Vi funderar på att bygga i Örebro. Känner dock inte till stan. Vi Vore väldigt tacksamma för tips om var man "ska" bo. Det som är viktigt för oss är att få barnfamiljer till grannar i ett trevligt område. Någon som känner till ett sådant område som dessutom gärna får ligga i närhet till badplats, dagis och skola?
 
Förvisso var det 6 år sen jag bodde i Örebro men...

Godkända områden: Lillån, Sörbyängen, brickebacken, adolfsberg.

Undvika är lundby, vivalla, oxhagen, varberga...

Hoppas det ger dig en fingervisning...
 
Hej vi bor inte heller kvar i Örebro. Men om man inte vill bo mitt i stan kan man ju söka sig ut mot Garphyttan och Vintrosa för att få ned tomtkostnaderna och där finns affär och skola och fina badplatser i hela Kilsbergen. Själva flyttade vi till Nora för några år sedan och det ångrar vi aldrig. Perfekt för barnen. Hoppas ni hittar erat DRÖMHUS. Ha en bra dag Malin
 
Hej

Vi är nyss utflyttade Örebroare, vi flytta till Kumla 15 km söder om Örebro.
De områden som det finns tomter i Örebro idag är framförallt Ekeby-Almby (ca 8 km syd-ost), där byggs det väldigt mycke hus, har flera kompisar. Tomterna där säljs av L E Lundberg fastigheter. Du kan läsa om Ekeby-Almby på http://www.ekeby-almby.com/. Området är ett gamalt sommarstuge område nära Hjälmaren, så man kan hitta sommarstugstomter att bygga på, finns på typ Hemnet och Bovision. Priser ligger från CA 300' till 800' :- . Området är uppdelat i två sidor, en med gator med fisknamn, och en med svampnamn. Tomterna med fisknamn är gamal åker/sjöbotten och svampgatorna ligger i skogsmiljö, ganska sluttande. I Ekeby-Almby finns bara ett dagis, dock planeras skola.
Anledningen att vi valde Kumla är framför allt att där finns allt. Skola, dagis, affärer, banker, post, och pizzeria. Tomtpriser i Kumla ligger på ca 100'-200' :- lägre skatt och bra pendling till jobben Örebro. Bra närhet till en nybyggd skola bla. Se tomtutbud på  www.kumla.se.
Är det något du undrar över så fråga på..


Coolman, jag skulle flytta ner Brickebacken, jag tror du menar Brickeberg, men vill dock varna lite då området är granne med Brickebacken.

/ North
 
Ojj

Jag glömde Norra Bro, område ca 7 km öster om örebro, bortanför Brickebacken/Brickeberg tomter säljs av Örebro Kommun. Känndes inte intressant för oss, gammalt industriområde, lite gamla villor.

/ North
 
Hej jag med familj har precis köpt en tomt i Ekeby-almby utanför Örebro. (utanför innebär 6 km till centrum). Priset 500 000kr. Det är cykelväg hela vägen till stan, och bussförbindels finns. Tomterna är relativt dyra, men det ingår VA, asfalterade vägar, gatubelysning i tomtpriset, bredband (fiber) finns att koppla in sig på. Vi köpte tomt där för att det är mkt barnfamiljer i området och det ligger mkt vacket. Vad gäller infrastrukturen och servicen i området så är den under utbyggnad. dagis finns men det är lång kö dit, det ska byggas ut under -06 (i nuläget saknas 50 platser).

Söker just nu bygglov vilket bör vara klart om nån vecka, hoppas på inflytt jan-feb -06 i ett Tornugglan från LB-hus.



 
Tack snälla Ni för Era svar. Nu vet vi lite mer. Är det någon som har någon erfarenhet av Glanshammar. Vi tänkte kika på en tomt i den trakten.
 
En sak till...

Fråga till Johla:
Vad hamnar totalpriset på för tornugglan i Ekeby-Almby?

Vi har tittat lite på just den modellen varför det vore intressant att veta...
::) ::) ::)
 
För oss kommer hela kalaset kosta 2400 000 kr. I den summan ingår även alla avgifter, Garage 130 000, Tillval/ändringar+egna inköp (ex färg) 120 000, grov+finplanering av tomten 85 000, tomt 500 000.

Priset på tornugglan har nyligen höjts, tror det var med 50 000kr, vi skrev kontrakt innan höjning så du får lägga på lite.

Lycka till med tomtletandet!

Det finns även tomter i ett område som heter stortorp, tror att anebyhus har tomter där. Jag vet mkt lite om det området.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.