Jag vet inte om detta är rätt forum men hoppas att jag ändå kan få hjälp.
Jag skulle behöva hjälp att avgöra vad man kan förvänta sig av ett matbord för utomhusmiljö.

Vi köpte detta bord i april 2019 tillsammans med en hel grupp stolar för sammanlagt ca 40.000 SEK:
https://www.brasommarmobler.se/utem...-matbord-vitblastrad-teak-200-265x100-cm.html

För 5 månader sedan upptäckte vi alg/mögel på bordet som vi haft en stor del av sommaren under segelduk och ett par månader utan. Även stolarna uppvisar dessa mörka mögelfläckar.
Dessutom upptäckte vi att visa av brädorna har svällt ganska rejält och gör att bordet ser fult och gammalt ut.

Jag påpekade för leverantören att jag förstår att trä rör sig och kan svälla, men så pass mycket har jag inte varit med om speciellt på ett bord som inte stått ute så länge.
Som svar på möglet/algerna så skrev de att bordet är "tillverkat i en teak som tillåter en viss variation av hårdhet och det är därför lättare för sporer att få fäste på vissa partier" och så vill de att vi köper mögel-tvätt på deras hemsida för att åtgärda problemet.
Inget av detta framkom då vi köpte möblerna. Man berättade inte heller att bordet behöver underhållas med medel innan ens hälften av säsongen har gått.

Närbild på vitblästrad teak utematbord med tydliga tecken på alg- eller mögelangrepp och svullna träbräder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trämöbler utomhus med mögel och svällande brädor, tecken på slitage och skador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av ett blekt trämatbord med tydliga mörka mögelfläckar och svullna brädor, indikation på fuktskador och slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu undrar jag om det är normalt att nya trämöbler i teak kan se ut så här efter bara några månader eller om jag bör reklamera det?
 
N
Vad är möblerna behandlade med från början?
 
I Göteborg har det varit extremt med jordslag i år fuktigt och nästa inte kallt. Har bordet stått ute sen ni köpte det så ser jag inget konstigt med algerna, den svällda brädan ser jag inte på bild.
 
J
Trist att ni inte är nöjda. Så här står det på deras hemsida om teak. Om ni köpt vitblästrad står det att ni ska göra rent det.

Det ser ut som all torr teak jag haft (inomhus). Det blir ojämnt vitt/torrt. Själv tycker jag bättre om mörk teak och oljar därför.

Skärmdump av en hemsida med information om skötsel av teakmöbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hittade en annan hemsida med skötselråd. Olja eller inte olja får ni bestämma, jag skulle nog inte orka med utemöbler.

Obehandlad teakträdgårdsstol med synlig vitblästrad patina och ojämn färg, mot en vit bakgrund.
 
Jag läste också instruktionerna. Tyvärr var det inget säljaren berättade för oss i butiken, att man var tvungen att hålla efter dem så väl.
Däremot är jag mer orolig för hur fult brädorna har svält redan. Håller själv på med lite möbelsnickeri och vet hur viktigt det är att designa och konstruera på ett sätt som minimerar problem med träets rörelse. I mina ögon har man designat bordet helt fel eller plockat brädor med för stor skillnad i torrhet då man satte ihop det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.