Måste länka och uppmärksamma om detta fantastiska tipset!!(y)(y)(y)

https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-slipar-man-ett-furugolv.187556/reply

Håller på att slipa golv över helgen. Men det höll på att bli riktigt svårt och det som räddade allt var SMÖR!
Det funkade galet bra!!!
Furugolv delvis slipat med mörka fläckar och slipmaskin i ett hörn, smör används för att underlätta slipningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Obehandlat furugolv med mörka fläckar i ett ljust rum, upptäckten att smör kan användas vid slipning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilder när vi använt Smör och kört med P36.

Bakgrund:
Grangolven på övervåningen, två sovrum och en hall ska fixas till, huset från -42.
Sovrummens golv var jätte fina när de kom fram under plastmattorna men de hade en mörk fernissa, bets eller något som var omöjligt att slipa bort! Det bara smälte fast på slippappret.
Golvläggarmaskin med smörbelagda valsar ovanpå ett ljust trägolv under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett trägolv under renovering med tydliga slipspår och slipmaskiner synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyslipat furugolv med tydliga ådror och några spikar, där en del av golvet behandlats med smör för att underlätta slipningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här testkörde vi bara med ett begagnat P80 som satt kvar på hyrmaskinen. Men vi fattade direkt att så här går det inte att fortsätta ha det.:surprised::(

(Räcker att slarvigt stryka ut ett tunt lager Smör. Gick åt ca 200 g till 20 m²;))
 
  • Gilla
S_B_O och 1 till
  • Laddar…
Annars fungerar det bra att börja med grövre papper. Oftast sätts det ju igen för att man kör på de normala grovlekarna som följer med maskinen men har man nån kletbehandling på det golv man ska slipa så får man börja med P40 eller liknande.
 
Då är ju frågan, hur kom ni på iden att testa med smör?
 
Om jag hyrde ut slipmaskiner och nån använt smör skulle jag nog bli lite irriterad.

Smör härsknar.

Det borde väl finnas produkter som gör samma sak?

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Om jag hyrde ut slipmaskiner och nån använt smör skulle jag nog bli lite irriterad.

Smör härsknar.

Det borde väl finnas produkter som gör samma sak?

/ATW
smör används ofta vid slipning av just fernissade golv
 
Borde funka lika bra med ett fett som inte härsknar, kokosfett?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Borde funka lika bra med ett fett som inte härsknar, kokosfett?
Ja, eller matolja eller liknande
 
Vi körde även med P36, med samma hemska resultat, allt smälte fast på slippappret.
(Fick med P36, 60, 80, 100 och 120.)

Fick idén från annan tråd på Byggahus! Den jag länkar till i trådstarten. I kommentarerna där pratas om andra slags fett också, men jag kan bara intyga att smör fungerade.

Ingen påverkan på hyrmaskinen! Tänkte så klart på den. Man får bara ett rent och fint papper som slipar och går att använda länge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.