Hej!
I mitt fritidshus så är det vita fläckar i taket i vardagsrum och sovrum.

Jag har kollat runt lite och funderar på om detta kan vara vitmögel? Köpte huset för mindre än 1 år sedan och besiktningsmannen sa inget om det, och jag tycker att det inte har blivit någon större förändring.

I vardagsrummet sitter innerdelen för varmluftspumpen, kan det vara en orsak?

Det är självdrag i huset och ventilationen ska förbättras i sommar.

Men som sagt vad kan det vara för fläckar? Trätak med vita fläckar som misstänks vara vitmögel i ett fritidshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trätak med vita fläckar och en väggmonterad varmluftspump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trätak med vita fläckar som misstänks vara mögel i ett fritidshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan det vara. Gissar att ni inte har någon aktiv ventilation alls i huset? Torka bort med såpa och vatten, ingen fara. Se till att inte snåla med nya vent-systemet!
 
  • Gilla
RickardLås
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kan det vara. Gissar att ni inte har någon aktiv ventilation alls i huset? Torka bort med såpa och vatten, ingen fara. Se till att inte snåla med nya vent-systemet!
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kan det vara. Gissar att ni inte har någon aktiv ventilation alls i huset? Torka bort med såpa och vatten, ingen fara. Se till att inte snåla med nya vent-systemet!
I dagsläget är det endast självdrag, märker på sommaren att det är fuktigt i huset och på vintern är det torr luft. Jag ska prova ta bort med såpa och vatten. Men är risken att hela taket börjar mögla nu?
 
Det luktar kanske instängt och gammalt hus också? OM du inte tillför fukt växer inte möglet.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det luktar kanske instängt och gammalt hus också? OM du inte tillför fukt växer inte möglet.
Ja det luktar instängt när vi inte varit här på ett tag. Provat att skrubba nu och blev ingen större skillnad tycker jag, men ska testa mer.
 
Kanske lite sent men jag vet vad det är inget mögel. Har sett detta många gånger det beror på att man använt en vittonad panellack när taket var nytt o var lite slarvig när man målade så man fick sammanstrykningar lite för tjockt med färg stryker man sånt måste man ta hela brädan i ett svep. Problemet är att det inte syns på nytt virke men när träet mörknar med tiden är lacken lika vit o då syns misstagen det är bättre att ha ofärgad lack för man kan aldrig hindra att trä gulnar med tiden
 
  • Gilla
RickardLås
  • Laddar…
Bo arnold Bo arnold skrev:
Kanske lite sent men jag vet vad det är inget mögel. Har sett detta många gånger det beror på att man använt en vittonad panellack när taket var nytt o var lite slarvig när man målade så man fick sammanstrykningar lite för tjockt med färg stryker man sånt måste man ta hela brädan i ett svep. Problemet är att det inte syns på nytt virke men när träet mörknar med tiden är lacken lika vit o då syns misstagen det är bättre att ha ofärgad lack för man kan aldrig hindra att trä gulnar med tiden
Tack för ditt svar! Det jag misstänkte med. Det ser likadant ut nu som då.
 
Du kan snygga till det på två sätt. 1 tvätta av o stryk med en kraftigt vittonad panellack du kan blanda själv om du vill ta vanlig vattenbaserad panellack o blanda med snickerilack glans 20 el 5 går också med vanlig takfärg men svårare att stryka torkar fort. Prova på en bit för det ändrar sig mycket när det torkar stanna inte mitt på brädan. Alt2 tvätta stryk 2 ggr stoppgrund o en gång färdigfärg glans 5 el 20 för heltäckande resultat du måste ha stoppgrund annars slår kvistarna igenom
 
  • Gilla
RickardLås
  • Laddar…
Bo arnold Bo arnold skrev:
Du kan snygga till det på två sätt. 1 tvätta av o stryk med en kraftigt vittonad panellack du kan blanda själv om du vill ta vanlig vattenbaserad panellack o blanda med snickerilack glans 20 el 5 går också med vanlig takfärg men svårare att stryka torkar fort. Prova på en bit för det ändrar sig mycket när det torkar stanna inte mitt på brädan. Alt2 tvätta stryk 2 ggr stoppgrund o en gång färdigfärg glans 5 el 20 för heltäckande resultat du måste ha stoppgrund annars slår kvistarna igenom
Tack för tipset!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.