3 889 läst · 37 svar
4k läst
37 svar
Vad är detta för motor?
Dock är 1856 rätt definitivt ej något varvtal.
Troligen ej motorström heller, då den sällan anges med annat än en eller två decimaler.
Effekt?, nja tror inte det, det brukar nog avrundas till 10W, men möjligen ...
Jag tror nog att den där skylten måste undersökas mer noga.
edit:
Om det skulle stå 1356 kan det dock vara varvtalet, lite väl stor eftersläpning på nästan 10%, men det är ju en gammal konstruktion, det var kanske mer eftersläpning dåförtiden ...
Troligen ej motorström heller, då den sällan anges med annat än en eller två decimaler.
Effekt?, nja tror inte det, det brukar nog avrundas till 10W, men möjligen ...
Jag tror nog att den där skylten måste undersökas mer noga.
edit:
Om det skulle stå 1356 kan det dock vara varvtalet, lite väl stor eftersläpning på nästan 10%, men det är ju en gammal konstruktion, det var kanske mer eftersläpning dåförtiden ...
Det är väl dock inte helt orimligt för ett serie-nummer?
Dvs, rätt oanvändbart i sammanhanget.
Dvs, rätt oanvändbart i sammanhanget.
Lite fler ledtrådar.
Körde med varmluftpickan och skrapade lite lätt.
Körde med varmluftpickan och skrapade lite lätt.
Varvtalet, ja, visserligen är det varvtalet vid märkström som trycks på skylten men kommer ändå ge rätt info om antalet poler.V vectrex skrev:
Mäta lindningsresistans, nej, kommer inte att ge någonting, möjligtvis för att kolla så det inte är avbrott åtminstone.
Det går egentligen inte för gemene man att mäta upp motorns märkeffekt.
Att ohma lindningarna är som snaggletooth skriver meningslöst.
Mäta strömmen i lindningarna när den går är bättre, men det visar inte vilken effekt motorn är på, den strömmen fås först vid maxlast, och då måste vi alltså först veta vilken effekt den har för att sen bygga en anordning som bromsar med just denna effekt.
Man kan i princip mäta vilken toppeffekt den har om man lastar till max eftersläpning, dvs det varvtal som står plåten, ja så var vi tillbaka till det där med plåten ja ...
Men att mäta strömmen vid tomgång kan nog ge en indikation på vilken effekt den är på.
(edit: och så är ju den som tänkt använda motorn dessutom mest intresserad av axeleffekt, ej elektrisk)
Och så sista brasklappen, utan att ha motorplåten, hur ska vi veta om det är en 128/220V . motor, eller en 220/380 eller en 380/660V
Det går kanske att mäta fram på något vis, jag vet dock inte hur ...
Att ohma lindningarna är som snaggletooth skriver meningslöst.
Mäta strömmen i lindningarna när den går är bättre, men det visar inte vilken effekt motorn är på, den strömmen fås först vid maxlast, och då måste vi alltså först veta vilken effekt den har för att sen bygga en anordning som bromsar med just denna effekt.
Man kan i princip mäta vilken toppeffekt den har om man lastar till max eftersläpning, dvs det varvtal som står plåten, ja så var vi tillbaka till det där med plåten ja ...
Men att mäta strömmen vid tomgång kan nog ge en indikation på vilken effekt den är på.
(edit: och så är ju den som tänkt använda motorn dessutom mest intresserad av axeleffekt, ej elektrisk)
Och så sista brasklappen, utan att ha motorplåten, hur ska vi veta om det är en 128/220V . motor, eller en 220/380 eller en 380/660V
Det går kanske att mäta fram på något vis, jag vet dock inte hur ...
Redigerat:
Får jag också vara med och leka Sherloc Homes? Har en aningen yngre kusin till din motor. Den är på 1 hk. 1430 rpm, alltså 4-pol. 380 v, 1,9 A. Axel 18 mm, samma typ av koppling och varit monterad tillsammans med ringpump.
Kan stämma, de jag fick den av sa något om att den varit kopplad till någon pump, eller jag fick två motorer, en lite mindre och någon av dom hade varit till en pump.V vedklyv skrev:
Hur kopplar man in den då? vart kopplar jag vilken tråd? hur klurar jag ut det?
Blecken i kopplingsplinten är just nu y-kopplade. Har den gått någon gång de senaste 50 åren, på något ställe med vanligt elnät så får man ju förutsätta att den ska y-kopplas för 230/400V.
Och då ska alltså de tre faserna läggas in på de tre plintarna som saknar mässingbleck. och motorn ska jordas, ingen nolla ska vara inblandad.
Snurrar motorn åt fel håll byter man plats på två av ledarna.
Och då ska alltså de tre faserna läggas in på de tre plintarna som saknar mässingbleck. och motorn ska jordas, ingen nolla ska vara inblandad.
Snurrar motorn åt fel håll byter man plats på två av ledarna.