Hej

Jag har precis köpt en begagnad bil. Mina bilar brukar inte hålla mer än ett par år känns det som, sen är de skrotfärdiga :(

Så nu vill jag veta hur jag ska göra för att lyckas hålla liv i min nya begagnade bil längre än så. Ser ju vissa bilar som har gått 40000 mil! Hur gör man för att bilen ska hålla så länge?

Jag tvättar sällan min bil. Tycker det är fruktansvärt tråkigt. Blir väl av högst en gång om året. Tar två timmar och så blir det inte ens rent. Suck. Men nu har det öppnat lite ställen här omkring som handtvättar bilar för 99 kr. Så jag tänkte det kanske kunde vara ett alternativ.
Så, måste man tvätta en bil för att den ska hålla? Varför? Hur ofta? Kan ju absolut låta dem tvätta av bilen nån gång i månaden om det är det som krävs för att få den att hålla fler år längre.

Tacksam för alla möjliga tips för hur jag ska hålla liv i min bil så länge som möjligt :)
 
Först och främst handlar det ju om vad det är för bilar du köper, hur kör du? Hur många mil/ år? Vad är det som går sönder för dig?

Att tvätta är mest för att hålla borta allt salt på vintern för att minska rosten.

Min Volvo v60 som jag köpte 2016 med 13000 mil på mätaren har funkat klockrent hela tiden utan några fel.. har nu rullat 22.000 mil.
 
Sköt service, om möjligt gör det själv. Sparar tid och pengar. Ett oljebyte per år kör jag personligen på samtliga bilar trotts att tillverkaren rekomenderar annat. Jag kör dock mkt och långt. Köpte en Octavia från 2007 år 2011 som gått 3000mil. Den gick på skrot i somras pga. totalras på turbon, då hade pärlan precis passerat 45 000 mil.
 
Tvätt påverkar knappast livslängden.
Byt olja och filter i lämpliga intervall. Se till att kamremmen byts innan den går av. Annars är det inte mycket man kan göra i förebyggande syfte. Hur många mil en bil håller beror till stor del på hur den körs. Går den långa sträckor på landsväg håller det länge. Få kallstarter och en jämn belastning på lämplig nivå. En bil som bara går korta stadskörningar klarar knappast 40000 mil.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
Min Lexus har jag kört i 13.000 mil nu utan missöden, bytt glödlampor, olja, filter, däck och torkarblad typ. Tvätta gör inte så stor skillnad på att den ska hålla, men det är alltid trevligare med en ren bil. Avfettning är det som gör att bilen blir ren och använder man kallavfettning måste bilen vara torr när man lägger på den.

Är det så att dina bilar rostat sönder? En del bilar rostar mycket. T.ex. VW Passat är en erkänd snabbrostare medans Volvo 940 ofta ser ut som nya även efter 25 år.

Vad har du för bilar och vilken status är det på dom?
 
Eftersom jag är bilmek själv så brukar jag säga att stirra dig inte blind på vad bilen är värd när den ska lagas. Det är det första misstaget alla gör. Reparationen kostar 5k och bilen är värd ungefär lika mycket och då skrotar man och köper en ny härk......
Det man lägger ut är inte värdehöjande på något vis utan mer brukspengar för ägaren. Alla bilar kostar pengar och säg 10k per år kanske. Det får man räkna med att lägga oavsett värde på bilen. Det är ju vad det kostar att ha en bil som fungerar och kan användas.
 
  • Gilla
lillaklenby1 och 11 till
  • Laddar…
Håller helt med Stefan1972. Räkna kallt med en snittkostnad på 10 kkr per år så kommer din bil hålla länge. Min senaste nu, en V70 från -04 är uppe i 24k mil. Jag har tvättat den max 5 ggr sen jag köpte den för 6 år sedan. Det spelar absolut ingen roll ifall du tvättar din bil varje dag eller aldrig. Däremot kan det vara smart att kunna se ut genom rutorna så de får du såklart tvätta OFTARE! Annars så blir din bil snart skrot när du kör in i allt :p
Sen är det bra att kunna åtminstone byta olja och filter på din bil själv. Sen är det ju bra om du kör din bil hyfsat snällt och rart. Vad än folk tror så byter även racingbilar slitage-delar efter varje lopp. Så kör inte din bil som en racingbil. Sen så kanske man inte ska köpa en bil för 10 kkr och tro att den kommer hålla i 10+ år. Om du köper den för 10kkr så kommer du i snitt behöva lägga ut minst 10 kkr igen på den inom de närmaste 12 månaderna.
Lycka till!
 
Z zzoink skrev:
Först och främst handlar det ju om vad det är för bilar du köper
Har haft alla möjliga bilar, Audi 80, Volvo 855, Saab 9-3, Skoda Octavia, m fl. Alla har gått mellan 17 och 22 tusen mil när jag köpt dem och kostat runt 20000kr. Senaste bilen som jag köpte nu är en Berlingo som gått 12 tusen mil. Den var ju rätt mycket dyrare än de andra bilarna jag köpt. Därför jag hoppas på att kunna hålla liv i den längre.

Z zzoink skrev:
hur kör du? Hur många mil/ år?
Jag kör ca 1000 mil om året. Mest fram och tillbaks till jobbet (1,5 mil enkel väg) och upp till mina eller fruns föräldrar, ca 10 mil bort. Vi bor på en liten väg. Delvis grus och ganska mycket hål och knölar och skit... Generellt kör jag väl, ehh, ganska aktivt? :p

Z zzoink skrev:
Vad är det som går sönder för dig?
Allt möjligt går sönder. Tillslut bara tröttnar jag på att bilen står mer på verkstaden än hemma på infarten... Senast var det ett bromsok som behövdes bytas och hjullager på båda sidorna bak. Och nu har vi precis bokat tid för andra bilen för att byta två drivaxeldamasker och fixa en broms som ligger på.[/quote]

Z zzoink skrev:
Att tvätta är mest för att hålla borta allt salt på vintern för att minska rosten.
Så det är som viktigast att tvätta när det är som mest pissigt att göra det :p
 
G ekaa88 skrev:
Sköt service, om möjligt gör det själv. Sparar tid och pengar.
Sköter alltid service, men gör det inte själv. Lämnar in på firma. Har försökt själv förut, men har ofta slutat med att jag fått ge upp för att det är någon del jag inte lyckas få bort eller något specialverktyg jag saknat. Så då har jag fått bogsera en halvt sönderskruvad bil till verkstaden så har de fått ta över.

G ekaa88 skrev:
Köpte en Octavia från 2007 år 2011 som gått 3000mil. Den gick på skrot i somras pga. totalras på turbon, då hade pärlan precis passerat 45 000 mil.
Turbon på min Octavia var tydligen lite glapp sa de förra gången jag hade den inne på verkstaden, men inte så illa att jag behövde byta den än. Men tydligen skulle det inte vara jättesvårt eller dyrt för dem att byta när det väl gick så långt.
 
D Daniel 109 skrev:
Tvätt påverkar knappast livslängden.
Skönt att höra :)

D Daniel 109 skrev:
Byt olja och filter i lämpliga intervall. Se till att kamremmen byts innan den går av. Annars är det inte mycket man kan göra i förebyggande syfte.
Det lämnar jag alltid in och får gjort. Så det har inte varit några problem.

D Daniel 109 skrev:
Hur många mil en bil håller beror till stor del på hur den körs. Går den långa sträckor på landsväg håller det länge. Få kallstarter och en jämn belastning på lämplig nivå. En bil som bara går korta stadskörningar klarar knappast 40000 mil.
Svarade på detta till zzoink ovan, men mest är det till och från skola/dagis (6 km enkel väl) och/eller jobbet (15 km enkel väg). Plus lite längre sträckor några gånger i månaden. Totalt knappt 1000 mil om året.
 
Det blir tyvärr dyrt att köpa billiga bilar om man inte kan mecka själv. Ett alternativ är att köpa riktigt billiga bilar, 5 000 - 10 000, och hoppas att de funkar i minst 1 år.
 
  • Gilla
Cheesen och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Är det så att dina bilar rostat sönder? En del bilar rostar mycket. T.ex. VW Passat är en erkänd snabbrostare medans Volvo 940 ofta ser ut som nya även efter 25 år.

Vad har du för bilar och vilken status är det på dom?
Ja, rostar något fruktansvärt gör de. Men hittills har det inte gått så långt att besiktningen klagat på det. Mest skärmkanter, backluckor osv. Och bultar och andra delar som rostar fast så jag inte kan skruva med bilen själv.

Listade några av de bilar jag har haft i ett svar högre upp :)
 
S Stefan1972 skrev:
Eftersom jag är bilmek själv så brukar jag säga att stirra dig inte blind på vad bilen är värd när den ska lagas. Det är det första misstaget alla gör. Reparationen kostar 5k och bilen är värd ungefär lika mycket och då skrotar man och köper en ny härk......
Det man lägger ut är inte värdehöjande på något vis utan mer brukspengar för ägaren. Alla bilar kostar pengar och säg 10k per år kanske. Det får man räkna med att lägga oavsett värde på bilen. Det är ju vad det kostar att ha en bil som fungerar och kan användas.
Japp, detta är jag fullt medveten om. Är väl runt ca 10k om året jag legat på i verkstadskostnader. Problemet (som framför allt fugan tycker är jobbigt) är när bilen står för mycket på verkstaden så att det stör i vardagen, eller om man inte riktigt kan lita på att bilen ska funka när man behöver den.
 
T tlundberg skrev:
roblemet (som framför allt fugan tycker är jobbigt) är när bilen står för mycket på verkstaden så att det stör i vardagen
Lösningen på det är att antingen köpa nyare bilar, ha två bilar, så ökar chansen att minst en fungerar eller kontrollera bilprovningens statistik över bilar med minst fel innan köp för att minska risken för fel.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Det kan vara värt att räkna på att istället köpa en helt ny bil, och behålla 3 år.

På minussidan: Du får en rejäl värdeminskning, och det är den du skall jämföra med vad du betalar för en gammal bil nu.

Plussidan: Du kan räkna med att det inte blir några reparationskostnader. Ofta minst 2 års garanti, och det bör inte bli så mycket fel 3e året. Vagnskadeförsäkringen ingår i priset, och du kan (för vissa bilmärken) få serviceavtal som ger lägre servicekostnad, ibland ingår service i priet. Och det finns väl ett visst egenvärde i att få köra en ny bil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.