Vi skall bygga ett trädäck av tryckimpregnerat virke med reglar som vilar flytande på balkongtak av plåt. Nu har vi fått tips om att vi borde lägga remsor av grundisoleringspapp under reglarna. Men då reglarna kommer att ligga på plåttaket (som ju tål vatten), tänker jag att grundisoleringspappen inte har någon funktion, och kanske till och med kan göra att vatten blir stående längre då man ju inte kan vika ned kanterna på pappen.

Hur skulle ni göra?
 

Bästa svaret

Du vill inte ha vatten stående mot trä vare sig det är tryckt eller inte.

Man använder papp ovanpå betong som ett stopp för fuktvandring som kommer upp genom betongen.

På ett plåttak skulle det inte krävas.

Däremot tänk över vattnets väg om nu du inte har tak. Det kommer att samlas löv och skräp och kommer det vatten där som inte torkar snabbt blir det en dålig miljö både för ditt trä och plåt.

/ATW
 
  • Gilla
BORNER
  • Laddar…
Tack, ArneTW!

Huset och balkongen ligger väldigt högt varför inga löv eller barr har någon möjlighet att samlas under trallen. Plåttaket lutar ju dessutom ut från fasaden ordentligt och vetter direkt mot söder varför det generellt sett är ganska välventilerat och torrt. Så jag följer ditt råd och hoppar över pappen.
 
B BORNER skrev:
Tack, ArneTW!

Huset och balkongen ligger väldigt högt varför inga löv eller barr har någon möjlighet att samlas under trallen. Plåttaket lutar ju dessutom ut från fasaden ordentligt och vetter direkt mot söder varför det generellt sett är ganska välventilerat och torrt. Så jag följer ditt råd och hoppar över pappen.
Jag lämnar inga garantier för dem som följer mina råd ;).

Kan ju vara värt att fundera en stund av nyttan av nåt emellan trä och plåt.

Det är nog inte omöjligt att jag petat dit nåt ändå.

/ATW
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.