Jag kommer nog att till våren installera bergvärme. Bor några hundra meter från Mälaren, ca 30 meter ovanför grundvattennivån. Enligt Nibe så skulle jag med en 8.5Kw pump behöva borra ca 170 meter (aktivt djup), betyder detta 170+30 meters borrning? Har ca 1-2 meter ner till berg.

Sen va ju då frågan om jag behöver en 8.5Kw pump, klarar jag mig med en 7:a?

Huset är idag på 175Kvm(150+25), vattenburna element. Om något år kommer vi troligen att bygga ut med ca 100kvm (60+40). Har läst el del i forumet om några som har närmare 300Kvm och kör en 7:a med acctank, kanske vore något för mig? klarar jag mig då med ett grundare hål?
 
ingen?
 
Iprincip så är det ju riktigt att det blir 170+30meter. Det är väl iofs möjligt att vatten trycks upp i hålet om man träffar en lämplig vattenåder, men det är nog säkrast att räkna med motsvarande 170+30m.

Det är ju lite hugget som stycket med en 7a eller 8,5.

Ett välisolerat hus klarar sig säkert med en sjua (som hemma hos mig tex). På pappret ger ju dock 8,5 mindre spetsel.

Även om du väljer en sjua så verkar det lite snålt att dra in på borrdjupet. Det skulle inte jag göra.

Många väljer nog den större pumpen idag skulle jag gissa, kompletterar du med en acktank är ju ev gångtidsproblematik definitivt hanterad.
 
Jättetack för svaret. Det lutar nog åt en 8.5kw och en extra acctank. Det lär komma en hörnbubbel samt att vi troligen bygger ut. Riktvärdet för en 8.5kw är 140 - 170 m djupt hål + 30m (för mig) innebär kanske ett 200m hål.

Finns det något riktvärde för hur mycket man kan få pröjsa/meter för ett borrhål?

Då jag läst en hel del inlägg så förstår jag att de stora leverantörernas pumpar e rätt lika prestandamässigt men att man bör se sig om efter en pump med gradminutreglering? IVT hade det inte men Ctc har och Nibe, rätt av mig? Något fler märke jag borde titta på?

 
Engan23 skrev:
Jättetack för svaret. Det lutar nog åt en 8.5kw och en extra acctank. Det lär komma en hörnbubbel samt att vi troligen bygger ut. Riktvärdet för en 8.5kw är 140 - 170 m djupt hål + 30m (för mig) innebär kanske ett 200m hål.

Finns det något riktvärde för hur mycket man kan få pröjsa/meter för ett borrhål?

Då jag läst en hel del inlägg så förstår jag att de stora leverantörernas pumpar e rätt lika prestandamässigt men att man bör se sig om efter en pump med gradminutreglering? IVT hade det inte men Ctc har och Nibe, rätt av mig? Något fler märke jag borde titta på?
Nibe har gradminutreglering! Jag undrar om inte alla har det i någon form nuförtiden.

Hur mycket du betalar per meter för ett borrhål beror på när du frågar, vem du frågar, och VAR du befinner dig. Här i 08-land får man garanterat betala mer än på andra ställen just nu. Gissningsvis 200-300SEK per meter ink foderrör (blir osäker på om slangsättning ingår).

Jag tror det ärklokt att borra motsvarande ca 200meter. Man kan inte borra för djupt.....

CTC har en fiffig konstruktion som passar vissa (jag tycker den är smart!) men det verkar som den är lite knepig med inställningarna för elpatron.

Vill du täcka marknaden helt ska du förstås också titta på Thermia. Thermias Diplomatpumpar har väl lite ryckte om sig att vara Rolls-Roycepumpar.... välförtjänt eller icke..!
 
OK man kanske ska kolla med IVT om de har gradminuterglering. Ctc har jag hört en hel del gott om, däremot Nibe har jag bekanta som haft en del strul med...de har förmodligen haft otur men när man hört hur ointresserade Nibe var så får man kalla fötter.

Jag bor i Enköping så risken e rätt stor att det är Stockholmspriser på borrhålet även där...

Bra att ha ett riktmärke för vad borrningen brukar ligga på för pris. Har jag tur så fixar sig borrningen genom en bekants bekant...

Visst är det så att jag måste ha ett tillstånd från kommunen för borrhålet?


 
Engan23 skrev:
OK man kanske ska kolla med IVT om de har gradminuterglering. Ctc har jag hört en hel del gott om, däremot Nibe har jag bekanta som haft en del strul med...de har förmodligen haft otur men när man hört hur ointresserade Nibe var så får man kalla fötter.

Jag bor i Enköping så risken e rätt stor att det är Stockholmspriser på borrhålet även där...
 
Bra att ha ett riktmärke för vad borrningen brukar ligga på för pris. Har jag tur så fixar sig borrningen genom en bekants bekant...

Visst är det så att jag måste ha ett tillstånd från kommunen för borrhålet?
Hur noga man är med tillstånd variera mellan kommunerna. Här i Stockholm för man ett mycket noggrant register över detta och det är en hel trave med papper som skall skickas in till allehanda myndigheter och företag. Kolla med kommunen.

Jag tror inte du ska oroa dig för Nibe. Jag (och alla jag känner med bergvärme faktiskt) har en och det funkar kanon. Nibes support har jag inte behövt använda - välj en lämplig installatör så får du den support du behöver.
 
Håller med ovanstående. Jag har själv en Nibe och eftersom "supporten" går via installatören så är det detta som är viktigt. Eftersom jag har en kanonrörmockare så är allt bra. Pumpen funkar också fint...
 
Ok så Nibes support går via lokal installatör, ja det är ju väldigt bra å veta för det vill ju till sig att den som installerar (helst då någon från orten) då gör ett bra jobb eftersom samma man(eller kvinna) troligen åker på supporten..

Skitbra info, tack.

Tyvärr så är det nog bara 1 installatör av Nibe i Enköping vilket inte ger så mycket till prisjämförelse att tala om... :O) Jag får för jämförelse ta in någon offert från annan stad att klämma den lokala med.
 
Efter jul så tänkte jag be ett gäng totalentrepenörer att komma med offert för borrhål, pump & installation.


Är det någon av er som har kvar sin offertkravlista? Skulle vara fint att ha en mall då jag ska göra min egen.

Efter att läst en del på forumet så förstår jag att det e en fördel att sätta in en extra acctank som "första element" i värmeslingan till elementen? Detta så att pumpen inte får så många start/stopp. Men hur blir det då med varmvattnet till bad, duschning, kranar osv? Där vill man ju ha mycket varmvatten? Extra acctank där med?

 
Engan23 skrev:
däremot Nibe har jag bekanta som haft en del strul med...de har förmodligen haft otur men när man hört hur ointresserade Nibe var så får man kalla fötter.
Får man fråga vad det har varit för strul?
 
Engan23 skrev:
Efter jul så tänkte jag be ett gäng totalentrepenörer att komma med offert för borrhål, pump & installation.


Är det någon av er som har kvar sin offertkravlista? Skulle vara fint att ha en mall då jag ska göra min egen.

Efter att läst en del på forumet så förstår jag att det e en fördel att sätta in en extra acctank som "första element" i värmeslingan till elementen? Detta så att pumpen inte får så många start/stopp. Men hur blir det då med varmvattnet till bad, duschning, kranar osv? Där vill man ju ha mycket varmvatten? Extra acctank där med?
För varmvattnet har du följande alternativ:

1. Inbyggd förrådsberedare i pumpen (typ Nibe 1215), 160liter
2. Dubbelmantlad tank bredvid 300/500liter (i kombination med något typ nibe 1115)
3. För stora kapacitetskrav kan också #1 i kombination med en vanlig elvb vara ett alternativ.
 
Jo min tanke var nog att ha en tank bredvid, men om den ska sitta i serie med elementen så har jag ju "endast" 160 liters tanken i VP till dusch, bad & kran, ska det räcka i ett 4pers hushåll? Jag har idag en elpanna med 160 liter tank inbyggd och tycker att det e lite för snålt, skulle jag då klara mig med en 160 liter tank i VP?
 
Titta även på Stiebel Eltron. Tyska pumpar med mycket bra prestanda, låg ljudnivå och sanslös kvalitet.

Har inte funnits mer än ca 3 år på svenska marknaden.

Ett konkurrerande alternativ till de svenska jättarna som kanske kan löna sig. Vad vet jag?
 
Engan23 skrev:
Jag har idag en elpanna med 160 liter tank inbyggd och tycker att det e lite för snålt, skulle jag då klara mig med en 160 liter tank i VP?
Nej, välj alt. 2 eller 3 av MathiasS råd. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.