Luftbild över villaområde som visar grannfastigheter med närliggande garage och staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej!
Vi är inte så duktiga i svenska lagar, då behöver vi lite hjälp med dem.
Vi har köpt ett hus i villaområdet som har delat entré till tomten med våra första grannar. I början var det inga problem, men de har vuxit. De har byggt sitt garage utan vår tillåtelse (den ligger precis vid gränsen) och ännu"kopplade" sin byggnad med vår garage med samma plankor som de byggde garaget själv. De byggde staket som är inte genomskinlig(150cm+ca 30cm med plats mellan plankor) var hade vi stängselnät på 1 m höjd. Också utan tillåtelse. De sa bara(när var det färdig)"vår hund är rädd av era hundar". Osv.osv. Så efter allt det började de anmäla oss på grund så dumma grejer att man inte kan förstå hur tomma deras liv är. Tex.att det är skitig framför vår dörr (där var min flickas trehjuling och sparkcykel), att det är skitig bakom hus(vi hade en reservsdelbil som var under presenning), att hundarna skäller hela tiden (och de har kollat kommunen och de trodde att hundarna var inne, men de bara var inte irriterade), de punkterade en deck på bil som vi precis har köpt osv,osv. Det är bara en liten del. Nu vill jag inte ens titta på dem, men det är omöjligt. Han kör som galning, och vi är oroliga när flickan leker ute, ännu när vi är med henne(de bör i sista hus på gatan). Hur ska vi skilja våra tomter så att vi kan bygga vilken som helst stängsel och skydda våra barn och egendom?
PS. Det finns möjlighet att fixa allt utan att riva ner någonting mer än ett vårt träd och några mursten hos dem.
 
Redigerat:
Fanns inget bygglov för deras garage? Hur nära er tomtgräns har dom byggt ?
 
Tror att det fanns, men det var byggd ca ett år efter vi har flyttat och precis vid gränsen. Man ser på bild att den ligger direkt mot vårt garage, den nedersta svarta mot vänster sida, och vita är vårt garage (åt höger)
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Fanns inget bygglov för deras garage? Hur nära er tomtgräns har dom byggt ?
Nu är jag inte alls säker att det fanns bygglov när vi har flyttat hit. Hur kan man kolla?
 
Ok. Ring kommunen och fråga. Då utgår vi från att garaget är lagligt. Ni kan ju ringa de som sålde huset till er och fråga om det är ok. Vill ni bygga staket eller vad är frågan ?
 
  • Gilla
DraganaR.
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ok. Ring kommunen och fråga. Då utgår vi från att garaget är lagligt. Ni kan ju ringa de som sålde huset till er och fråga om det är ok. Vill ni bygga staket eller vad är frågan ?
Ja, vi vill bygga någon typ staket, men genomskinlig helt, det blir kombo av ståltråd och trästolpar. Men problemet ligger i att vi vill göra det helt enl.reglerna, då vi behöver någon tillstånd typ, pga grannarna måste riva ner några sten i sitt trädgård om de vill komma åt sitt garage, och de ska inte göra det frivilligt. Vi också ska göra samma grej, men, men...
 
Det blir svårt att förstå utan bilder och tomtkarta tyvärr.
 
Av flygbilden att döma skulle jag gissa att ni har delad infart, så att varje fastighet äger halva, och har servitut på den andra halvan. Ni skulle KANSKE (men troligen inte, mer nedan) kunna sluta använda er infart och sätta upp staket/plank så att infartsvägen blir bara grannens. Men då kan ni inte nå ert garage, utan får riva garaget och bygga nytt garage och ny infart på andra sidan huset.

Jag sa KANSKE. För det är kommunen som avgör om ni får flytta infart och garage, och jag har svårt att tro att de ser någon vits med det.

Enklast och billigast är säkert att sälja huset och flytta.
 
  • Gilla
DraganaR.
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det blir svårt att förstå utan bilder och tomtkarta tyvärr.
Kan inte göra bild nu, är iväg, tyvärr. Men kanske den kan hjälpa lite? Satellitbild på ett bostadshus och trädgård med markerade gränser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B b8q skrev:
Av flygbilden att döma skulle jag gissa att ni har delad infart, så att varje fastighet äger halva, och har servitut på den andra halvan. Ni skulle KANSKE (men troligen inte, mer nedan) kunna sluta använda er infart och sätta upp staket/plank så att infartsvägen blir bara grannens. Men då kan ni inte nå ert garage, utan får riva garaget och bygga nytt garage och ny infart på andra sidan huset.

Jag sa KANSKE. För det är kommunen som avgör om ni får flytta infart och garage, och jag har svårt att tro att de ser någon vits med det.

Enklast och billigast är säkert att sälja huset och flytta.
Ja, infart är det ord jag borde använda. Men att flytta är det sista som vi vill, . Vi rör ingen, och det är helt dumt att man behöver flytta om man vill leva ifred.
 
Börja då med att sätta t.ex. Gunnebostängsel (nät-staket) runt hela tomten så att ni inte behöver vara rädd för att flickan eller era hundar ska springa ut i vägen och bli påkörd. Det brukar inte ens behövas bygglov för ett nät-staket.
 
  • Gilla
DraganaR. och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Börja då med att sätta t.ex. Gunnebostängsel (nät-staket) runt hela tomten så att ni inte behöver vara rädd för att flickan eller era hundar ska springa ut i vägen och bli påkörd. Det brukar inte ens behövas bygglov för ett nät-staket.
Vi har gjort det i nedre delen i trädgården. Vi vill göra det uppe med, men den del mellan tomter, på infart är problematiskt. Men tack. :)
 
  • Gilla
Skidåkaren
  • Laddar…
Infarten kan ni ju inte hägna in, bara resten av tomten.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Fadai
Ring kommunen. Om grannen är hotfull el förstör ngt, ska ni polisanmäla. Sätt stängsel och låt en grind ge tillgång t ert garage.
 
  • Gilla
DraganaR.
  • Laddar…
Såhär skulle jag tänka mig att ni kan göra med stängsel och några grindar. Infarten ser ut att vara för smal för att stängsla av. Gör ni det på er egna tomt behöver ni inte ta hänsyn till grannen.

När det gäller infart kan jag tänka mig att det finns ett servitut på gemensam infart?

Satellitbild av en fastighet med röd markering som föreslår stängsel och grindplacering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
emmel och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.