buspojken buspojken skrev:
tack för det genuint intressanta svaret och för att du tar dig tiden att driva tråden vidare.
Varsågod. Det var så lite så. :)
 
  • Gilla
fsn
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Nu börjar det bli lite löjligt.

Frågan är "vad har ni i era BOB" ställd i underforumet prepping.
Vill ni diskutera BOBens vara eller inte vara och sannolikheten att en sådan behövs startar ni med fördel en egen tråd istället för att skräpa ner denna...
Jag får be om ursäkt för min uppenbara urspårning av tråden. Jag trodde i min enfald att det kunde vara intressant med lite förklaringar om hur man tänkt när man satte ihop sin BOB. Nu förstår jag att det bara ska vara en lista på prylar utan diskussioner och förklaringar.

Mea culpa, ha så trevligt.
 
  • Gilla
Grindstolpe och 1 till
  • Laddar…
S Sil-c skrev:
Jag får be om ursäkt för min uppenbara urspårning av tråden. Jag trodde i min enfald att det kunde vara intressant med lite förklaringar om hur man tänkt när man satte ihop sin BOB. Nu förstår jag att det bara ska vara en lista på prylar utan diskussioner och förklaringar.

Mea culpa, ha så trevligt.
Det var inte direkt riktat till dig utan till inläggen innan dig, ursäkta min otydlighet.
Tycker spontant att din fråga kan vara relevant i sammanhanget.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Det var inte direkt riktat till dig utan till inläggen innan dig, ursäkta min otydlighet.
Tycker spontant att din fråga kan vara relevant i sammanhanget.
Då ber jag om ursäkt i min tur, det var lite väl magsurt skrivet.

Jag förstår till viss del din frustration men det hör lite till ämnet tror jag att det lätt blir en pajkastning om "foliehattar" och "zombieapokalyps". Om vi kan få lite resonemang om nyttan och behoven så tror jag att det är mer användbart än de, i mitt tycke, lite fåniga råden från MSB.
 
  • Gilla
RiKr och 1 till
  • Laddar…
Jag var också lite tjurig, så vi var nog två i att fela helt enkelt.

Spontant så är väl en BOB rätt praktiskt att ha vid all form av "katastrof", dvs inte bara vill fullskalig krig eller zombieapokalyps.

Jag tänker mig vid även mildare naturkatastrofer, som stormar, översvämningar eller kanske en skogsbrand.

Med en BOB har man ett snabbt kit man vet innehåller allt som man bara kan rycka med sig, och så är man betydligt med förberedd än vad jag skulle tro de flesta andra är vid ett sådant tillfälle.
 
  • Gilla
buspojken
  • Laddar…
Ja, alltså t ex mitt inlägg om zombies är inte irrelevant egentligen. Det kan lika gärna handla om coronavirus, böldpest, eller vad som helst. Vid en stor katastrof kommer folk att hamstra och butikerna kommer att tömmas på varor. Det är inte bara att gå till affären och handla.

Men jag förstår nu att det här är en ren listtråd, där det endast efterfrågas förslag på utrustning och materiel.
 
Det mesta i TS BOB-lista har jag redan hemma. Det är bara vattenreningstabletter och paracord som saknas. Det sistnämnda kan jag dock ersätta med de nylonrep i olika tjocklekar och färger som ligger i garaget. Så jag klarar mig 72 och förmodligen 144 timmar utan att åka till en butik. Så någon "prepping", eller förberedelser behöver jag inte göra.

I stort sett de enda naturkatastrofer som skulle få mig att lämna huset är skogsbrand (det är mest åkermark, sjöar och bebyggelse i närområdet men okej, bränder är inte kul) jordbävning, orkan eller en kärnvapenattack (de tre sista är väl inte så troliga scenarion men ändå lite jobbiga) och skulle det, mot förmodan, hända tror jag att jag hinner packa en väska.

Paracorden, eller repet, kan man ju för övrigt ha som en sista utväg. Ifall det skiter sig totalt.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
S Sil-c skrev:
Jag får be om ursäkt för min uppenbara urspårning av tråden. Jag trodde i min enfald att det kunde vara intressant med lite förklaringar om hur man tänkt när man satte ihop sin BOB. Nu förstår jag att det bara ska vara en lista på prylar utan diskussioner och förklaringar.

Mea culpa, ha så trevligt.
tänkte mest om de fanns fler än mig som hade en BOB och vi kunde jämföra våra upplägg och tankar,
Men scenariot är liknande 13 marine skriver, översvämningar, skogsbränder etc. Den stora Sala branden var inte långt härifrån, och de luktade brandrök i veckor. Ett större antal människor blev hämtade av räddningstjänsten hemma hos dem, de fick evakuera omedelbart. Är man helt oförberedd på en sån situation blir de sällan bra.
Sen är jag kanske lite nörd inom detta, men bättre att ha och inte behöva, än att behöva och inte ha.
 
  • Gilla
olomar och 4 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Det mesta i TS BOB-lista har jag redan hemma. Det är bara vattenreningstabletter och paracord som saknas. Det sistnämnda kan jag dock ersätta med de nylonrep i olika tjocklekar och färger som ligger i garaget. Så jag klarar mig 72 och förmodligen 144 timmar utan att åka till en butik. Så någon "prepping", eller förberedelser behöver jag inte göra.

I stort sett de enda naturkatastrofer som skulle få mig att lämna huset är skogsbrand (det är mest åkermark, sjöar och bebyggelse i närområdet men okej, bränder är inte kul) jordbävning, orkan eller en kärnvapenattack (de tre sista är väl inte så troliga scenarion men ändå lite jobbiga) och skulle det, mot förmodan, hända tror jag att jag hinner packa en väska.

Paracorden, eller repet, kan man ju för övrigt ha som en sista utväg. Ifall det skiter sig totalt.
då är du ändå bättre förberedd än 90% av folket, paracord har man mycket nytta av om man gillar jakt och friluftsliv, funkar till allt
 
Nej jag har ingen BoB, det mesta finns dock hemma men ej sammanplockat i någon väska.

Jag klarar mig några veckor på maten i skafferi och K/F, vatten finns i ån på tomten och kan kokas på kamin.
Mao att behöva lämna hemmet i all hast så är jag helt oförberedd och att vara hemma är bara påverkat av ev förorening av ån.
 
Mikael_L
Trådfrågan:
Har ni en BOB?
Svar : nej.

Men jag kan kanske plocka ihop en inom 72 timmar. :)
buspojken buspojken skrev:
Tanken är att klara sig 72timmar med de som finns i.

Sorry, visst svarade jag på din direkta fråga, men det väl inte tänkt så, och det tar inte tråden framåt.

Men för att försöka hjälpa ämnet framåt så kan jag säga att jag också först funderade på vad som skulle vara nyttan, då jag primärt funderar på hur man överlever i sitt hem, inte överger det, i någon extrem situation.

Men sen inser man, om man tänker efter, att det är när man blir tvungen att lämna sitt hem, och ditt exempel med skogsbranden är jättebra.
Bor man i områden med översvämningsrisk är det kanske samma.



Annars har någon gång förut funderat i en närliggande bana, ifall att jag borde göra upp en lista med vad som bör tas med från huset vid exempelvis brand (om man nu hinner ta med lite saker), dvs vad behövs för att klara sig första dygnet och vad är såpass värdefullt att det bör räddas om möjligt.
Detta kanske går att kombinera ihop med BOB (eller en lista på vad som ska kastas in i den väskan).
 
  • Gilla
buspojken
  • Laddar…
"bättre att ha och inte behöva, än att behöva och inte ha"


Håller med fullkomligt. Jag är lite likadan själv. Efter att ha rannsakat mig själv för några år sedan så har jag bantat och omformat min lilla ryggsäck och dess innehåll.

Idag är det nog snarast "Om jag åker iväg och bor på hotell eller liknande behöver jag bara ta med mig klädombyten för att kunna klara mig en vecka"-väska.

Utdrag ur innehållet:
  • Laddare och laddsladdar för alla mina elektroniska pryttlar (även bilhållare till telefonen om bil hyrs)
  • Reservglasögon och solglasögon (har glasögon till vardags)
  • Lite basala medikamenter(ibuprofen, paracetamol, hösnuvemedicin)
  • Första förband och lite plåster
  • Pannlampa och röd blinklampa (om man måste gå längs någon mörk väg i händelse av bilfel)
  • Regnjacka och bredbrättad regnhatt (tycker inte om huvor och avskyr när det regnar på öronen)
  • Fleecemössa, fleecevantar och fleecehalsduk (redo för väder :)
  • Komprimerbar vattenflaska
  • Lättviktshängmatta (om man skulle hitta ett par träd att ta sig en tupplur emellan...)
  • Minitub tandkräm, hopfällbar tandborste och en engångsrakhyvel.
Säkert en massa mer saker som jag inte kommer ihåg just nu.

Grunden är att jag försöker ifrågasätta alla saker med jämna mellanrum. Om det är något som aldrig använts och inte är av typen första förband eller annan nödpryl så åker det ut.

För att följa era resonemang så skulle en evakuering för mig innebära att om jag får med mig lite kläder också så skulle jag klara mig med mitt kit ett bra tag utan att jag eller min omgivning får lida för mycket. Förr när barnen var mindre hade jag med mig lite motsvarande prylar för deras bruk också, nu behöver de nog mest låna mina laddare...

Mina troliga scenarios sträcker sig nog inte mycket längre än så. Som tidigare nämnts så är det nog närmast en husbrand eller skogsbrand som skulle få mig att lämna huset och där har jag det mesta i överflöd. Vatten finns i sjön på en kvarts gångavstånd, jag har dunkar och pirra i garaget. Jag har ingen oro för att dricka sjövattnet under en kortare tid.
 
Här inte kommit dit än men är intresserad av vad man kan tänka sej behöva så jag följer..:) men spontant så är det spritkök vatten hundmat sovsäck och liggunderlag
Extra underställ
 
  • Gilla
Jind
  • Laddar…
Är det skogsbrand det gäller så kommer nog NASen långt upp på listan.
 
  • Gilla
Ballvar och 3 till
  • Laddar…
Ser ingen anledning att ha en packad väska för att hastigt lämna mitt hus. Skulle jag, t ex vid en skogsbrand, behöva evakuera så lär jag få veta det i någorlunda god tid och då kunna plocka ihop det man kan tänkas behöva. Och då mer saker av affektionsvärde (en tung förlust vid brand) än karta, kompass och liggunderlag.

Däremot borde jag nog fotografera och dokumentera mer av huset och bohaget och försöka se till att det blir så smidigt som möjligt att få ersättning ifall huset skulle brinna ner.
 
  • Gilla
Grindstolpe och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.