Innan vi köpte vårat hus så kollade vi med bonden som har marken runt om så att vi kunde köpa upp lite mark av honom i de är inga problem.

Nu när dom installerade fiber så drog dom den matande fibern precis utanför våran tomt och precis där vi hade tänkt våran utbyggnad.
Jag misstänker att detta kan skapa bekymmer för oss men är de någon som säkert vet att detta kommer sätta käppar i hjulet för oss och våran planer?

Har tänkt kolla med bygglov innan vi köper upp tomten så att vi verkligen får göra som vi tänkt men funderar på om de är lönt efter detta?

Bifogar en bild, absolut ingen bra bild men ni ser iallafall vad jag menar, grön linje är matande fiber och orange linje är den biten tomt vi tänkt köpa upp.

Tack på förhand Philip!
 
  • Flygbild över ett hus och markerat område för matande fiber (grön linje) samt planerad tomtutvidgning (orange linje).
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och hur har ni tänkt att bygga ut?
För övrigt kan en fiber alltid dras om.
Vad det kostar vet jag inte, men borde inte vara så blodigt.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Och hur har ni tänkt att bygga ut?
För övrigt kan en fiber alltid dras om.
Vad det kostar vet jag inte, men borde inte vara så blodigt.
Har tankar på att bygga ut ca 50-70 kvm söder mot den delen vi ska köpa up, o fibern är inte våran utan de är matande fiber till dom andra gårdarna länge upp på vägen så tror de kan bli väldigt dyrt. ( blått är som vi tänkt bygga ut.)
 
  • Flygbild över fastighet med markerade gränser och planerad utbyggnad i blått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men har ni inte själv fiber?
I så fall finns det ju en kopplingsstation (plint/brunn) i närheten,
varifrån man kan lägga om slangen med fibrerna.
 
Allt beror på vad ni anser vara dyrt, men i samband med ett markköp och utbyggnation borde det inte vara någon anmärkningsvärd kostnad. Materialet är billigt, grävmaskin lär ni väl ändå använda, utan kostnaden kommer främst bli kostnaden för någon att svetsa fiber i ett antal timmar.
Men, först och främst kan det ju vara värt att ta reda på hur djupt de har förlagt den och exakt var den går, så att ni vet om det verkligen blir ett problem eller ej. Att den bara går under plattan är ju inget problem i sig.

Absolut enklast för att påbörja kostnadsberäkningen vore nog att kontakta ledningskollen och be dem sätta ut positionerna, då får ni ju även reda på om det råkar finnas några andra intressanta ledningar där som kanske påverkar er mer. Dessutom får du ju kontaktuppgifter till de som äger ledningen och kan ge dig ett svar på vad det kommer att kosta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.