Har precis börjat titta på att bygga hus och är totala nybörjare, behöver hjälp!!! Ännu mer efter att ha läst i forumet.... :) Har begärt in offerter över telefon från tre olika företag på tre olika nyckelfärdiga hus med standardutrustning (än så länge). Har fått två svar och nu undrar vi hur mycket kan man lita på dessa kalkyler?
 
Du måste lusläsa och se vad som verkligen ingår i paketet, sen tror jag tillverkaren har en marginal på 15% upp från offerten som du måste vara förberedd på att kunna punga ut med
 
Det är stor skillnad på offert och kalkyl. I en kalkyl brukar säljaren uppskatta kostnaden. Om du t. ex får en offert på markarbeten är det ett pris som gräv-killen står för. Det brukar dock bli dyrare att köra på fast pris eftersom hantverkarna garderar sig. De vill ju så att säga inte jobba gratis. Som exempel kan jag säga att om hantverkaren uppskattar att arbetet tar 20 timmar, så får du betala för 25 timmar. Vederbörande kanske gör jobbet på 17 timmar, eftersom det givk fortare än planerat, ja då har du betalat för 8 timmar för mycket, bara för att du ville ha ett fast pris.

Så var noga med i vilken kolumn på kalkylen beloppet står.

Micke
 
Jag säger som övriga; lusläs och dubbelkolla gärna med säljaren eller jämför offerten med en lokal firma.

Sen är det nog olika husfirmor hur mycket marginal de har. Vi byggde med Hjältevadshus och vi gick över kalkylen med 45.000:- (Helt "ok").
Det som brukar bli dyrare är gräv- och schaktning, då det är svårt att förutse vad som finns under mark!
 
Nu vet inte jag vilka firmor du varit i kontakt med, men det kan vara väldigt olika vad som ingår i "standardpaket". Du kan iofs lita på kalkyen när du har finläst vad som faktisk ingår - då ingår detta, men inget annat sas. Vad som oftast inte ingår är markarbeten (och evt förundersökningar) samt utvändig målning, detta samt tomt/bygglov/lagfart/VA/el/byggel brukar säljaren uppskatta, så här är det upp til dig att ta reda på vad som gäller i din kommun.

mvh hanneli
 
Ok, har inte fått offerter utan produktionskalkyler från företagen. De har fått vår tomtkostnad osv, så det stämmer men resten är alltså bara uppskattning från säljaren? När får man offert då???
 
Alltså har du nyss börjat titta runt så kommer det nog ta en stund innan en del klarnar, så var det för oss i alla fall. Som jag ser det, så kallar jag "våran offert" det som vi arbetat fram efter att ha spikat planlösning, huskropp, taktyp, fasad, fönster, kök o bad och allt som VI vill ha, dvs. egna ändringar utifrån standard-paketet, våra egna tillägg (braskamin t.ex) samt specificerat vad som skall bli eget arbete. Sen har vi även vallat schakt-killen på tomten för att få en så sanningsenlig kostnad på markarbetet som möjligt.

Vi har "projekterat" sedan april och har fortfarande en bit kvar till avspark...

;)
 
AnMa skrev:
Ok, har inte fått offerter utan produktionskalkyler från företagen. De har fått vår tomtkostnad osv, så det stämmer men resten är alltså bara uppskattning från säljaren? När får man offert då???
Vet inte riktigt om vi förstår varann här, men om jag har uppfattat prefab hustillvärkare rätt, så lämnar inte dom offert i vanlig mening som till ex på ett snickarjobb man vill ha utfört i hemmet, utan dom har fasta priser på alla sina grejor - både det som är standard och det som man sedan väljer till. Det är i största allmänhet svårt att förhandla på dessa priser. Om du deremot ritar ditt eget hus och skickar in ritning till olika hustillvärkare, så får du en offert. Dom produktionskalkyler du har fått ska redovisa exakt vad hustillvärkaren ska leverera kostar - och här får man alltså lusläsa medföljande detaljbeskrivning av vad som ingår. Om du inte har fått full detaljöversikt, så ska du be om att få den. Det som säljaren uppskattar är alle kostnader som inte ingår/som är tillfälliga beroende på kommun - som jag har skrivit tidigare (tomt, bygglov, lagfart, deler av markarbeten osv).

Produktionskalkylen visar alltså vad huset kostar innan ni har börjat fundera på evt tillval (ex bättre vitvaror, extra fönster, braskamin osv osv).
Om ni har tänkt göra vissa arbeten själva får ni avdrag för detta.

mvh hanneli
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.