Kan droppa min lista först,
*kök och sprit
*Medicin och första hjälpen
* liten yxa
*tändstål, tändare tändstickor
*vattenreningstabletter
* kontanter
* frystorkad mat och konserver
* karta och kompass
* kniv
* ficklampa och pannlampa med extra batterier
* toapapper
* vattenflaskor
* sovsäck liggunderlag
* regnkläder
* extra kläder ex strumpor
* paracord
* radio
 
  • Gilla
  • Arg
leffe-e och 3 till
  • Laddar…
BOB?:thinking:
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
Bor du på landet eller...?
 
Bug out bag, misstänker jag att ts menar
 
  • Gilla
buspojken
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Bor du på landet eller...?
Om du menar mig?
Ja, det gör jag.
Dock icke bonnvischan.
 
raveper raveper skrev:
Bor du på landet eller...?
Ja

Bug out bag, alltså en färdigpackad väska i händelse av krissituation. Tanken är att klara sig 72timmar med de som finns i.
 
  • Gilla
kolmodin
  • Laddar…
Och vad är det tänkt att man ska ha denna BOB till? Ut och campa? Isåfall saknas ju ett tält. Åtminstone i TS lista.
 
  • Gilla
  • Wow
[old rusty] och 4 till
  • Laddar…
SIV. Stick Iväg Väska.
 
  • Gilla
Maria T och 7 till
  • Laddar…
Jag har svårt att se vilket vid senario det skulle göra nytta. Men än att man vill spontan campa.
Är det för att klara en kris är det snarare i hemmet man bör klara sig utan yttre försörjning. I extremfallet utan vatten, ev även avlopp. El och kommunikation. Bor man inne i stan är det kanske ett alternativ att ta sig till någon som har bättre förutsättningar. Men att förbereda sig på att bo i skogen förstår jag inte syftet med.
 
  • Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag har svårt att se vilket vid senario det skulle göra nytta. Men än att man vill spontan campa.
Är det för att klara en kris är det snarare i hemmet man bör klara sig utan yttre försörjning. I extremfallet utan vatten, ev även avlopp. El och kommunikation. Bor man inne i stan är det kanske ett alternativ att ta sig till någon som har bättre förutsättningar. Men att förbereda sig på att bo i skogen förstår jag inte syftet med.
De handlar inte om att bo i skogen eller spontancampa, förstår man inte syftet, så är de bara att låta bli och skaffa en
 
  • Gilla
olomar och 6 till
  • Laddar…
buspojken buspojken skrev:
De handlar inte om att bo i skogen eller spontancampa, förstår man inte syftet, så är de bara att låta bli och skaffa en
Vad är syftet med en/din BOB-”väska” om man inte tänker att vara i skogen eller campa?
 
  • Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
buspojken buspojken skrev:
De handlar inte om att bo i skogen eller spontancampa, förstår man inte syftet, så är de bara att låta bli och skaffa en
Måste ställa en fråga om syftet trots allt.

Min förståelse för BOB kommer från lite andra förhållanden än de som jag ser som troliga i mitt liv. I delar av t.ex. USA är det ju fullt rimligt att ens tillvaro kan ändras raskt p.g.a. naturhändelser (jordbävning, tornado osv.) och att man kan behöva klara 72h för att ta sig till en plats som inte är drabbad så hårt och få tillgång till samhällets resurser igen.

Hur ser ett realistiskt scenario ut i Sverige där jag skulle behöva klara mig på min BOB i 72h (och där 72h räcker för att klara sig)?

Jag är genuint intresserad av svaren för jag har svårt att relatera till de engelskspråkiga forumen då deras grundförhållanden oftast inte gäller mig.

Jag har idag en ryggsäck liggande i bilen med en massa prylar som kan behövas, framförallt för att jag är så disträ att det är enklast att alltid ha med sig hängslen och livrem annars glömmer jag det hemma.

Hoppas på nya ideer och insikter.
 
  • Gilla
TobbeP och 4 till
  • Laddar…
Nu börjar det bli lite löjligt.

Frågan är "vad har ni i era BOB" ställd i underforumet prepping.
Vill ni diskutera BOBens vara eller inte vara och sannolikheten att en sådan behövs startar ni med fördel en egen tråd istället för att skräpa ner denna...
 
  • Gilla
Takfönster och 19 till
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Här i stan sticker vi bara till affären om vi behöver mat. Dit hittar vi utan karta och kompass.
Inte om den redan är plundrad och butikspersonalen har blivit zombies ;)
 
  • Haha
  • Gilla
  • Arg
AndersOhrt och 5 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
Inte om den redan är plundrad och butikspersonalen har blivit zombies ;)
tack för det genuint intressanta svaret och för att du tar dig tiden att driva tråden vidare.
 
  • Gilla
leffe-e och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.