M
Har köpt ett fint litet teaksoffbord, dock är det rätt mörkt för att vara teak så jag vet inte om det kan ha oljats in med fel material nån gång.

Funderar på att slipa om skivan iaf, den är i massiv teak så ska tåla det utan problem.

Frågan är om det går att få en något mindre ”röd” ton i träet vid ny inoljning? Teak verkar kunna variera rätt mkt i färg känns det som och gick det att få mindre rött skulle det smälta in mer med övriga gamla möbler i rummet.

Någon som vet?
 
M EmmaRa skrev:
Har köpt ett fint litet teaksoffbord, dock är det rätt mörkt för att vara teak så jag vet inte om det kan ha oljats in med fel material nån gång.

Funderar på att slipa om skivan iaf, den är i massiv teak så ska tåla det utan problem.

Frågan är om det går att få en något mindre ”röd” ton i träet vid ny inoljning? Teak verkar kunna variera rätt mkt i färg känns det som och gick det att få mindre rött skulle det smälta in mer med övriga gamla möbler i rummet.

Någon som vet?
Har du någon bild på bordet?

Teak blir grått om det står ute i sol och rusk..
 
  • Gilla
Torpolle
  • Laddar…
M
Frustrator Frustrator skrev:
Har du någon bild på bordet?

Teak blir grått om det står ute i sol och rusk..
Bord i framkant. Väldigt rött mot hur jag är van att se teak, det är också ljusare på bilden än irl.
 
  • Rött teakbord med snacks framför TV och möbler i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är väl precis sådär teak möbler ser ut?! Alla teakmöbler vi har har den tonen!
Sen är jag tveksam till att skivan är massiv, varför sitter det då kantlister?
Jag utgår alltid från att det är faner och slipar försiktigt!
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
M
S swirve skrev:
Är väl precis sådär teak möbler ser ut?! Alla teakmöbler vi har har den tonen!
Sen är jag tveksam till att skivan är massiv, varför sitter det då kantlister?
Jag utgår alltid från att det är faner och slipar försiktigt!
OK - har möbler med ljusare teak än så, där teaken går mer mot ek i nyans. Därför jag funderade.
 
Tycker precis som swirwe att det ser ut som en kantlist, och det brukar betyda faner.
 
M
Frustrator Frustrator skrev:
Tycker precis som swirwe att det ser ut som en kantlist, och det brukar betyda faner.
OK. Det får jag avvakta och se, går det inte att slipa och olja det mindre rött så måste det ändå säljas så...

Synd på modellen, äntligen ett soffbord i stl 60x90, verkar knappt finnas.. :(
 
TV:n smälter inte riktigt in i 60:tals stuk.
 
Testa teak restorer, finns t ex i båtaffärer, jag har bara använt märket International. Vi har använt det på en skänk i teak som stått i ett garage och som var helt svart pga fukt. Vi har även använt det på teakfaneren i vår båt samt vår teakdörr. Man penslar på, väntar och tvättar sen har missfärgningar försvunnit och teaken blir ljusare!
 
  • Gilla
milimani
  • Laddar…
M
T Thomas_Blekinge skrev:
TV:n smälter inte riktigt in i 60:tals stuk.
Nån måtta får det vara på nostalgin. :)
 
I min värld "ska" 60-tals teak möblerna vara i den nyansen. Alla mina soffbord, stringhyllor etc. är i samma röda nyans. Teak som är ljusare förknippar jag mer teakdäck på båtar...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
M
S swirve skrev:
I min värld "ska" 60-tals teak möblerna vara i den nyansen. Alla mina soffbord, stringhyllor etc. är i samma röda nyans. Teak som är ljusare förknippar jag mer teakdäck på båtar...
Hm, ok. Nog jag som gillade en ljusare teakfärg jag hade på annan möbel - men som sagt, bara att sälja det vidare och leta nytt!
 
Kan behövas flera gånger. Beror på, om fel olja använts vilket du tror och vilket man gjort på vår roder-pinne så blir färgen konstig, på vår hade de använt en olja som också gjorde den röd och den var inte klubbig att ta i men upplevdes klibbig och smuts fastnade i den (sitter ju utomhus). Den behandlade vi nog 3-5 gånger men sen blev den bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.