Kan man ta bort en mellanvägg i en källare som ligger under ett betongvalv som är 15 cm tjockt? Då menar jag utan att man äventyrar bärigheten i konstruktionen. Mellanväggen är på 1,90 meter och sitter mellan en annan innervägg och ytterväggen med ca 1,5 m mellan båda. Mellanväggen är murad av något slags betonghålsten.

Edit: Kan tillägga att det i mellanväggen idag sitter en dörr.
 
Det kräver nog lite utredning. Det är knappast självklart att det skulle gå.
 
Huset är byggt 1957. Är det någon som vet hur man gick till väga på den tiden när man gjöt betongvalv? Byggdes alla innerväggar upp i källaren innan man gjöt? Gjöts hela golvet i källaren innan eller gjordes det i efterhand? Hade man i så fall först gjutit en sockel under varje inner-/yttervägg?
 
Mina föräldrar byggde hus vid den tidpunkten. Först gjöts plattan därefter murades ytter och innerväggar upp. Slutligen sattes formar och stämp innan gjutningen av bjälklaget. ;)
 
Tack för svaret. Det torde innebära att mitt golv i källaren är armerat och inte särskilt smidigt att bila upp. Samtliga innerväggar i källaren bör väl då ingå i den bärande delen tillsammans med ytterväggarna?
 
Den väggen jag funderar på att ta bort är bara ca 10-11 cm tjock medan övriga väggar är drygt 20 cm tjocka. Betyder det att den tunna väggen är murad i efterhand och lätt kan tas bort?
 
För att vara på den säkra sidan innan du gör några ingrepp i konstruktionen, kontakta en byggnadsingenjör som får göra en bedömning. ;)
 
Immobil skrev:
För att vara på den säkra sidan innan du gör några ingrepp i konstruktionen, kontakta en byggnadsingenjör som får göra en bedömning. ;)
Instämmer!
Det är inte lätt för en lekman att se om det är en bärande del eller ej.
Den kan ju vara bärande trots att den murats efteråt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.