750 8 pol 1440 4 pol 2800 2 pol därefter speciallindning
 
Mikael_L
Tja, de exakta varvtalen är ju motorberoende, så de varvtal du skrev får ju mest ses som exempel (förutom 750, som är omöjligt)

Men problemet här ligger ju i ett helt annat plan. Inte att veta att det finns olika poltal.
 
C CAE skrev:
[bild]

Jag tycker mig kunna läsa 1536 på skylten. Kan det vara varvtalet?
D har du rätt i 1856 står det, fick lysa upp det med ficklampa för att se, snyggt!
 
Mikael_L
Dock är 1856 rätt definitivt ej något varvtal.
Troligen ej motorström heller, då den sällan anges med annat än en eller två decimaler.

Effekt?, nja tror inte det, det brukar nog avrundas till 10W, men möjligen ...

Jag tror nog att den där skylten måste undersökas mer noga.


edit:
Om det skulle stå 1356 kan det dock vara varvtalet, lite väl stor eftersläpning på nästan 10%, men det är ju en gammal konstruktion, det var kanske mer eftersläpning dåförtiden ...
 
Det är väl dock inte helt orimligt för ett serie-nummer?
Dvs, rätt oanvändbart i sammanhanget.
 
Lite fler ledtrådar.
Körde med varmluftpickan och skrapade lite lätt.
 
  • Närbild på en metallplatta med siffrorna 1856, rost och avskalad turkos färg efter varmluftspickning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närstudie av en rostig tanklock med flagande blå färg och texten "6000SV" efter varmluftspickning och skrapning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallyta med nummer 43480744-A1, lätt rengjord med varmluftpistol och skrapa, synliga rostfläckar runt kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet elektriskt komponenthus med synliga anslutningar och ledningar, tecken på rengöring med varmluftspistol.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Något mer jag kan göra för att hitta fler ledtrådar?
 
Starta den så får du reda på varvtalet. Mät resistansen i motorlindningarna för att få reda på strömmen och därmed effekten.
 
V vectrex skrev:
Starta den så får du reda på varvtalet. Mät resistansen i motorlindningarna för att få reda på strömmen och därmed effekten.
Varvtalet, ja, visserligen är det varvtalet vid märkström som trycks på skylten men kommer ändå ge rätt info om antalet poler.
Mäta lindningsresistans, nej, kommer inte att ge någonting, möjligtvis för att kolla så det inte är avbrott åtminstone.
 
Mikael_L
Det går egentligen inte för gemene man att mäta upp motorns märkeffekt.

Att ohma lindningarna är som snaggletooth skriver meningslöst.
Mäta strömmen i lindningarna när den går är bättre, men det visar inte vilken effekt motorn är på, den strömmen fås först vid maxlast, och då måste vi alltså först veta vilken effekt den har för att sen bygga en anordning som bromsar med just denna effekt. :)

Man kan i princip mäta vilken toppeffekt den har om man lastar till max eftersläpning, dvs det varvtal som står plåten, ja så var vi tillbaka till det där med plåten ja ...

Men att mäta strömmen vid tomgång kan nog ge en indikation på vilken effekt den är på.

(edit: och så är ju den som tänkt använda motorn dessutom mest intresserad av axeleffekt, ej elektrisk)

Och så sista brasklappen, utan att ha motorplåten, hur ska vi veta om det är en 128/220V . motor, eller en 220/380 eller en 380/660V
Det går kanske att mäta fram på något vis, jag vet dock inte hur ...
 
Redigerat:
Får jag också vara med och leka Sherloc Homes? Har en aningen yngre kusin till din motor. Den är på 1 hk. 1430 rpm, alltså 4-pol. 380 v, 1,9 A. Axel 18 mm, samma typ av koppling och varit monterad tillsammans med ringpump.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
V vedklyv skrev:
Får jag också vara med och leka Sherloc Homes? Har en aningen yngre kusin till din motor. Den är på 1 hk. 1430 rpm, alltså 4-pol. 380 v, 1,9 A. Axel 18 mm, samma typ av koppling och varit monterad tillsammans med ringpump.
Kan stämma, de jag fick den av sa något om att den varit kopplad till någon pump, eller jag fick två motorer, en lite mindre och någon av dom hade varit till en pump.

Hur kopplar man in den då? vart kopplar jag vilken tråd? hur klurar jag ut det?
 
Mikael_L
Blecken i kopplingsplinten är just nu y-kopplade. Har den gått någon gång de senaste 50 åren, på något ställe med vanligt elnät så får man ju förutsätta att den ska y-kopplas för 230/400V.

Och då ska alltså de tre faserna läggas in på de tre plintarna som saknar mässingbleck. och motorn ska jordas, ingen nolla ska vara inblandad.
Snurrar motorn åt fel håll byter man plats på två av ledarna.
 
Gud va detta forum är bra :D Så många smarta kunna filurer.
 
Håller med @vedklyv med den kopplingen har den använts till en ringpump!
380V 1430rpm 4-polig.
 
  • Gilla
oordning
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.