Claes Sörmland
Får jag bygga ett garage utan att bygga en bostad på denna obebyggda fastighet?

Äldre detaljplan från 50-talet. Fastigheten ligger inom område markerat med "B".

Detaljplanens text:



Närbild av en utdrag från en detaljplan från 50-talet med text som diskuterar användningen av markerat område "B".

En (hoppingivande) tillkommande paragraf:

Bild av en gammal detaljplanstext som nämner undantag för lokaler för handel och hantverk samt garage och dylikt.


"Inredas lokaler", betyder det att jag får bygga ett garage på fastigheten trots att ett bostadshus saknas?
 
N
Detta inlägg är ett halvt år gammalt, är det ännu aktuellt?
 
Claes Sörmland
Inget har hänt men funderar fortfarande på detta. Kanske dags att bygga garage i kommande lågkonjunktur.
 
N
Vad är definitionen av lokal? Kan det vara att den måste nyttjas för andra ändamål än privat?
 
Claes Sörmland
Lokal betyder bara rum eller lokal samling av rum som används till något. I byggnadsstadgan från 1947 som gällde när denna detaljplan togs används ordet lokal just i den meningen. Men det används aldrig som benämning för rum som används som bostad.

Det jag inte är säker på är om det krävs en bostad för att få bygga på fastigheten eller om jag kan skippa bostaden och enbart bygga ett garage. Fastigheten är idag obebyggd.
 
N
Hej
B måste anses vara överordnad undantaget vilket betyder att ordet ä v e n gör att förutom en byggnad för bostadsändamål får man också bygga ett garage. Så tolkar jag detaljplanen som du redovisar den här.

Någon annan i forumet som läser det annorlunda ?
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
N Nylenskavillan skrev:
Hej
B måste anses vara överordnad undantaget vilket betyder att ordet ä v e n gör att förutom en byggnad för bostadsändamål får man också bygga ett garage. Så tolkar jag detaljplanen som du redovisar den här.

Någon annan i forumet som läser det annorlunda ?
Jag tolkar det som om att huvudändamålet är bostad (som inlägg ovan) som enligt undantag får inredas med lokaler för handel och verksamhet samt garage i dyl.

Bostaden får inredas med - tolkar jag som att det i bostaden får inredas garage mm, dvs garage och bostad hänger ihop i en byggnad. Det står inget om att komplementbyggnad (garage) får byggas på fastigheten. Även om det skulle stå att komplementbyggnad (uthus i äldre planer) får byggas så är den just ett komplement som ska innehålla funktioner som saknas i huvudbyggnaden.

I min kommun har en sökanden nyligen fått avslag i liknande ärende. Denne överklagade inte så vi vet inte hur högre instans skulle tolka frågan.
 
Redigerat:
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
N
Så om man bygger ett garage med sovplats ovanpå, med en liten kokhörna och har någon form av toalett i närheten, då avviker man från tillgänglighetskraven. Det betyder att man gör ett garage och den minsta och enklaste stuga man kan tänka sig bakom. Kanske hittar man en enkel byggsats som passar ihop med ett garage.
 
N
Om huset har tillgång till vatten eller vatten finns förberett och det finns en toalett eller förberett för det och du sedan använder byggnaden till garage under en viss tid så startar du en process på stadsbyggnadskontoret som de får ta ställning till.
 
Claes Sörmland
Med tolkningen ovan lär det nog svårt att bygga något garage eftersom minimikraven för en bostad är så pass höga idag.
 
N
Hej
Observera att de två inläggen visar två olika scenarios på hur man kan tänka och resonera kring det.
 
N
Ja då får vi se efter vad bostadsändamål betyder. Är det helårsboende eller kan det tillåtas fritidsboende? Handikappskraven måste följas, det betyder tillgång till toalett, kök och sovplats i anslutning till det. Enkelt att komma in. Frågan är om du måste färdigställa i det skicket eller om du kan få dispens och använda den till lokal - garage enligt undantaget för ett tag.
 
Claes Sörmland
Jag tror grannen har lyckats få till ett undantag och nyligen byggt något som kallas för "bostad/garage" men som saknar bostadsdelarna och enbart används som garage. Men det är inte helt jämförbart för den ytan var ursprungligen detaljplanerad för transformatorstation och inte bostadsändamål.
 
  • Gilla
Nylenskavillan
  • Laddar…
N
Hej
Det du bygger måste han en varaktig karaktär - det talar B om. I en detaljplan är det inte möjligt att precisera om bebyggelsen är tänkt för permanent boende eller fritidsboende. ( sedan kan man undersöka tidsbegränsat bygglov men det verkar osäkert)

Sedan står det i texten nedan:

Om syftet med planläggningen är fritidshusbebyggelse bör det också beskrivas i planbeskrivningen.


Reglera inte upplåtelseform

I detaljplan är det inte möjligt att reglera bostäders upplåtelseform, till exempel bostadsrätt eller hyresrätt, och boendeform så som enskilda hushåll eller kollektiv.

I en detaljplan är det heller inte möjligt att reglera om en bostad ska vara permanent eller fritidsboende. Istället kan kommunen indirekt genom att reglera till exempel bebyggandets omfattning begränsa förutsättningarna för permanentboende. Om syftet med planläggningen är fritidshusbebyggelse bör det också beskrivas i planbeskrivningen.

Länk till Pbl kunskapsbanken:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...melser/anvandning-av-kvartersmark/B-Bostader/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.