Var nere i den kulvert man av någon anledning uppfört direkt under garagegolvet i huset och kollade av andra anledningar då jag såg gjutjärnsrör från golvbrunnen komma i dagern. Även armeringsjärn var synligt vid brunnen.

Blev rätt bekymrad över hållbarhetenen nu när golvet belastas med fordon större delen av dygnet.

Besiktningsmannen noterade ingenting om detta vid köpet. Finns en väggbelysning som belyser en del av utrymmet men såg detta först nu när jag hade pannlampa på mig.

Nu blir just brunnen inte så belastad av vatten och den borde ju bytas ut, men tänker på risken att skiten rasar. Vet inte hur grovt röret är men betongen är cirkus 16-17 cm tjock i golvet.
 
  • Skadat betonggolv med synliga armeringsjärn och gjutjärnsrör i kulvert under garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat betongtak med synliga gjutjärnsrör och armeringsjärn som sticker fram genom sprickor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är inget ovanligt att det blir sådär i taskigt gjutna bjälklag. Med den tjockleken och normal armering i övrigt så tror jag inte man behöver oroa sig för att det rasar iallafall.............Ibland har man ju sett rören ligga halvens in i bjälklaget också och då skulle ju det vara lika illa......
 
Ponera att vi vill byta bort det där röret, hackar man bort resterande betong och kapar rör del för del eller måste man såga upp ett hål längsmed golvet?
 
B bradgard skrev:
Ponera att vi vill byta bort det där röret, hackar man bort resterande betong och kapar rör del för del eller måste man såga upp ett hål längsmed golvet?
Använder du utrymmet till något? Annars kan du väll bara hänga nya röret i taket istället och låta de gamla vara kvar.
 
T topmount skrev:
Använder du utrymmet till något? Annars kan du väll bara hänga nya röret i taket istället och låta de gamla vara kvar.
Har legat restmaterial från takbytet och några jordsäckar där. Är liksom jordkällare i luften så man vill ju ogärna förvara eller uppehålla sig där längre tid än nödvändigt.

Dessutom lågt i tak. Förstår egentligen inte varför de inte fyllde igen utrymmet, lär ha varit en garagenerfart här tidigare.
 
B bradgard skrev:
Har legat restmaterial från takbytet och några jordsäckar där. Är liksom jordkällare i luften så man vill ju ogärna förvara eller uppehålla sig där längre tid än nödvändigt.

Dessutom lågt i tak. Förstår egentligen inte varför de inte fyllde igen utrymmet, lär ha varit en garagenerfart här tidigare.
Då känns det ju onödigt att gjuta in röret i plattan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.