Fast 60 kvm som skall penselmålas. Det känns orimligt att klara på "ett par timmar". En ren rollning kan nog gå på den tiden. Men 15h känns väldigt mycket även för penselmålning. Var det bara målning? Behövde golvet täckas? Kvistlack?
 
H hempularen skrev:
Fast 60 kvm som skall penselmålas. Det känns orimligt att klara på "ett par timmar". En ren rollning kan nog gå på den tiden. Men 15h känns väldigt mycket även för penselmålning. Var det bara målning? Behövde golvet täckas? Kvistlack?
Endast en strykning med panelgrund. Han rollade först och bara efterdrog med pensel. Hade strukit en gång själv innan uppsättning. Allt var täckt sedan innan av snickarna.
 
Redigerat:
Hemmakatten
Det där taket såg inte roligt ut. Det skulle jag vilja ha omgjort.

Vad gäller taklister och hur man målar de kan jag inte svara på eftersom vi inte har haft taklister varken i förra huset eller detta.

I vårt förra nybyggda hus, med sidoljus och gipsväggar var målaren inte nöjd med en vägg i ena sovrummet och i hallen. Båda ställena med inkommande ljus som avslöjar alla ojämnheter. Hallen gjorde han om tre ggr innan han var nöjd.

Mycket serviceminded målare. Han kom en sen eftermiddag/kväll två dagar innan julafton bara för att det skulle vara fint och klart innan jul. Med var hans ca 10-åriga dotter som åt middag med oss medan han målade.

Hur mycket, och om, han debiterade extra för omspacklingarna/målningarna vet jag inte. Han målade hela huset. Fakturan var ok och jag frågade aldrig. Och han har alltid kommit inom rimlig tid när jag ringde honom därefter.(För övrigt har jag aldrig klagat på någon faktura från de ca 25 olika entreprenörer vi hade. Förutom fönsterfirman och en plattläggare som vi kastade ut.)

I nya huset, i Portugal, är alla väggar, betong/tegel och puts och nedsänkta gipstak med spottar (false ceiling), otroligt släta och välmålade. Aldrig sett så släta väggar men här är de otroligt duktiga på detta. Bifogar en bild.

Släta väggar och nedsänkt gipstak med indirekt belysning i ett modernt hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om jag var i ditt ställe så skulle mitt primära mål vara att få släta och fina väggar och tak. Som sagt, taket såg inte fint ut. Efter det så kan du diskutera fakturan. Om du får ett par timmars avdrag så nöj dig med det. Inte värt sinnesfriden att bråka för länge. Antar att du inte tänker anlita målaren igen. Och målaren lär inte heller vilja komma tillbaka.

Det viktigaste är att hitta en målare som gör ett bra/perfekt jobb. Då får man också räkna med att betala en högre timpenning eller vänta längre innan de kommer, eftersom de riktigt duktiga hantverkarna har många kunder. Men det verkar inte riktigt som att denne målare uppfyller kraven.
 
Redigerat:
Det där såg snyggt ut Hemmakatten!

Jag tycker målaren har varit bra i övrigt. Några småsaker som de slarvat med som jag tänker påpeka men inget stort.
Det här med att måla ner från taklisterna visste jag inte att det var vanligt. I mitt tycke ser det inte så kul ut men jag kanske får leva med det om det nu är "standard". Taklisterna ser ju bredare ut än vad de är så det blir ju inte riktigt det utseende som vi var ute efter.

Beträffande tiden så tänker jag att jag kan sträcka mig till att betala för halva tiden (7h) för taken. Sedan kommer det säker bli en diskussion om taklister är "snickerier" eller inte men i min värld är de i allra högsta grad det...

Sköter målarn detta snyggt kan ha få mer ätor. Annars får han köra klart det som ingår i fastpriset och sedan målar vi resten själva eller tar in någon annan.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.