Hej.
Ursäkta min högst prestigelösa skiss men gjordes i huvudet vid köksbordet..

Det ni ser är mitt badrum som nu renoveras. 2 befintliga brunnar, betonggolv med golvvärme. Tanken var att ha duschkabin i hörnet mot tvättstugan och ett badkar i andra änden av rummet. Då vi har egen brunn blir det dock lite tokigt att dumpa 300liter från badet där så vi har skippat den tanken.
Nu blir det istället en vägg direkt till vä innanför dörren och en duschplats där(ej kabin).
Min fråga blir: var är det bäst att sätta frånluften med tanke på planslösningen? Sätter jag den i duschhörnan så tar den ju såklart mycket fuktig luft, men då dörren är precis bredvid riskerar jag att luftflödet bli bara från dörr till don dvs tappar resten av rummet.
Sätter jag den längst bort från dörren dvs mot tvättstugan så riskerar jag att fuktig luft transporteras längs med taket genlm hela badrummet.
Så..... vad anser ni vara bäst placering?

Och bör jag sätta en frånluft i badrummet PLUS en i tvättstugan, eller är risken att de tar ut varandra/skapar baksug? Handritad skiss av badrumsplan med placeringar för duschkabin, badkar och brunnar samt måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T torparnorpan skrev:
Hej.
Ursäkta min högst prestigelösa skiss men gjordes i huvudet vid köksbordet..

Det ni ser är mitt badrum som nu renoveras. 2 befintliga brunnar, betonggolv med golvvärme. Tanken var att ha duschkabin i hörnet mot tvättstugan och ett badkar i andra änden av rummet. Då vi har egen brunn blir det dock lite tokigt att dumpa 300liter från badet där så vi har skippat den tanken.
Nu blir det istället en vägg direkt till vä innanför dörren och en duschplats där(ej kabin).
Min fråga blir: var är det bäst att sätta frånluften med tanke på planslösningen? Sätter jag den i duschhörnan så tar den ju såklart mycket fuktig luft, men då dörren är precis bredvid riskerar jag att luftflödet bli bara från dörr till don dvs tappar resten av rummet.
Sätter jag den längst bort från dörren dvs mot tvättstugan så riskerar jag att fuktig luft transporteras längs med taket genlm hela badrummet.
Så..... vad anser ni vara bäst placering?

Och bör jag sätta en frånluft i badrummet PLUS en i tvättstugan, eller är risken att de tar ut varandra/skapar baksug?[bild]
Jag skulle ha satt en vid duschhörnan som ventilerar badrummet och en i tvättstugan.

Om jag tolkar din skiss rätt så går du genom badrummet för att komma till tvättstugan, dvs är det enda ingången till tvättstugan? I sådant fall finns det någon springa under/ovan dörr mellan rummen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.