GoC GoC skrev:
Har du vridit upp luftskruven ordentligt? Det borde absolut kunna luftas då du borde ha 0,2 bar i tryck i elementen på övervåningen. Skruva ut luftskruven ordentligt och pilla i hålet på luftningen med en nål. Det kan ha kommit med rost som täppt igen hålet så inte luften kommer ut, går ju att byta hela luftskruven (avluftningsventil) till en ny. Om jag inte missminner mig så kan man skruva ur hela ”ventilen” med hjälp av luftingsnyckeln. Har bestämt för mig att jag klarat av det :)
Själva luftskruven är öppen och det kan komma in luft på elementen, pyser ut lite när ventilen först öppnas.
 
B Bigfoot skrev:
När pumpen går så påverkar den trycket i systemet, före pumpen blir trycket lägre och efter pumpen blir trycket högre. Beroende på var i systemet pumpen sitter och hur systemet ser ut i övrigt så kan det vara så att det leder till minskat tryck i radiatorerna. Om minskningen är tillräckligt stor jämfört med det statiska trycket så får du ett undertryck i radiatorerna på översta våningen. I så fall kommer dom att suga in mer luft istället för att släppa ut den när du försöker lufta.

(Ett sådant system har dessutom den tråkiga egenskapen att det lättare blir luft i det eftersom vätsketäta kopplingar inte nödvändigtvis är gastäta och då kommer det långsamt att sippra in luft i systemet.)
Ok nästa dumma fråga. Hur stänger jag av cirkulationspumpen på enklast sätt. Har nibe fighter 1135. Provade ställa om till sommarläge men cirkulationspumpen går ändå verkar det som enligt displayen. Finns ju en strömbrytare till hela aparaten men behöver jag vara rädd att npgra inställnibgar går förlorade om den bryts?
 
Svar nej inget försvinner, bara stänga av och starta när du är färdigt med luftningen, vid start så kan det ta någon/ra minuter för den att starta, men bara vänta de startar
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Ok uppdatering långt i efterhand men kanske kan vara bra om någon har liknande problem.

Efter avstängning av bergvärmepumpen gick element på övervåning att lufta utan problem. Tack för råd!
 
  • Gilla
Tom T och 2 till
  • Laddar…
N Nevada2 skrev:
Själva luftskruven är öppen och det kan komma in luft på elementen, pyser ut lite när ventilen först öppnas.
Det brukar komma ut vatten efter luften då man luftar. Släpp ut en liten del vatten och kolla om det kommer vatten OCH luft.. Håll luftningen öppen tills det enbart kommer vatten ur luftningsventilen

Du skriver att det kommer ut en liten mängd luft sedan ingenting.. Tänk på att fylla på systemet så att du får upp rätt tryck efter varje radiator som luftas. När du luftar sjunker ju trycket och inget mer kommer ut ur radiatorn.

Du kan gott dra upp trycket till 1bar eller tom 1,5 bar då du skall lufta. som mätaren stod på en av bilderna hade du 0,7 dvs 7m i höjdskillnad mellan värmepumpen och överdelen av dina element på övervåningen.

Mitt hus är högre jag har 12m i skillnad upp till översta våningens luftningsskruvar och VP så jag kör med 1,5-1,7 i tryck. En anläggning klarar i de flesta fall 2,5-3bar /beroende på säkerhetsventilens tryck (min öppnar på 2,5bar)

Lägger du på ett lite högre tryck innan du luftar så slipper man springa och fylla på i onödan. Är man två kan den ena fylla på medans den andre luftar. En del har "autofyllande" kretsar men dessa system litar jag inte på ett smack då det kan ge översvämning om en radiatorkrets fryser då man är borta.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nevada2
  • Laddar…
Tack för svar! Gick som sagt fint att lufta efter att jag tillfälligt stängt av värmepumpen men har också höjt tycket något för att motverka undertryck när pumpen är igång
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.