Jag överväger att preppa lite så smått, mycket kan man ju bara handla och lägga på hyllan, men vatten är lite knepigare.

Hur förvarar man vatten längre stunder? :thinking:

Dunkar antar jag, men blir inte det vattnet dåligt efter ett tag? Och dunken skitig på insidan? :thinking:
 
  • Gilla
reez och 1 till
  • Laddar…
C
Spar alla plastflaskor som du köper juice i och som det inte är pant på. Diska och fyll lagom med vatten så att det finns plats att expandera om förrådet skulle frysa. Ökar inte mängden plastflaskor tillräckligt snabbt, använd även glasflaskor och glasburkar. Fyll med vatten från en grundvattentäkt där man inte behöver tillsätta klor eller någonting annat. Då är vattnet så bra att det kan lagras. Byt vattnet i flaskorna ett par gånger om året så lakas eventuell kvarvarande juicesmak ut med tiden. Enda kostnaden är diskmedel.

(Kan tänka mig att Trelleborg är ett knepigt ställe att få tag på bra vatten med havet på ena sidan och intensivt jordbruk och hög befolkningstäthet på andra sidan. Kanske bra att filtrera vattnet före lagring. Lättare om man har ett borrhål i skogen i Norrland, Dalarna eller norra Värmland.)
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag överväger att preppa lite så smått, mycket kan man ju bara handla och lägga på hyllan, men vatten är lite knepigare.

Hur förvarar man vatten längre stunder? :thinking:

Dunkar antar jag, men blir inte det vattnet dåligt efter ett tag? Och dunken skitig på insidan? :thinking:
dunkar, 10 liters anser jag vara lagom. Förvara dem mörkt och svalt. Ta lite frystejp och skriv datumet de fylldes på, byt ut var 6:e månad
 
Hur håller du dunkarna rena? Brukar väl bildas en film på insidan efter ett tag? :thinking:
 
C civilingenjören skrev:
Spar alla plastflaskor som du köper juice i och som det inte är pant på. Diska och fyll lagom med vatten så att det finns plats att expandera om förrådet skulle frysa. Ökar inte mängden plastflaskor tillräckligt snabbt, använd även glasflaskor och glasburkar. Fyll med vatten från en grundvattentäkt där man inte behöver tillsätta klor eller någonting annat. Då är vattnet så bra att det kan lagras. Byt vattnet i flaskorna ett par gånger om året så lakas eventuell kvarvarande juicesmak ut med tiden. Enda kostnaden är diskmedel.

(Kan tänka mig att Trelleborg är ett knepigt ställe att få tag på bra vatten med havet på ena sidan och intensivt jordbruk och hög befolkningstäthet på andra sidan. Kanske bra att filtrera vattnet före lagring. Lättare om man har ett borrhål i skogen i Norrland, Dalarna eller norra Värmland.)
Smådunkar blir nog för omständigt.
Har faktiskt en egen borra utöver det kommunala (borrade brunnar inom kommunen).
Denna borra ska ha försörjt 10hushåll till med vatten innan kommunalt VA drogs hit.
Idag tränger ytvatten ned, men jag hoppas kunna täta det och förhoppningsvis få upp vattenkvaliteten (idag använder vi det endast till bevattning).
Tänker även att det vore bra med någon form av manuell pump till brunnen också.
 
Staffans2000
Jag kör med tjugolitersdukar i matkällaren. Håller sig minst ett halvår.
 
Fairlane
Datum på dunken och byte var tredje månad är tipset vi fick från civilförsvarsföreningen.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Hur håller du dunkarna rena? Brukar väl bildas en film på insidan efter ett tag? :thinking:
finns flera sätt, ett enkelt att är en tsk bakpulver i dunken, skölj noga rent efteråt. Andra använder klorin
 
C
13th Marine 13th Marine skrev:
Hur håller du dunkarna rena? Brukar väl bildas en film på insidan efter ett tag?
Dunkar brukar ha öppning stor nog att få igenom en hand så vanlig handdisk med diskborste, handdiskmedel och varmt vatten borde fungera.

Kanske kommer man åt det mesta med högtryckstvätt. Kanske hela insidan med något lämpligt munstycke. Någon som har provat?
 
Redigerat:
När jag bryggde eget vin så brukade jag göra ren dunkarna genom att fylla i lite vatten och en näve finkornig gruskross, typ akvariegrus, och skaka ordentligt.
 
Jag har funderat på att sätta en vattentank (tex en gammal varmvattenberedare, hydrofor eller liknande) i källaren. Den kopplas i så fall in direkt på vattenledningen med en kran under så man smidigt kan tappa upp vatten vid behov. För att smidigt kunna byta ut vattnet och samtidigt slippa massa onödigt bortspolande av ljummet vatten är planen att sätta den precis innan vattenutkastaren. En trevlig bonus då blir att bevattning i trädgården sker med lite varmare vatten.
 
Dheri Dheri skrev:
Jag har funderat på att sätta en vattentank (tex en gammal varmvattenberedare, hydrofor eller liknande) i källaren. Den kopplas i så fall in direkt på vattenledningen med en kran under så man smidigt kan tappa upp vatten vid behov. För att smidigt kunna byta ut vattnet och samtidigt slippa massa onödigt bortspolande av ljummet vatten är planen att sätta den precis innan vattenutkastaren. En trevlig bonus då blir att bevattning i trädgården sker med lite varmare vatten.
Nackdelen är väl i det läget man råkar ut för förorenat vatten så har du det i din tank istället för friskt vatten.
Har du egen brunn är väl risken hanterbar, men om du har kommunalt vatten så är det väl just den risken en av de största orsakerna till att lagra vatten?
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Nackdelen är väl i det läget man råkar ut för förorenat vatten så har du det i din tank istället för friskt vatten.
Har du egen brunn är väl risken hanterbar, men om du har kommunalt vatten så är det väl just den risken en av de största orsakerna till att lagra vatten?
Bra poäng, det hade jag inte tänkt på. Men vid avbrott av vattenleverans av andra anledningar fungerar det nog smidigt. :cool:
Hade jag bott i grannkommunen som har ålderdomliga vattenledningar i backen med ständiga läckor med avstängningar som följd hade jag nog redan fixat en permanent lösning, nu lutar det nog mer åt att jag ska orka ta mig i kragen och fylla dunkarna jag har hemma.
 
A
Med mitt ordningssinne vore det oklokt att lägga allt viktigt i en väska, som sedan helt ofelbart skulle vara försvunnen den dagen den behövs. För mig är det bättre att ha alla saker på listan, men utspridda i samma virrvarr som allt annat, kommer krisen, så bör jag kunna rafsa ihop en hygglig procent på kort tid, istället för att ägna min sista stund på jorden innan allt går åt helvete, åt att leta efter den superviktiga väskan med 100% av det jag behöver.

Alternativet är att skaffa så många såna väskor att jag hittar en oavsett var jag letar.
 
  • Haha
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Nu är det väll så att i Sverige så har vi generellt bra vatten var fan som hälst där ute i naturen, så med en låg (subjectiv bedömning) så kan man köra ner huvudet var som och dricka lite vatten.
Vill man bättra på chanserna att slippa sjukdomar så finns det ju ett par steg man kan ta på vägen.
Grov filtrering (typ tygstycke)
Fin filtrering (Keramiskt filter)
Koka (Big boubles no troubles)
Ha redan lagrat vatten.

Svenskt kranvatten håller väldigt bra kvalitet och vatten blir inte dåligt av sig själv, utan det är föroreningarna i vattnet som blir dåligt.
Men Svenska myndigheter säger att Svenskt kranvatten som lagras i en ren dunk håller minst ett halvår troligtvis mer samt att man bör vara försiktig med att dricka det om det smakar dåligt.
Rengöring utav dunk gör till exempel igenom klorchockning, häll ner klorin i en dunk tillsammans med vatten, skaka om och låt stå en stund (några timmar), häll ut vatten-klor blandningen och skölj noggrant med vatten.

Men givet att vi har bra vatten samt att kommunen kommer göra sitt bästa för att köra ut vatten i tankbilar så är väll priolistan för vatten följande IMHO.
1. Tom dunkar (för att hämta vatten med, enkelt och billigt att förbereda (svårare att fixa när alla hamstrar dem))
2. Ett par petflaskor med vatten, mörkt och svalt (alternativt i frysen som extra kylklamp i händelse utav ström avbrott)
3. Vattenrenings tabbletter (billiga och lagrar väl)
4. Keramiskt filter (lagras frostfritt)
5. Fyllda vattendunkar

Tänk ungefär 2-3 liter per person och dag i vatten åtgång.

Har jag missat något eller är jag helt fel ute?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.