du ha dolda skruvar får du plugga dem med trä plugg.
Skulle man inte kunna använda fogmassa även för att dölja skruvarna?
 
  • Gilla
Cheerbabe
  • Laddar…
En klassiker på gamla hus är antingen riktigt fönster kit eller gammaldags spackel som består av sågdus och linolja (ev lite krita i också).
 
I Interista88 skrev:
Prova med fönsterkitt?
Skulle gärna göra det om det fanns någon som prövat tidigare, med gott resultat.
 
K Kristina J skrev:
Skulle gärna göra det om det fanns någon som prövat tidigare, med gott resultat.
Jag har med gammaldags variant. Funkat fint i 10 år iaf.
 
G guggen skrev:
En klassiker på gamla hus är antingen riktigt fönster kit eller gammaldags spackel som består av sågdus och linolja (ev lite krita i också).
Jaså, är fönsterkitt beprövat? Vad är sågdus? Är det sågspån? I så fall kanske jag kan testa det.
 
En horisontell träyta som ska stå under bar himmel (om det är så) går inte att spackla och få något beständigt resultat.
 
K Kristina J skrev:
Skulle gärna göra det om det fanns någon som prövat tidigare, med gott resultat.
På jobbet kittar jag över skavanker eller hål i själva fönsterkarmen också när vi kittar. Annars e de la bara att prova på en vanlig träbit , skriva i en skruv o spackla över (y)
 
  • Gilla
Cheerbabe och 2 till
  • Laddar…
P
Vårat förra hus byggde vi nytt.. den liggande panelen sprack på sina ställen när den successivt torkade, vi använde Nordsjö målarfog i sprickorna och målade sen över funkade utmärkt!

Står på tuben att den går att använda utomhus men bör övermålas direkt.

Mvh Patrik
 
  • Gilla
Cheerbabe
  • Laddar…
P Patrik.L skrev:
Vårat förra hus byggde vi nytt.. den liggande panelen sprack på sina ställen när den successivt torkade, vi använde Nordsjö målarfog i sprickorna och målade sen över funkade utmärkt!

Står på tuben att den går att använda utomhus men bör övermålas direkt.

Mvh Patrik
Tack för tipset
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.