Vet du vad du har för färg under? Man kan testa om det är akrylat genom att använda t-röd, löser akrylat men inte alkydfärg. Är det akrylat är det lika bra att fortsätta med det. Är det alkyd kan du välja. Det är mindre meckigt och mer miljövänligt med den vattenbaserade men personligen tycker jag att den flyter ut sämre och den yttorkar snabbt vilket gör att det är svårare att fixa tex rinningar i efterhand. Är det riktigt gamla profilerade lister tycker jag också att finishen blir bättre med en alkydfärg. Men rent kemiskt funkar det bra med akrylat på alkyd.

Är det omålade lister bör du ha en alkydgrundfärg närmast träet men kan därefter ta en akrylat färdigstrykningsfärg.
 
Både akrylat och alkydfärg kan fås vattenbaserad.

/Gojan
 
Charlie skrev:
Ska måla dörrfoder och golvlister. Alcro har då i sitt sortiment två alternativ: Servalac Aqua (Akrylat) eller Mill (Alkyd).

Vad ska man välja och varför?
Har provat bägge varianterna och med den lösningsmedelsbaserade servalacen blir det betydligt snyggare slutresultat, dvs. bättre finish, mindre penselränder och rinn/dropp märken, MEN den luktar betydligt mer och penslarna var inte lika enkla att tvätta som med den vattenbaserade (kräver lacknafta/terpentin).

Men som sagt betydligt lättare att få snyggt resultat med så jag rekommenderar den under förutsättning att man kan vädra ordentligt och inte behöver sova i lukten det första dygnet.

//Christina.
 
Vanlig Mill är min favorit, luktar som sagt illa, men får väldigt fin finish. För att undvika gulning köper jag den som är tonad vit från början. Tyvärr svårare och svårare att få tag i Mill, V-mill verkar ta över.
 
Jag målade lister och foder runt våra nya fönster i vinter. (inomhus) Jag testade då den nya vattenburna färgen som Jotun gör reklam för i tidningarna, Lady. Har målat med Lady tidigare men oljefärgen då och har varit väldigt nöjd med resultatet. Så det var ganska spännande att testa då den här nya, och jag blev väldigt nöjd med resultatet, men man måste vara snabb på strykningen för den torkar väldigt snabbt och det kan ju vara en nackdel. Fördelen var ju att den inte luktade speciellt mycket och att pensel gick lätt att tvätta ur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.