När diskmaskinen började strula stannade den med 24 min kvar i programmet. Öppnade luckan och det var varmt och disken verkade ren. Startade om och den gick något längre men inte färdigt. Därefter har den inte startat. Ibland har lampan för kranen varit släckt efter startförsök för att snart tändas. Reset-funktionen i programvalsratten hjälper inte.

Jag har kollat avloppsslangen. Blåst lätt i den och det var stopp (backventil?). Sugit i den (mums-filibabba) och det kom vatten samtidigt som man såg att avloppsvattnet i värmeväxlaren rörde sig. Inget stopp där alltså. Har också rengjort slangen bakom den röda stången. Det fanns en del klegg i slangen men inte så flödet påverkades.

Har även kollat att impellern i pumphuset är rörlig.

När diskmaskinens startknapp trycks in tänds alla lampor enligt bilden. Inget mer händer. Håller man på Aquastoppet känns vibrationer. Lyfter man upp den röda stången hörs ett högre ljud inifrån maskinen, som tystnar när stången sänks till ursprungsläget.

Nu vet jag inte hur jag fortsätter felsökningen. Kan någon pump vara blockerad? Är det någon som känner igen symptomen? Tacksam för tips så diskmaskinen blir antingen reparerad eller utbytt.

Diskmaskinens data:
E-nr SE55E250EU/73
FD 8612
Typ S9N1S


Panel av Siemens diskmaskin med tända kontrollampor och display som visar 39 minuter kvar.


Diskmaskin öppnad med synlig intern mekanik, värmeväxlare, slangar och avloppssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Och vattnet är på? Och det lilla filtret i aquastoppen inte igensatt
(Bara för att utesluta fel)
 
torbeno torbeno skrev:
Och vattnet är på? Och det lilla filtret i aquastoppen inte igensatt
(Bara för att utesluta fel)
Jodå, vattnet är på. Köksblandaren har diskmaskinavstängning. Och jag har haft slangen från blandaren som går in i Aquastoppet borta. (Skönt att man inte är rörmokare! Blandaren måste roteras annars tvinnas slangen.) Där var det en liten sil i mynningen. Hoppas det var filtret. Inget skräp där.
 
Ljudet som uppstår när man lyfter den röda stången kommer från impellerns motor. Jag märkte upp ett skovelblad på impellern med färg och såg att impellern snurrat efter att lyft och sänkt den röda stången.

Jag satte en slang i hålet vid sidan av impellern och blåste. Det bubblade och kom fram smutsigt vatten ur hålet. Vattnet kom från slangen markerad på på bilden.

Vilka slutsatser ska man dra av det här?


Indre delar av en anordning med genomskinliga slangar, en märkt som går från pumphuset vid impellern, med smutsigt vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ok. Det är avloppspumpen som går när du gör denna manöver.
Men maskinen tar inte in något vatten?
Om aquastoppen ändå vibrerar så är det tecken på att den får ström. Det är ju inte omöjligt att aquastoppen är defekt. Ett sätt att prova är att (elektriskt) koppla ifrån den från maskinen och spänningssätta den med en anpassad sladd. Om du är bekväm med att hantera el. Då skall den öppna och släppa på vattnet.
(Maskinen har ju några år på nacken och dess livslängd får väl anses ha passerat men är du nöjd med den så är det ju bra om den kan få leva vidare)
Ny aquastopp finns här https://www.nettoparts.se/shop/vatt...MIoumKmfCN6AIVF8-yCh2EVg1vEAQYBSABEgKdn_D_BwE
 
Redigerat:
  • Gilla
Maxomin
  • Laddar…
Ok, tack för info!
Jag ska se om jag kan göra som du föreslår.

Ett tips till andra i samma situation, kan vara att kolla så köksblandarens diskmaskinavstängning släpper igenom vatten. När man ändå har slangen borta från Aquastoppet. Jag missade det själv och vet egentligen inte ... Men det kanske är ovanligt med sådana fel i köksblandare från Mora.

Maskinen är ju gammal men har inte varit trasig tidigare. Som kanske syntes på bilden är den "halvintegrerad". Sådana finns inte längre enligt åf. Om man ska byta till helintegrerad, som är dagens mode, blir det en ny träpanel på luckan. Och den lär inte få samma mognad i färg på flera år.

Så jag gör ett försök. ;)
 
Har gjort ett försök. Inget vatten än.

Jag kan ha missförstått dig, Torbeno. Öppnade luckan där slang med kablar från Aquastoppet går in i maskinen. Mätte på kontaktstycket där kablarna är anslutna och fick 230 V när maskinen är påslagen och 0 V avslagen. Tog bort plastkåpan runt Aquastoppet och knackade på Aquastoppet utan effekt. Spänning som spänning tänkte jag, men ska det vara 230 V?

Är Aquastoppet en magnetventil som är normalt stängd och öppnar när den får spänning? Det kanske finns fler ventiler i kretsen för inkommande vatten? Många gissningar blir det för en novis! Bifogar sprängskisser på underdel hölje med komponenter och pumpar och slangar.

Exploded view diagram showing components of a washing machine's underside with housing, pumps and hoses.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Exploded view diagram of washing machine parts including pumps and hoses.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
det är rätt
troligen har ventilerna kärvat ihop i klumpen
 
  • Gilla
Maxomin
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
det är rätt
troligen har ventilerna kärvat ihop i klumpen
Nu är den igång igen!

Bytte Aquastoppet och maskinen diskar igen. Lampan vid kransymbolen på panelen är släckt.

1000 Tack Torbeno och Electroluxaren för era tips, helt rätt! Är mycket tacksam att slippa handdiska så ofta.

Gamla Bettan får hänga med ett tag till. :D
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Bra jobbat
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.