Hej,

Jag håller på och uppför ett nytt lösvirkeshus i egen regi där jag handlat upp målning invändigt på fast pris. I det fasta priset ingår målning av "snickerier" men inte målning av tak förutom i badrum och ett slätt gipstak i vardagsrummet. De tak som inte ingår är paneltak som vi har grundat själva innan uppsättning. Under resans gång har jag frågar hur mycket tid målarna behöver för en ytterligare strykning av taken och fått svaret "ett par timmar". Kör på sade jag.

Fråga 1;
Nu har jag fått se ett fakturaunderlag för ÄTA-arbeten och där finns 15h för målning av taken med. Mer än ett "par timmar" enligt mig. För 9 av timmarna står även fogning och målning av taklister med. I min värld ingår taklister i "snickerier", även om dessa oftast målas ihop med tak. Tiden känns "tilltagen", jag slutströk taket i ett rum själv innan jag bad målarna göra resten så jag känner att jag har koll på tidsåtgången. Till på köpet har de inte slutat med "taklistfärgen" direkt efter taklisten utan målat ner på väggen 3-4mm i rum där vi har målade väggar. Antar att det var lättare att maskera och få det snyggt på detta sätt, men ser inte så roligt ut enligt mig.

Fråga 2;
I det fasta priset ingår slätspackling av ett gipstak som sitter på saxtakstolar ( lite öppet till "nock" känsla). VI har valt att bygga in en LED-list i taklisterna som ger släpljus upp i taket. När denna provkördes så visade sig att taket inte var så slätt. Visst, elakt belysning för en målare, men har man avtalat om ett slättspacklat tak så ska det väl vara det ( även om de brukar komma undan med mindre jobb). Målaren ordnade detta när jag påtalade det, men även för detta har det kommit upp extra timmar och material som ÄTA.

Vad säger ni? Håller ni med om att man inte kan förvänta sig att "ett par timmar" ska vara 15 ( hade jag vetat detta hade jag målat taken själv)? eller att taklister är snickerier samt att har man beställt ett slätt gipstak så ska det vara slätt.

Det ska tilläggas att vi bygger ett hus där mycket av snickerier såsom lister och paneler tillverkas i en släktings snickeri. Vi har t.ex. "fot" på alla dörrfoder och ett lite mer profilerat foder under fönstren. Det känns som målarna inte varit beredda på detta och försöker "hämta" igen på ÄTor. Ej Ok enligt mig. Det fasta priset är inte orimligt på något sätt:

/Styrmannen.
 
Ingen som har någon input i frågan?
 
1. Ang antal timmar är det svårt att bilda sig en uppfattning då vi inte vet ytan men låter spontant mycket. Penselmålning tar mer tid än rullat.
Om taklist målas i takfärg så bör den ingå i taket inte annars. Man drar normalt sett ner några millimeter till flera centimeter för att få en snygg övergång, övergång mitt i hörnet tenderar att se illa ut.
2. ingen ÄTA

edit, svar baserat på erfarenhet och tyckande, inte på kontrakt (som självklart är styrande).
 
Redigerat:
tttomten TomasJor skrev:
2. ingen ÄTA

edit, svar baserat på erfarenhet och tyckande, inte på kontrakt (som självklart är styrande).
Väggar och tak ska besiktigas med ljuskälla mitt i rummet som lyser nedåt. Önskar man nått annat så blir det såklart en ÄTA, då släpljus ställer helt andra krav på spacklingen.
 
  • Gilla
Nils82 och 2 till
  • Laddar…
F Freddy_kruger skrev:
Väggar och tak ska besiktigas med ljuskälla mitt i rummet som lyser nedåt. Önskar man nått annat så blir det såklart en ÄTA, då släpljus ställer helt andra krav på spacklingen.
Enligt vadå? Känns som en rätt godtycklig metod. Med endast nedåtriktat ljus ( inget åt sidor eller upp) så är man ju helt beroende av hur mycket reflektion som kommer från golvet. Mörk golv och det ser jättebra ut. Ljust golv och det ser skit ut.
 
Redigerat:
tttomten TomasJor skrev:
1. Ang antal timmar är det svårt att bilda sig en uppfattning då vi inte vet ytan men låter spontant mycket. Penselmålning tar mer tid än rullat.
Om taklist målas i takfärg så bör den ingå i taket inte annars. Man drar normalt sett ner några millimeter till flera centimeter för att få en snygg övergång, övergång mitt i hörnet tenderar att se illa ut.
2. ingen ÄTA

edit, svar baserat på erfarenhet och tyckande, inte på kontrakt (som självklart är styrande).
Tack för svar. Det rör sig om ca 60m2. De gjorde så att de rollade först och efterströk med pensel. Jag strök 13m2 med enbart pensel på knappt 45min. Detta skulle innebära knappt 4h för mig att göra det. Plus taklisterna då om det nu inte kan anses ingå i snickerierna. 15h är på tok för mycket för proffs då tycker jag.
 
S Styrman_jansson skrev:
Enligt vadå? Känns som en rätt godtycklig metod. Med endast nedåtriktat ljus ( inget åt sidor eller upp) så är man ju helt beroende av hur mycket reflektion som kommer från golvet. Mörk golv och det ser jättebra ut. Ljust golv och det ser skit ut.
Enligt bygg normerna. Det är så måleriarbeten
ska besiktigas... En besiktningsman får inte besiktiga i släpljus.
 
  • Gilla
Nils82 och 2 till
  • Laddar…
F Freddy_kruger skrev:
Enligt bygg normerna. Det är så måleriarbeten
ska besiktigas... En besiktningsman får inte besiktiga i släpljus.
Ja släpljus är väl hemmapularens metod att besiktiga.
 
F Freddy_kruger skrev:
Enligt bygg normerna. Det är så måleriarbeten
ska besiktigas... En besiktningsman får inte besiktiga i släpljus.
Jag är nyfiken på vilken byggnorm du avser? AMA? För AMA måste åberopas i en handling för att gälla.
Jag är därför inte så säker på att man kan blanda in kontraktsverktyg avsedda för affärsjuridik när det rör sig om en konsument.

Och en besiktningsman ska besikta mot kontraktshandlingarna som i detta fall innefattar en beställning av ett "slätspacklat" gipstak, ej ett slätspacklat enligt AMA e.d. andra normer. Kanske tufft mot målaren men han får väl ta detta inom sin riskreserv.

Hursomhelst rör detta inte sig om så många timmar så det är möjligt att jag väljer att inte ifrågasätta detta.
 
Vanligtvis anses AMA gälla som fackmässigt och därför åberopas som underlag vid tvist mellan företag och konsument.
Vad anser du själv skulle gälla som toleranser på slätspacklingen?

Ingick beskrivning av specialsnickerierna i målarens offertunderlag?
 
Har inget specifikt specificeras är AMA. Definitivt en acceptabel lägsta nivå. Många gånger får man en nivå under det om man inte specificerat. Släpljus är ett effektivt sätt att hitta ojämnheter. Men att kräva att det ska se bra ut i släpljus är över normal nivå.
 
Släpljus är djävulens påfund. :D Väggen ser kanon ut, sen kommer kunden med en egen bygglampa och ställer den utmed väggen o man ser minsta jävla flugskit.:geek:
 
P Poxeman skrev:
Vanligtvis anses AMA gälla som fackmässigt och därför åberopas som underlag vid tvist mellan företag och konsument.
Vad anser du själv skulle gälla som toleranser på slätspacklingen?

Ingick beskrivning av specialsnickerierna i målarens offertunderlag?
Jag anser att toleranserna är OK som det ser ut nu efter att målarna har lagt 3h "extra" på spackling, slipning och målning. Det går att skönja ojämnheter om man granskar det men inget man tänker på. Då är jag "rimligt" petig enligt mig. Jag kan också lägga till att målarna sade "Sådär kan det ju inte se ut. Tänk om någon frågar dig vem som målat" när jag visade dem hur det såg ut. Det tolkade jag som att de skulle åtgärda det utan extra kostnad.

"Specialsnickerier" är väl att ta i, men det är i alla fall inte vanliga standard raka lister. Bedöm själv;
Nymålat dörrparti med släta vita lister och väggar, tejp på golvet och osatt eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg med eluttag och fönster, målning och spackling efter professionellt arbete, små ojämnheter synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dåliga bilder men det var det jag hade tillgängligt.

Målarna har vid genomgång med snickarna fått veta att snickarna kommer tillverka lister och foder för detta hus. De har inte frågat hur de ser ut.

Beträffande AMA så vore det konstigt om man anser att det automatiskt gäller mellan företag och konsument när det inte anses gälla mellan företag och företag om det inte är åberopat i förfrågningsunderlag eller avtal ( jobbar som byggkonsult, dock inom EL).

Men vi kan släppa gipstaket. Troligtvis så släpper jag igenom det då det inte är där den stora kostnaden ligger i.

Det är tiden för övriga takmålningen som jag är skeptisk till. Jag litade på målaren när han sade "ett par timmar" extra. Det verkade inte heller orimligt för mig med tanke på att om jag hade kört i samma tempo som jag gjorde ett rum skulle behövt ca. 4h ( effektiv tid) på mig för att göra resterande. D.v.s. ansåg jag det inte orimligt att ett proffs gör det på ca. halva tiden.

Som konsument blir det ju omöjligt att hålla koll på kostnader i ett bygge om man inte kan lita på tider/kostnader som anges av en entreprenör. Ska jag ta alla uppskattade tider/kostnader som en entreprenör anger gånger 7 som i detta fallet?
 
Och fast jag skriver att jag ska släppa gipstaket kan jag inte hålla mig ifrån att slänga in ett par bilder så får ni bedöma själva;
Gipstak med indirekt släpljus som framhäver spacklingen mot en mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inomhusbyggnad med synligt spackel på gipstak med släpljus längs takkanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter att man hade haft släpljuset på taket så syntes "spacklingen" i "normaljus" med när man visste vad man skulle titta efter.
 
Långskarvarna ska absolut inte synas i ett vanligt gipstak, kortskarvarna är svåra att gömma helt om det sitter vanligt gips i taket. Finns gips med fasning runtom
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.