Har bilat upp alla sprickor i källarväggarna och golven. Fyllde igen sprickorna med reparationsbetong. Har fått ner radonhalten i bostaden till under 100 Bq och i de flesta rum i källaren har jag också fått ner radonhalten till runt 200 Bq.
Dessvärre har jag fortfarande en radonhalt på strax under 1000 Bq i ett av källarrummen och det är dessutom i rummet där jag borrade hål i golvplattan och monterade in en överdrivet kraftig radonfläkt. Har tätat alla rör som går in i rummet "Vatten, fjärrvärme och el" Helt utan resultat. Har dessutom lagt på ett lager silikon runt luckan till rensbrunnen för avloppet.
Det är lite svårt att mäta radonvärdet i ett litet rum eftersom luften rör sig i rummet. Funderar på om jag hittat radonläckan!
Källargolvet är ca 30 cm tjock. Luckan till rensbrunnen till avloppet är tillverkad av tjock plåt och ramen som är fastgjuten i betonggolvet är en T profil. Kom på att betongen på sidorna av rensbrunnen är obehandlade och kan det vara så att radonet kryper in i betongen och sedan upp på sidorna och upp genom källargolvet som jag målat med tre lager golvfärg. T profilen går bara ner ca 2 cm. så radonet behöver därför bara ta sig igenom 2 cm betong!
Funderar på om jag skulle klä sidorna i rensbrunnen med plåt. Eller skulle det vara möjligt att lägga på ett lager plast eller något annat lufttät material på väggarna i rensbrunnen. Någon annan som försökt täta rensbrunnen och har någon smart lösning?
 
Skånepöjk
Kanske epoxifärg? Sån färg som man använder när man relinar rör, är typ flytande plast som stelnar och blir som riktig plast
 
tommib
Hur är det med själva fläkten och rören som leder ut luften?
 
Tror inte att fläkten är orsaken till att jag fortfarande har höga halter i ett av källarrummen. Har använt 10 cm plåtrör med gummitätning i skarvar. Dessutom sitter fläkten direkt mot ytterväggen varför det är undertryck i röret och under källargolvet.

Satt in den här fläkten från Biltema.
VENTILATIONSFLÄKT 100MM
Art. 46-344
  • Effekt: 15/25 W
  • Luftmängd: 145/187 m³/h
  • Diameter: 100 mm
  • Enligt experterna på radon ska den vara lite för kraftig även om jag kör den på lägsta varvtalet. Eftersom jag har sand under huset kommer jag inte upp till 145 m3
  • Funderar på om epoxyfärgen är allergi framkallande?
  • Pratade med en av mina grannar som var inne på att jag skulle använda ett tjockt lager av Hydrofix som man använder till våtrum.
  • Lite mystiskt att jag aldrig läst om någon som har problem med att radonet kommer upp genom rensbrunnen till avloppet, men många villaägare borde ha en rensbrunn av samma konstruktion?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.