L Lane skrev:
För oss med erfarenhet av att byrpn föll kan jag först säga att möblen stod där innan barnen och inte i deras rum. Skulle säga att ingen som inte har nån form av mani lyckas att helt barnsäkra ett helt hus.
Går inte, totalt omöjligt utan man görs sitt bästa.(y)
 
L Lane skrev:
nej
i den första vi köpte stod ingenting (runt 2004)
sen i nästa stod det att den (kunde) behövde fästas men inga beslag (och jag tror förslag på hur).
I sista som vi köpte nu 2019 fanns både beskrivning och fösten medskickade.
Jag köpte Malm första ggn 2004 och redan då var det med både beslag och instruktioner om att den skulle fästas.

Malm välter ju även om den är tom ifall man drar ut alla lådor på en gång.

Sedan kan man ju tycka att föräldrar borde veta att alla möbler som går att klättra på måste fästas om man inte vill att de ska kunna välta. Min son lyckades välta ett soffbord genom att klättra på det när han var i treårsåldern...
 
  • Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
ja se där. Du borde fäst fast bordet. Hur kunde årets förälder missa det? Slarvigt
 
V vectrex skrev:
Hur ska man någonsin gardera sig mot människors dumhet? Normalfallet är ju kläder i lådorna, men vad händer när någon idiot fyller dem med spik och skruv? Får vara en rätt fet fotplatta för att motverka att den tippar då om alla lådor är fullt utdragna.
Ja, den behöver vara lika lång som lådorna kan dras ut. Om den är det så kan byrån inte välta pga last i lådorna. ;)

Men om en unge klättrar upp på utdragna lådor så kan den naturligtvis välta ändå. De kan de flesta möbler, oavsett hur gamla eller tunga de är.

Jag har inte fäst en enda Malm-byrå, har något halvdussin. Och de har klarat sig...
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
Själv har jag vält en låg verktygsvagn på mig genom att låta bli att tänka och dra ut alla lådorna :sweat:
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, den behöver vara lika lång som lådorna kan dras ut. Om den är det så kan byrån inte välta pga last i lådorna. ;)

Men om en unge klättrar upp på utdragna lådor så kan den naturligtvis välta ändå. De kan de flesta möbler, oavsett hur gamla eller tunga de är.

Jag har inte fäst en enda Malm-byrå, har något halvdussin. Och de har klarat sig...
Misstänker att du inte har småbarn hemma?
 
Jag har en Malmbyrå som nästan välte över mig, hade alla lådor utdragna, vilket jag i min enfald trodde skulle gå fint. Lyckades fånga hela skiten innan den 1x1.5 meter stora spegeln som stod löst uppställd ovanpå gjorde mig till en sämre kopia av Freddy Kruger.

Är inte harig av mig men detta hade kunnat gå helt åt fanders. Ingen skugga på Ikea dock, är ju jag som inte fäst den i väggen. Tycker de ska sluta sälja sådant, det är ju känt att vissa delar av befolkningen inte läser bruksanvisningar. Innan ni gnäller på mig, tänk på om det hände ER unge, men kanske hemma hos en bekant.
 
I InsidersUnited skrev:
Jag har en Malmbyrå som nästan välte över mig, hade alla lådor utdragna, vilket jag i min enfald trodde skulle gå fint. Lyckades fånga hela skiten innan den 1x1.5 meter stora spegeln som stod löst uppställd ovanpå gjorde mig till en sämre kopia av Freddy Kruger.

Är inte harig av mig men detta hade kunnat gå helt åt fanders. Ingen skugga på Ikea dock, är ju jag som inte fäst den i väggen. Tycker de ska sluta sälja sådant, det är ju känt att vissa delar av befolkningen inte läser bruksanvisningar. Innan ni gnäller på mig, tänk på om det hände ER unge, men kanske hemma hos en bekant.
ALLA byråer (som inte är fästa i väggen) välter om om man drar ut alla lådor och dessa är hyfsat välfyllda. Så din slutsats är alltså att man ska förbjuda byråer?

Man skulle i och för sig kunna sälja en byrå som bara har bakben så att innehavaren blir tvungen att skruva fast den i väggen för att kunna använda den. :thinking:
 
  • Gilla
Donn och 3 till
  • Laddar…
OXYD
D Daniel 109 skrev:
Menar du att se skickade med fästbeslag utan instruktion om att det ska monteras. Jag är mycket skeptisk.
Samma här har haft flera genom åren och har alltid fäst dem i väggen.
 
Det har visserligen inte jag. Men jag inser ju med lätthet att jag inte kan skylla på IKEA om den välter.
 
  • Gilla
OXYD
  • Laddar…
E Eld skrev:
ALLA byråer (som inte är fästa i väggen) välter om om man drar ut alla lådor och dessa är hyfsat välfyllda. Så din slutsats är alltså att man ska förbjuda byråer?
Nej, men gamla byråer är faktiskt väldigt svåra att välta, överhuvudtaget att rubba en centimeter, kan inte se att min Morfar skruvade fast något alls i väggarna, Men det var före MDF fanns som material ) Andra tider, inte alltid bättre tider.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
S
I InsidersUnited skrev:
Jag har en Malmbyrå som nästan välte över mig, hade alla lådor utdragna, vilket jag i min enfald trodde skulle gå fint. Lyckades fånga hela skiten innan den 1x1.5 meter stora spegeln som stod löst uppställd ovanpå gjorde mig till en sämre kopia av Freddy Kruger.

Är inte harig av mig men detta hade kunnat gå helt åt fanders. Ingen skugga på Ikea dock, är ju jag som inte fäst den i väggen. Tycker de ska sluta sälja sådant, det är ju känt att vissa delar av befolkningen inte läser bruksanvisningar. Innan ni gnäller på mig, tänk på om det hände ER unge, men kanske hemma hos en bekant.
det där är faktiskt en jävligt bra poäng, mitt barn har tyvärr kompisar med fullständigt inkompetenta föräldrar. Hmmm...

hur förbjuder man lek hos dom på ett smidigt vis?
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Spånskiveskräpet dom säljer på IKEA väger ingenting. Det skulle behövas en extra vikt i nedre bakkant så att byrån inte välter när man drar ut lådorna. Det handlar om intelligensbefriad och dålig design som vanligt. Jag fattar inte hur så många kan försvara tomtarna på IKEA. Design by idiots, for idiots.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Misstänker att du inte har småbarn hemma?
Nej, när ungarna var små så var de flesta säkrade.

Men det gäller ju alla byråer. Finns nog igen som skulle klara att en treåring drar ut lådorna och hänger/ställer sig på den.
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Nej, men gamla byråer är faktiskt väldigt svåra att välta, överhuvudtaget att rubba en centimeter, kan inte se att min Morfar skruvade fast något alls i väggarna, Men det var före MDF fanns som material ) Andra tider, inte alltid bättre tider.
Ja alltså hade Malm varit av MDF så hade de ju inte vält. Då hade du knappt orkat marklyfta dem. Och när jag var liten så fick man inte leka med byråer eller dylikt. Det gjordes klart, och så var det bra med det. Man har alltid vetat att möbler kan välta på barn. Så länge som det funnits möbler. Så problemet löstes med någon kombination av uppsikt, barngrind, eller dask på fingrarna. (Vi var exv. strängt förbjudna att leka under mormors slagbord.)


Sedan undrar jag varför ni drar ut samtliga lådor ur en byrå på en gång? Det har jag aldrig gjort, och kommer antagligen aldrig att göra heller. I min värld så drar man ut en låda, och sedan stänger man den. Om det var fel så drar man ut en ny låda, och så stänger man den när man är klar...
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.