Jag har sett någon Youtube video på en sugkåpa som man trär på bilmejseln och kopplar dammsugaren till.
Jag hittade en på Dustcontrol.se men dels säljer de inte till privatpersoner och så var den slutsåld och de visste inte när/om de får in mer.

Någon som sett något liknande?

Jag tänkte annars om man kunde bygga något själv men hittade inte riktigt något passande när jag skannade genom Hornbach...
 
En bit 110mm 45graders avloppsgren, med en plugg du borrar för bilmejslen samt en förminskning i grenröret till lämplig diameter för dammsugaren? Hängs upp med gummiband i bilmaskinen.

Kompletera med en gummidamask från bilbuttriks om du vill ha mjuk stos mot betongen.
 
  • Gilla
anders07
  • Laddar…
Titta på Hiltis hemsida så får du lite idéer. Dom stora maskintillverkarna har liknande produkter i sitt sortiment.
 
Ja, tack, hittade den här som ju är lite intressant: https://www.vattenliv.se/produkt/flexibel-t-koppling-50-mm/

Alternativet är att bara köpa en gummidamask för drivknut på Biltema, ta ett litet hål för det smala dammsugarmunstycket och sticka ner och så hänga fast dammsugarslangen i bilmaskinen med gummistroppar.
 
Mission accomplished! :rofl:

En dammsugare kopplad till en skruvdragare på trägolv, humoristiskt "uppdrag slutfört"-tema.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
corre och 13 till
  • Laddar…
Funkar det också??
 
fgo fgo skrev:
Funkar det också??
Ja, men lite för bra... Jag måste lägga någon ventil eller ta ett hål så den kan suga luft på sidan för nu suger den fast ibland så den lossnar från maskinen.

Bilar jag med rejäl vinkel, typ under 45 grader läcker det en del damm ut men över lag fungerar det väldigt bra!
 
Kul att höra.
Undra om den skulle funka bättre om hålet nere vid mejseln skulle vara mindre. För att skapa en högre hastighet och mer kraftfullt sug.
 
Jag funderar på att klippa "tänder" längst ner så att den inte suger fast i golvet.
Förvisso bara problem så länge golvet är hyfsat plant ännu...
 
Annars kan ju en sån där transparent slang med ståltråd i kunna fungera.
Ser ut som en dammsugarslang men är mer böjlig och tunnare.
 
Problemet är att den blir som en sugkopp och fastnar i golvet...
Tänkte om jag klipper tänder i gummit längst ner blir allt sug från botten men den kan inte helt täta mot golvet.
 
Och fungerar alldeles utmärkt även med stora maskinen! :cool:
Stor slipmaskin och dammsugare används på ett underkonstruktionens golv under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.