Vi bor i en liten och gammal skånelänga. (Bottenvåningen ca 54 kvm, takhöjd till bakbjälkar 1,95 m, takhöjd till innertak 2,10 m, byggår sannolikt 1827, ovanvåningen inredd). Vi har tre barn och behöver uppenbarligen bygga ut för att få plats.

Jag har pratat lite med bygglovshandläggarna på kommunen för att få klart för mig på förhand vad vi kan få bygglov för och vad som hindras av detaljplan och andra regler.

Mitt problem är att de vill att tillbyggnaden ska vara 2,40 i takhöjd, pga tillgänglighetskrav. De påpekar att det enda sättet att komma runt tillgänglighetsreglerna är när det går att visa att det är omöjligt att bygga på något annat sätt - och eftersom de menar att det är möjligt att göra utbyggnaden i en annan stil med högre takfot, annan takvinkel, osv, så tror de inte att de kan bevilja bygglov för en ritning där vi fortsätter med befintliga proportioner på huset och därmed befintlig innertakhöjd.

Jag påpekade att jag hört att man brukar kunna göra undantag för gamla hus, och när de påpekade att de saknade erfarenhet av det, så bad jag om att få återkomma med exempel på fall och resonemang. Så detta söker jag nu:

Har ni lyckats få undantag från tillgänglighetskraven när ni bygger ut gamla hus med lågt innertak, och på vilka grunder har detta skett? Vilka kommuner bor ni i? Det lät på bygglovshandläggarna som att de var öppna för att ändra sin åsikt, om jag kan komma med tydliga exempel på avsteg med motiveringar.
 
Redigerat:
Laszlo Toth
Jag tror inte att kravet på takhöjd har med tillgänglighet att göra. Kraven på tillgänglighet handlar om nivåskillnader, dörrbredder och utrymmet i badrum. Medan kravet på rumshöjd tas upp separat i BBR, se 3:3111. Så bemöt dem separat dvs visa att alla krav på tillgänglighet kan uppfyllas även om rumshöjden är lägre. Men kraven på rumshöjd är ska-krav i lagstiftningen så kan vara svåra att komma runt. https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...byggregler/om-bbr/mindre-avvikelser-fran-bbr/
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Kan du inte fortsätta med samma storlek på utsidan men inne har du endast en våning med högt i tak. Eller sovloft. Den nya delen skulle kunna rymma kök och vardagsrum och gör sovrum i delen med lågt i tak.
 
Ögonfröjd Ögonfröjd skrev:
Kan du inte fortsätta med samma storlek på utsidan men inne har du endast en våning med högt i tak. Eller sovloft. Den nya delen skulle kunna rymma kök och vardagsrum och gör sovrum i delen med lågt i tak.
Det blir dyrt att bygga och bara få ut kvadratmetrar på en våning.

---
Svar till övriga i tråden, eller framtida läsare:

Har luskat vidare lite i reglerna, och kommit fram till följande. (Från BFS/BBR)
https://www.boverket.se/contentassets/a9a584aa0e564c8998d079d752f6b76d/konsoliderad_bbr_2011-6.pdf

(3:53) Vid ändring av byggnad SKA rumshöjden vara tillräcklig för att undvika olägenheter för människors hälsa.
(3:5111) Vid tillbyggnad i markplanet SKA man EFTERSTRÄVA samma nivå som gäller vid uppförande av nya byggnader.
(3:3111) Vid nybyggnad SKA rumshöjden vara minst 2,40 meter.
(1:2235) "Ska eftersträvas" betyder att kraven ska tillgodoses om de inte medför negativa konsekvenser för byggnadens kulturvärde och andra boendekvaliteter.
(1:22) Diverse skrivelser om kulturvärden, bl a utifrån förvanskning och byggnadens förutsättningar.

Dvs. 2,40 m ska eftersträvas i tillbyggnader om det inte får negativa konsekvenser för husets kulturvärden eller boendekvaliteter. Kan man motivera ett avsteg från kravet utifrån sådana konsekvenser, så gäller att rumshöjden ska vara tillräcklig för att inte skapa "olägenheter".

Utifrån detta har bygglovshandläggarna i kommunen medgivit att det finns utrymme för diskussion och har bett mig återkomma med ett specifikt förslag. Så jag ser ljust på möjligheterna här.
 
  • Gilla
Karodie och 2 till
  • Laddar…
Man skulle kunna gräva ner nya delen en halvmeter, dvs golvet lägre än marknivån.

Det kanske iofs skulle betyda att fönsterhöjden ser konstig ut. Innifrån eller utifrån.

/ Hälsningar, Fredrik
 
T Tornhill 2 skrev:
Man skulle kunna gräva ner nya delen en halvmeter, dvs golvet lägre än marknivån.

Det kanske iofs skulle betyda att fönsterhöjden ser konstig ut. Innifrån eller utifrån.

/ Hälsningar, Fredrik
Det alternativet finns. Men redan nu är golvnivån i nivå med marken utanför. En intressant parameter att räkna in är att byggreglerna är att en tillbyggnad inte får försämra tillgängligheten i bostaden, vilket en nivåskillnad med trappsteg på bottenvåningen skulle göra. Så vad är bäst ur tillgänglighetssynpunkt - att ha kvar samma golvnivå och rumshöjd, eller att ha högre tak, men lägga till nivåskillnader i bottenplanet? Det är en intressant fråga.
 
Hur har ni tänkt att tillbyggnaden ska se ut? Vill ni efterlikna befintlig byggnad? Det kan vara svårt att få till det på ett snyggt sätt utan att det ser just till och påbyggt ut, inte helt ”äkta” ut som ursprungsbyggnaden. Det går att bygga till i helt annan stil som ändå anpassas och harmonierar med befintlig byggnad. Då skulle ni kunna uppfylla kraven på rumshöjd enl BBR. Kolla efter inspiration på nätet eller rådfråga en arkitekt.
 
M MetteKson skrev:
Hur har ni tänkt att tillbyggnaden ska se ut? Vill ni efterlikna befintlig byggnad? Det kan vara svårt att få till det på ett snyggt sätt utan att det ser just till och påbyggt ut, inte helt ”äkta” ut som ursprungsbyggnaden. Det går att bygga till i helt annan stil som ändå anpassas och harmonierar med befintlig byggnad. Då skulle ni kunna uppfylla kraven på rumshöjd enl BBR. Kolla efter inspiration på nätet eller rådfråga en arkitekt.
Vi har ett par alternativ. Antingen bara förlänger vi längan. Eller så bygger vi i vinkel/kors.

Det är en putsad korsvirkeslänga. Så antingen murar vi upp ytterväggarna, putsar och målar likadant. Eller så bygger vi tillbyggnaden i korsvirke, och tar på sikt fram korsvirket även på gamla längan (fast vi vet inte hur den ser ut under putsen - Om det ens är korsvirke överallt. Att det är korsvirke har vi sett där vi renoverat i hallen.). Bygger vi i korsvirke kommer det aldrig se helt enhetligt ut, men det är ju också så många korsvirkeshus ser ut - tillbyggda i omgångar.

Taket är eternit-pannor, så de byter vi oavsett hur vi bygger ut, och lägger ett enhetligt tak på hela (lutar åt papp).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.