ska man deklarera bygget??, det står ju i deklarationen att man ska räkna ut sin fastighetsskatt. Hm på våra deklarationer har dom uppgett tomtens taxeringsvärde dvs 16000. Detta x 1% /2 (snubben å mej) blir ju 80kr per näsa. Är det verkligen så man ska skatta??? Någon som vet hur man räknar?
 
Hallå skattesmitare ;), är det bara jag som tänker deklarera, eller håller ni bara på med svartbyggen?
 
Jo det är bara du som ska betala in, vi andra tänkte sedan dra nytta av din skatt för att finansiera våra egna byggen genom att vara sjukskrivna/föräldralediga/arbetslösa så att vi kan bygga ännu billigare ;D
 
Det var väl det jag misstänkte...  :-/

Men med min uträkning av fastighetsskaten kan du inte var sjuk många minuter ;D ;D 8)
 
Jag hade nog tänkt så här:
  • Jag startar den enskilda firman "Skumbergs trädgårdstjänst".
  • Sedan sjukskriver jag mig själv.
  • Därefter anlitar jag min egen firma för att sköta trädgården eftersom jag är sjuk.
  • Jag betalar firman ruskigt dåligt för arbetet, så att den kan göra förlustavdrag, som jag som privatperson kvittar mot fastighetsskatten.
  • Slutligen sjappar jag till Mallorca när fogden kommer och ringer på...
Solklart, eller? 8)



 
Mr Beach skrev:
Jo det är bara du som ska betala in, vi andra tänkte sedan dra nytta av din skatt för att finansiera våra egna byggen genom att vara sjukskrivna/föräldralediga/arbetslösa så att vi kan bygga ännu billigare ;D
HAHAHA
;D
 
Hallå !!! är det verkligen INGEN som har eller ska deklarera för bygget ???
 
Inte än ;)
 
Chefen mittemot vet nog men jag vill inte störa han nu.. :-X Han vet ju inte vad jag gör ;D Ska försöka ta ett snack mehan sen Lajban... :D
 
Gulle dej Lill... man kunde ju tycka att skattemyndigheten kunde räkna ut det där själva, det är ju liksom deras idé å inte min :-/
 
lajbanson skrev:
Gulle dej Lill... man kunde ju tycka att skattemyndigheten kunde räkna ut det där själva, det är ju liksom deras idé å inte min  :-/
Baske mej va rätt du har!!
 
Hm det verkar ju märkligt att man ska räkna meter diskbänk, antal toaletter osv om dom inte ska räkna upp sedan...
 
Mr Beach skrev:
...........
Därefter anlitar jag min egen firma för att sköta trädgården eftersom jag är sjuk.[*]Jag betalar firman ruskigt dåligt för arbetet, så att den kan göra förlustavdrag, som jag som privatperson kvittar mot fastighetsskatten.[*]Slutligen sjappar jag till Mallorca när fogden kommer och ringer på...
;D
Mr Strandknutte!
Du glömmer väl inte att hyra ut så Du får en svartpeng när Du är borta också??

;)
Lajbanson
Skit i toaletterna och ange att diskbänken är en stor skärbräda etc. etc. etc. så ska Du se att huset inte blir så högt taxerat..
Första 5 åren är ju skattefria och resterande 5 är bara halv skatt och sedan är ju huset så förfallet och måste renoveras.... så se framtiden an med tillförsikt... får vid det laget har vi väl tillsammans här på Forumet röstat på ett parti som tar bort fastighets-, arvs- och förmögenhetsskatten, eller hur?
:D

Helena med.....
S...... S.....




 
Första 5 åren är ju skattefria och resterande 5 är bara halv skatt
Rätt! men under själva byggåret har jag hört/läst att man ska betala fastighetsskatt för byggets dåvarande värde! Hur fasen ska jag veta värdet?? S-myndigheten har uppgett tomtens taxeringsvärde, är det det jag ska gå på eller ska jag räkna upp (men sånt kan inte jag). Att jag ska skatta 1% av taxeringsvärdet är i alla fall helt klart... men på vilket värde?

von sassen vilket taxeringsvärde har du på ditt bygge? tomtens eller högre?
 
Du ska betala full fastighetsskatt för tomten och halv skatt på värdet på eventuella byggnader (även sådana som inte är färdigbyggda). Har du börjat bygga huset har du kanske fått fakturor? De kan du utgå från när du anger värdet. Dessutom ska du berätta för skattmasen värdet på ditt eget nedlagda arbete - du har kanske fällt några träd?

Sen är det upp till ditt samvete vad du tar upp för värde i deklarationen... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.