buspojken buspojken skrev:
exakt vad har detta med min frågeställning att göra?
Jag har ingen bob och tänker mig att stanna hemma i första hand. Inte sticka till skogs med yxa och såg.
 
  • Gilla
TobbeP
  • Laddar…
Har inget behov av att ha färdigpackad väska. Har nog i prinicp allt på listan och allt jag behöver för att klara mig ifall samhället kollapsar, men tror inte det går så snabbt så att jag behöver ta en väska och springa. Hade man bott i lägenhet i stan kanske det hade varit en idé ifall man snabbt måste evakuera men mitt ute på landet tänker jag att man har ganska bra med tid på sig.

Åker till sommarstugan som är på en ö och väntar ut zombieapocalypsen:rofl: Jag brukar samla regnvatten i en CTC-tank där.
 
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
Jag har iofs också en mindre bag/väska som alltid är packad, men det är bara en liten necessär och det allra mest nödvändiga i klädväg.
Ta o dra-väskan.:cool:
Inga yxor eller annat där.
 
Många har skrivit om zombies. Tror ni att det kommer komma en apokalyps?
 
  • Wow
Xaktly
  • Laddar…
Ingen tror det. Om du inte gillar prepping kan du lämna tråden istället för att hålla på och förlöjliga den. Det finns olika intressen, vissa gillar idrott, andra prepping, andra gillar att glo in i en smartphone hela dagarna. Vem är du att lalla runt och mästra andra och dumförklara dom?
 
  • Gilla
buspojken och 1 till
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Många har skrivit om zombies. Tror ni att det kommer komma en apokalyps?
Absolut inte.
 
TRJBerg
Min "BOB" är min plånbok: Id, kreditkort och kontanter. Funkar inte det så räcker inte 72 timmar på lång väg.
 
raveper raveper skrev:
Jag har ingen bob och tänker mig att stanna hemma i första hand. Inte sticka till skogs med yxa och såg.
Vem har påstått någon om det? Du kommenterar utan att ens ha en aning om vad du pratar om. Prepping är inte Robin Hood
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Min "BOB" är min plånbok: Id, kreditkort och kontanter. Funkar inte det så räcker inte 72 timmar på lång väg.
ID kort och kontanter är väldigt bra att ha tillgängligt vid längre strömavbrott tex. Då funkar inte kortterminaler. Ja har våra pass kontanter och viktiga papper liggande i vapenskåpet, min BOB står ovanpå.

lite tråkigt att en del har en dålig attityd mot detta, ingen tror att en zombie apokalyps väntar runt hörnet. Bara löjligt att kommentera något dylikt.
 
  • Gilla
SaabNiklas
  • Laddar…
Nja. Jag har egentligen ingen BOB.
Men jag har saker jag alltid bär med mig.
Och saker jag har lätt åtkomliga om jag måste lämna hemmet.
Det jag bär med mig är victorinox swisstool x plus - första förband - insulin för en vecka - druvsocker och lite andra småprylar. Både sviss tool och första förband har kommit till användning mer än en gång...
Saker jag kan plocka fram snabbt är faktiskt sådant som fällsåg - vattenfilter - gaskök och hängmatta och sykit.
Tror jag att jag kommer behöva dem?
Nej.
Men både jag och min fru har föräldrar som flytt undan krig och elände. Hungrat och gömt sig i skogsbryn.
Och jag tänker inte stå där som ett fån den dagen (som aldrig kommer) då ny politisk ledning börjar samla in folk för att våra åsikter registrerats på FB. Och ja, det är helt ok att tycka jag är ett fån nu... ;)
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 6 till
  • Laddar…
Och så är det så klart roligt att preppa med yxa och eldstål och låtsas vara Hjortfot från barndomens böcker. Jag är verkligen en homo ludens...
 
Redigerat:
Jag har ju min väska av två anledningar dels så ska den räcka för att jag och hund ska klara oss hemifrån under 48 Tim om vi ska på ett akutsök. Så den används ju och förhoppningsvis så räcker det som ligger i den även om man skulle behöva lämna huset vid en ev kris. Vilket jag iallafall är beredd på att det kommer bli.
 
Ingen faktisk BOB liggande, men jag har allt liggande ifall det skulle behövas. Som scoutledare har jag fem ryggsäckar, nio sovsäckar (sommar, höst och vinter till oss tre i familjen), förmodligen lika många liggunderlag, fyra tält, sprit och gaskök med bränsle, pannlampor till förbannelse, powerbanks, påsmat, kaffe, te, yxor, knivar, tändare, oljelyktor, vattenflaskor, rep och allt annat som behövs.n

Däremot har jag GTH (get them home) med i alla vardagsväskorna. En flaska vatten och en powerbar eller två. Funkar lika bra på frugan och barnet som på småscouter. Och en sked till en risifrutti om andan faller på.
 
  • Gilla
Fario och 1 till
  • Laddar…
Jag tillstår gärna att jag var en av dem som raljerade i början, och tycker i grund och botten fortfarande att en BOB är helt meningslöst för de flesta av oss.

Jag tror absolut på att förbereda sig på rimligt sannolika risker, men att man skulle behöva dra från hus och hem är inte sannolikt för flertalet av oss. På frågan dig in or bug out? är det första alternativet det som sannolikt är rimligt för flertalet i huvuddelen av fallen.

Och då är det enkla och triviala saker som att ha lite reserver i frys och skafferi samt några liter vatten i backup. Äter man viktiga mediciner är det förstås bra att även dessa finns för mer än morgondagen.

Tråkigt, försiktigt och förutsägbart. Tills ryssen kommer.
 
Fario Fario skrev:
Nja. Jag har egentligen ingen BOB.
Men jag har saker jag alltid bär med mig.
Och saker jag har lätt åtkomliga om jag måste lämna hemmet.
Det jag bär med mig är victorinox swisstool x plus - första förband - insulin för en vecka - druvsocker och lite andra småprylar. Både sviss tool och första förband har kommit till användning mer än en gång...
Saker jag kan plocka fram snabbt är faktiskt sådant som fällsåg - vattenfilter - gaskök och hängmatta och sykit.
Tror jag att jag kommer behöva dem?
Nej.
Men både jag och min fru har föräldrar som flytt undan krig och elände. Hungrat och gömt sig i skogsbryn.
Och jag tänker inte stå där som ett fån den dagen (som aldrig kommer) då ny politisk ledning börjar samla in folk för att våra åsikter registrerats på FB. Och ja, det är helt ok att tycka jag är ett fån nu... ;)
Offtopic: Det har redan börjat registrerats åsikter på FB och andra ställen på nätet. En del har t.o.m åtalats och en del har fått besök av Robert Aschberg. Så vi behöver ingen ny politisk ledning. Inte för att bli åsiktsregistrerade åtminstone.

Ontopic: Jag tycker ingen som förbereder sig för en kris är ett fån, även om jag inte förbereder mig själv så särskilt allvarligt.
 
  • Gilla
GargamelSE och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.