Hejsan. Är på jakt efter lite plyfa... Finns den på varje välsorterad bygghandlare? Sökte på byggmax men där hade man bara plywood, är det samma sak, eller är det skillnad på plyfa och plywood...

Tacksam för svar.

Mvh Pär
 
För mig är det samma sak?
 
Ok, är då den här plyfan vattenbeständig, dvs tål den vatten? Eller är den sån att den smulas sönder så fort det kommer lite regn på den?

Mvh Pär
 
vanlig plywood/plyfa är inte vattenbeständig. Den smulas inte sönder som en spånskiva men sväller ju lite och kan bli lite krokig.

Vad ska du använda skivorna till? Plywood är ju rätt dyrt - OSB är ett i många fall fullgott alternativ som är billigare.

Vill du ha vattenbeständigt material för tex våtrum kanske fibergips kan vara ett alternativ - det är dock ännu dyrare.
 
Det finns lackad/målad plywood. Kolla in Bauhaus eller K-Rauta.

Edit: Plyfan jag syftar på kallas formplyfa. Den är inte direkt billig
 
  • Gilla
Burreman
  • Laddar…
Fasting65 skrev:
Det finns lackad/målad plywood. Kolla in Bauhaus eller K-Rauta.

Edit: Plyfan jag syftar på kallas formplyfa. Den är inte direkt billig

är det formar man skall göra så måste ju OSB passa bra med sin glatta yta.
 
Tackar för alla svar så här långt... jag ska göra ett gäng lådor av dem att ha ute, ev. ha en massa leksaker där. Den kommer att stå ute dygnet runt, året om, vilket betyder att den måste tåla väder och vind.
Letade på K-Rauta men hittade inga lackade skivor där. Letar jag fel, eller finns det inte på nätet bara???

Mvh Pär
 
Skivorna är mörka - typ brunröda eller chokladbruna - beroende på leverantör och kvalitet.

Vi byggde ett jeepdunkställ till vår vattenskidbåt med såna skivor. Funkar prima.
 
  • Gilla
Zorrorubio
  • Laddar…
EXAKT såna är det jag menar... Men var kan man få tag i dem, var fick du tag i dina och vad kostar dem på ett ungefär??? ;D

Mvh Pär
 
Bauhaus. 200 kr+ ...
Finns i typ 12 och 24 mm tjocklek... Priset avsåg den tunnare modellen.

Både K-rauta och Bauhaus har ju Ljungberg som levrantör - iallafall i Estockholmo.

Här finns lite bilder också:
http://www.ljungberg.se/
 
Tack för svaren Fasting.
Men vilken av dem är det?
Jag är ju helt rudis när det gäller sånt här och det fanns ju en del att välja på?

Snälla... Hjälp!!! ::)

Mvh Pär
 
Jamen du väljer ju vilken skiva du har råd med och vilka krav du har... typ. Det mesta beskrivs på deras websida upplevde jag....

Citat från deras web:
Byggplywood - vägg och tak inom- och utomhus.
Takplywood - underlag för pannor, plåt och duk.
Spårad plywood - dekorativ inom- och utomhus.
Snickeriplywood - snickerier och inredning.
Lamellträ - snickerier och inredning.
Formplywood - gjutning av betong.
Gul filmbelagd plywood - lantbruk m m.
Karosseriplywood - slagtålig och slitstark.

Antingen körde vi med Karosseriplywood
Ljusbrun karosseriplywood av björk. Ytpressad och WBP-limmad kombiplywood med ljusbrun film på båda sidor samt kantförsegling. Avsedd för användning till lastbilslämmar, lantbruksbyggnader, stallboxar, betongformar m m.
http://www.ljungberg.se/Webb/Start1.nsf/LookupId/id35E4F0B64B3713DDC125695B00461615?OpenDocument

...eller så var det Wisa-Form, Spruce
Wisa-Form, Spruce
En kvalitets- och miljödokumenterad filmbelagd granplywood belagd med ljusbrun fenolfilm på båda sidor och kantförsegling. Filmytorna ger hög hållfasthet, slitskydd och god vattenresistens. WBP-limmad. Avsedd för användning vid formgjutning av betong, beklädnad, skydd m m. Vid nya snitt förseglas kanterna med två skikt av utomhusakrylat. Byggvarudeklaration . Broschyr.
http://www.ljungberg.se/Webb/Start1.nsf/LookupId/idEA8EFD3432075E25C125695B0045B453?OpenDocument


Deras navigation på webben var ju inte helt klockren.

Först klickar man på någon av de övre menyerna för plywoodtyp. Då kommer det upp varianter av typerna till vänster om bilden....Det finns många olika typer av plywood, det är ett som är säkert.

 
Plyfa= PLYwood FAbriken :)
 
  • Gilla
Patric Grape
  • Laddar…
Formplywood kostar mer än 200:-, nu vet jag inte Fasting65 menade vanlig Byggplywood kanske.

Men ring runt och kolla med bygghandlarna vem som har bra pris på dom. Finns i 60*120, 60*250 och 120*250 samt 1525*3050. Kan variera lite beroende på leverantör men ungefär dom måtten finns.

Och ja, den heter formplywood. Klarar sig rätt många år utomhus.
 
De har faktiskt en 600X2400 skiva som bauhaus körde straxt under 200:- när jag var där. Sen hadde de misshandlat sina skivor nått så fruktansvärt så det fick vara. krokiga på alla sätt och vis
 
  • Gilla
DanneH
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.