Hej

Vi ska göra en tillbyggnad på 15 kvm som ska användas som gym.

Vi var först inne på att installera vattenburen golvvärme, men det känns lite overkill eftersom denna
tillbyggnad gränsar mot kombinerad tvättstuga/bergvärmepump och där har vi redan överskottsvärme.

Jag hade tänkt att gjuta en isolerad platta antingen med 300 eller 400 kantelement vilket ger en isolering på 200 eller 300 mm.

Nu till frågan: Skulle det gå att regla upp golvet på plattan och i så fall hur gör man? Har läst en del om att göra detta på oisolerad platta, men inte på isolerad.

Anledningen till att regla upp golvet är att få innergolvet i samma nivå som golvet i tvättstugan.

//Johan
 
Det går utmärkt att göra så men det bör alltid vara ventilerat även på uppvärmda golv. Däremot kommer frågan om det är lämplig i ett gym med mycket rörelse och kanske tunga vikter?
 
Inte så att den extra höjden kan ses som en fördel i gymmet? Förstår varför du vill ha samma nivå men jag hade valt tröskel så länge utrymmet skall vara gym.
 
Tack för svaren.

Nu var inte tanken att regla upp golvet så många cm. Tänkte bara vara på den säkra sidan och gjuta platta lite under nuvarande golvnivå. Kanske bara lägga 45x45 reglar sedan golvspån. Skulle man i så fall även lägga isolering alt cellplast mellan reglarna.

Diffusionsplast mot plattan
Reglar med liten liftspalt mot diffusionsplast
Cellplast mellan reglarna med liftspalt under
Golvspån med liftspalt mellan golvspån och vägg

//Johan
 
A
Vore det inte bäst att gjuta upp nära färdig nivå beroende på golvval och sen justera med flytspackel:)
 
Nu vet jag inte vad du tänkt för typ av gym, men menar du en träningscykel ett löpband och en roddmaskin så för all del regla upp golvet, men ventilera ut rummet via golvet mekaniskt skulle jag säga.
Men tänker vi tyngre saker, skivstänger för att köra knäböj och blandade lyft så vill du ha det väldigt stumt annars slår du snart sönder konstruktionen och då är ju en gjuten platta med olika typ av matta att föredra. antingen bara matta under de fria vikterna eller någon typ av trägolv med en matta ovanpå, ja vi har väl alla sett hur det ser ut på gym.
 
Tack för svaren.

Gymmet kommer att bestå av diverse vikter samt någon träningsmaskin. Blir ju bara 15 kvm så man får inte plats med så många saker.

Jag hade tänkt att ha laminatgolv, men frågan är då vad man har under. Finns ju platonmatta för golv, men det känns för klent att lägga sådan på betongplattan och sedan laminatgolv. Alt platonmattan, 22mm golvspån, underlagsfoam och laminatgolv

Hur stor är risken att det blir fukt/kondens om man bara skulle diffusionsplast, underlagsfoam och laminatgolv? Plattan kommer ju att vara isolerad, men ingen värme i plattan.

//Johan
 
  • Gilla
Lynx_86
  • Laddar…
J JED skrev:
Tack för svaren.

Gymmet kommer att bestå av diverse vikter samt någon träningsmaskin. Blir ju bara 15 kvm så man får inte plats med så många saker.

Jag hade tänkt att ha laminatgolv, men frågan är då vad man har under. Finns ju platonmatta för golv, men det känns för klent att lägga sådan på betongplattan och sedan laminatgolv. Alt platonmattan, 22mm golvspån, underlagsfoam och laminatgolv

Hur stor är risken att det blir fukt/kondens om man bara skulle diffusionsplast, underlagsfoam och laminatgolv? Plattan kommer ju att vara isolerad, men ingen värme i plattan.

//Johan
Ingen risk alls. Det är standard att göra så som du beskriver.
 
Jag har ett gym i källaren. Lade in en konstgräsmatta direkt på betonggolvet för 10 år sedan å den ser ut som ny fortfarande.
billigt, rationellt å ingen risk för fuktproblem eller nåt annat.
Jag kör inte styrkelyft så att golvet är hårt har ingen betydelse tycker jag.
 
K kimtommy skrev:
Jag har ett gym i källaren. Lade in en konstgräsmatta direkt på betonggolvet för 10 år sedan å den ser ut som ny fortfarande.
billigt, rationellt å ingen risk för fuktproblem eller nåt annat.
Jag kör inte styrkelyft så att golvet är hårt har ingen betydelse tycker jag.
Det var ett bra tips!
 
Jag har gym i källare med betonggolv, har köpt mattor för ändamålet som jag har under där man kör marklyft etc. Funkar mycket bra, men jag släpper inte stången. Annars får man nog bygga ett lyftarflak.
 
  • Gilla
Byggglad
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.