Vattenrening och klortabletter
Vevradio med ficklampa i ett
Trangiakök
Tennstål, tändstickor, värmeljus
Oljelampa
Ris
Konserver
En del av de saker vi införskaffat.

Tack för tips om karta och kompass
 
  • Gilla
buspojken
  • Laddar…
Nej jag har ingen bob.
Det är lustigt. Ju säkrare och stabilare samhället blir desto fler blir övertygade om att katastrofer står för dörren
 
B Bahusia55 skrev:
Nej jag har ingen bob.
Det är lustigt. Ju säkrare och stabilare samhället blir desto fler blir övertygade om att katastrofer står för dörren
nu håller jag inte med om att samhället varken blir starkare eller stabilare, men prepping handlar om att försöka förutse vad som kan ske, och hålla de rimligt. Inte att folk ska gräva upp trädgården och bygga bunker för kärnvapenkrig. Ett strömavbrott som varar en vecka hade resulterat i enorma konsekvenser för samhället, i dagsläget är typ Alvedon och Ipren slutsålt överallt, 1998 blev vi i Gävle insnöade i 4 dar om ja minns rätt, i såna lägen är de skönt att ha mat tillgängligt. Tyvärr symboliserar prepping de flesta med zombies och världens undergång
 
  • Gilla
FreQa och 2 till
  • Laddar…
Hej,
All respekt för prepping, men efter att ha läst tråden funderar jag på om det inte vore bättre med organiserade vänner.
T ex en skogsbrand annalkas och brandkåren har redan fullt upp. Då skulle jag gärna ringa runt till familj x, y och z och fråga om vilket hus som ligger mest pyrt till. Därefter organiserar vi oss för att bäst tackla branden.
Möjligen är det jag tänker på nästan samma som hemvärnet.
I sista hand om ingen hjälp går att nå, då kanske en BOB skulle vara bra.
Vad tror ni andra?
Mvh
Fredrik
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
R Roxygirl skrev:
Vattenrening och klortabletter
Vevradio med ficklampa i ett
Trangiakök
Tennstål, tändstickor, värmeljus
Oljelampa
Ris
Konserver
En del av de saker vi införskaffat.

Tack för tips om karta och kompass
vilken vevradio kör ni ?
 
Bor på landet och var totalt insnöad och avskuren från omvärlden en gång under ca 2 dygn. Omöjligt att ens gå till närmaste by. Strömmen gick (naturligtvis) och då jag inte har öppen spis saknade jag värme mest. Mat mm fanns hemma och gasolkök. Saknade även batterier, dels till ficklampa och dels till radion. Bra att ta upp det här med bob, ska göra iordning en.
 
  • Gilla
Modig och 1 till
  • Laddar…
När Gudrun passerade var det en mindre kris för oss som bor på landet 28 dygn utan el så är man glad att man är lite förberedd. Satt i bilen på väg hem med familjen och man va inte så tuff när det börjar falla tallar som är 12-15 meter höga runt omkring en då var det bra med en fulltankad motorsåg i bilen och ett eget 15kva elverk stående hemma. Så det behöver inte bli krig innan man får betydande problem där jag bor nu med egen brunn och lvvp utan kamin så blir det snabbt trist när både vatten och el kan försvinna på ett ögonblick.
 
  • Gilla
Modig och 4 till
  • Laddar…
F fredand44 skrev:
Hej,
All respekt för prepping, men efter att ha läst tråden funderar jag på om det inte vore bättre med organiserade vänner.
T ex en skogsbrand annalkas och brandkåren har redan fullt upp. Då skulle jag gärna ringa runt till familj x, y och z och fråga om vilket hus som ligger mest pyrt till. Därefter organiserar vi oss för att bäst tackla branden.
Möjligen är det jag tänker på nästan samma som hemvärnet.
I sista hand om ingen hjälp går att nå, då kanske en BOB skulle vara bra.
Vad tror ni andra?
Mvh
Fredrik
att organisera eller preppa med vänner är mycket vanligt i usa, börjar även komma här i Sverige. Jänkarna delar ofta BOL (bug out location) där de hamstrar mat, ammo för en invasion osv. Finns dokumentärer på youtube om du är intresserad. Men att organisera med dina vänner eller familj låter som en toppen idé.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
När Gudrun passerade var det en mindre kris för oss som bor på landet 28 dygn utan el så är man glad att man är lite förberedd. Satt i bilen på väg hem med familjen och man va inte så tuff när det börjar falla tallar som är 12-15 meter höga runt omkring en då var det bra med en fulltankad motorsåg i bilen och ett eget 15kva elverk stående hemma. Så det behöver inte bli krig innan man får betydande problem där jag bor nu med egen brunn och lvvp utan kamin så blir det snabbt trist när både vatten och el kan försvinna på ett ögonblick.
exakt detta ja menar, förbered för de värsta och hoppas på de bästa. Nu var de tur att sågen var med i bilen ;) ja har också ett mindre ”kit” i bilen ifall något händer.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Har kollat kit på div amerikanska sidor men det blir snabbt överdrift på deras kit
 
Efter att jag såg den där serien på SVT åkte jag till Kjell och Jula och köpte ett kit som snarare skulle kunna beskrivas som DIB, en dig in bag. Allt förpackat vattentätt i individuella svetsade plastpåsar.

Walkie talkies
Första förbandkit
Tändstickor
Batterier
Kontanter
Kniv
Vevradio
Ficklampor
 
  • Gilla
buspojken och 1 till
  • Laddar…
Hej
Vi har oxå egen brunn, med en egen en-fas pump, 10 A. Om man skulle vara utan el och behöver köra den själv. Vet någon på rak arm vilken typ av bensin/disel/etanol aggregat man behöver då?
Mvh
Fredrik

PS sorry kom på att jag kapar tråden med denna sidofråga.
 
  • Gilla
KeyserS
  • Laddar…
F fredand44 skrev:
Hej
Vi har oxå egen brunn, med en egen en-fas pump, 10 A. Om man skulle vara utan el och behöver köra den själv. Vet någon på rak arm vilken typ av bensin/disel/etanol aggregat man behöver då?
Mvh
Fredrik

[länk]
Typ ett sånt
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Har kollat kit på div amerikanska sidor men det blir snabbt överdrift på deras kit
instämmer, men oss ”normala” preppers är ju inget intressant att göra dokumentär om. Lättast är att bygga ihop sitt eget, biltema har massor av bra grejer så behöver inte kosta så mycket heller
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
F fredand44 skrev:
Hej
Vi har oxå egen brunn, med en egen en-fas pump, 10 A. Om man skulle vara utan el och behöver köra den själv. Vet någon på rak arm vilken typ av bensin/disel/etanol aggregat man behöver då?
Mvh
Fredrik

PS sorry kom på att jag kapar tråden med denna sidofråga.
hur långt har du till vattnet ? Personligen hade ja letat efter ett mekaniskt alternativ för att slippa vara beroende av bränsle.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.