Skånepöjk
Hejsan

Jag har gamla fönster och märker att det rinner in vatten precis under fönstret.
Efter lite googlande och efter att ha jämfört med modernare fönster så vill jag montera droppnäsa i plåt för att få bukt med det här problemet.

har haft dåliga erfarenheter utav plåtslagare innan så skulle helst vilja göra arbetet själv.

är det någon som har gjort liknande arbete förut?
Är det svårt?
var kan jag köpa plåtarna?

vore ju önskvärt att det enda jag behöver göra är att klippa färdiga plåtar i rätt längd.

På bilden sitter nu tejp där det brukar rinna in vatten.

tacksam för inputs!
 
  • Gammalt fönster med tejp längs underkanten där det läcker in vatten, med fokus på potentiell plats för droppnäsa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skånepöjk
Ingen plåtslagare eller någon som har koll?
 
På mina gamla fönster var det gjort, men resultaten blev inte jättebra, när det blåste kom det in vatten i alla fall, hur det var innan vet jag inte
 
Skånepöjk
P Plutus skrev:
På mina gamla fönster var det gjort, men resultaten blev inte jättebra, när det blåste kom det in vatten i alla fall, hur det var innan vet jag inte
Ok, jag tänker att droppnäsan måste vara tillräckligt djup och sitta rätt. Grejen är nu att allt vatten som rinner på fönstret har en tendens att rinna in i nederkant på fönstret.
 
Skånepöjk
1 123abc skrev:
Den "droppnäsan" i aluminium som ofta syns på moderna fönster är egentligen en glasningsskena som inte är avsedd för den typen av fönster som på bilden.
[länk]
attans, hur hade du gjort i mitt fall? Pengar finns inte till att byta fönsterna, har tänkt att renovera fönsterna till sommar(slipa måla osv) och vill lösa det här med droppnäsa tills dess. Antar att de i trä inte är lika bra?
 
  • Gilla
Kenneth xxx
  • Laddar…
För det första så ser det ut som om blecket inte går in hela vägen i spåret . Sen så är det inte fogat i spåret innan montage det skall alltid göras enligt hus ama .försök att ta loss det igen och kanske försök att få spåret i fönstret lite djupare och foga .
 
  • Gilla
Karl-Ove Qvarfordt
  • Laddar…
Ser ut som det inte finns nåt spår sågat för underblecket. Såga ett sådant så kan du använda bef bleck. Jag skulle nog använda en Fejnsåg / Multisåg att såga med.
 
I gamla fönster är det springans bredd som är viktig. För smal och det drar in vatten, för bred och vatten kommer också in. Bottenstycket på fönsterbågen kan gärna luta utåt något som en droppnäsa och karmens understycke också luta lite så vatten inte rinner inåt. Underblecket bör täta ordentligt mot karmen. Det ser ut att vara ett utsatt läge så det är viktigt att underhålla med målning och laga dåligt kitt innan det blir skador.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.