Vätesuperoxid, hydrogenperoxide eller H²O². Kemikalien som kan användas som drivmedel för torpeder, bekämpningsmedel mot coronaviruset, blekningsmedel och mycket mer.

Medlet som kan användas till att framställa det högexplosiva sprängämnet acetontricykloperoxid är som vi alla vet svårt att få tag på.

Företaget FrostPharma kom med ett pressmeddelande 20. Mars 2019 där rubriken lyder:

Äntligen på den svenska marknaden: OXISKIN™ (väteperoxid 3%) effektivt vid sårrengöring, är långtidsverkande och samtidigt snäll mot kropp och miljö.
Det står också följande:

Produkter med väteperoxid 3% för humant bruk har inte varit tillgängliga sedan 2016 hos apotek och efterfrågan är mycket stor. Dessförinnan såldes över 50.000 flaskor per år.

Jag har länge velat testa effekten av väteperoxid, men aldrig riktigt lyckats få tag i det. Känns som ett optimalt medel att använda under små projekt som renovering av gulnade plastdetaljer på äldre prylar eller bekämpa svartmögeln hemma osv.

Är det någon här som vet vart man kan få tag på väteperoxid?

Jag har givetvis googlat det, men hoppas på bättre alternativ än 2dl destillerat vatten med 3% väteperoxid för över hundringen.

Spontant känns det som att en halvliter med 6%ig lösning för humant bruk skulle vara helt ideellt.

Ha en fin dag!

Känn er fria att flytta tråden till en annan kategori. Svårt att placera.

Varma hälsningar Jakob
 
j.erkers
Väteperoxid används som blekmedel på bl a frisersalonger och inom pappersmassaindustrin. Det är dock lite olika koncentration på de olika ställena. Vid blekning av hår används en konc på någon eller några procent men inom pappersmassaindustrin är den vanligaste använda koncentrationen 49,9%. Att man inte använder ännu högre koncentration - för att minska transportkostnader - beror på att det vid 50% eller högre koncentration blir det ett annat, strängare, regelverk för både transport och förvaring.

49% räcker dock för att i kontakt med organiskt material få det att självantändas...

Ja, jag vet var jag skulle kunna "få tag i" lite väteperoxid med lite bett men nej, det skulle jag inte göra. Jag anser att riskerna är för stora.
 
richardtenggren
När jag gick på gymnasiet så byggde jag och två kompisar en mindre raketmotor, vilket vi senare monterade på en spark. Den var inte så stor men gav en drivkraft kring 300 N.

Vi köpte då 22 L 85 % H2O2 från en firma i Göteborg, osäker om de finns kvar än idag, då vi året efter kunde läsa detta;
https://www.svd.se/fem-skadade-vid-explosion-i-goteborg

Så man kan absolut göra roliga saker med väteperoxid, men även farliga saker så som acetonperoxid... vilket är mer olämpligt.

Frisörer brukar ha 12 %, i handeln finns det 6 %, pappersindustrin(den vi frågade) använde 35 %.

Bjuder på några bilder :
 
  • Blå behållare med 85 % hydrogen peroxide (väteperoxid) märkt med farosymboler på vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mindre raketmotor byggd av studenter, uppvisad på ett arbetsbord med verktyg och tyg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hembyggd raketmotor med tryckmätare, slangar och reglage monterade på stödrack.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mindre raketmotor och dess komponenter uppvisade på ett blått bord med vit handduk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
VidarH och 5 till
  • Laddar…
Men är det någon som har något konkret svar på vart man kan köpa väteperoxid? Visst finns det mindre flaskor med 3% avsedda för sårtvätt, men det blir för dyrt i längden!
 
Fast hur då dyrt i längden? Du nämner små projekt i början och att kanske bekämpa lite mögel? Nu låter det som du ändå behöver åtskilligt till något............;)
 
Stadshop.se tex.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.