Är det OK att ha barnen på förskolan när man är hemma och bygger?

  • Ja

    1 020 Röster 50,1%
  • Nej

    1 014 Röster 49,9%
  • Antal röster
    2 034
Folk verkar inte fatta att din fritid blir lite annorlunda just i den sekund du skaffar barn.
Snickra på hus, klippa gräsmatta eller åka på weekendresor, är sånt du antingen får göra med barnen, skita i, eller skaffa barnvakt för.
.
För tre år sen renoverade vi vardagsrummet. I fjol satte jag dit dörrfodret och till sommarn blir det nog inmålat också.
På byggahus är ju husrenoveringar och altansnickerier det enda viktiga i livet. Det märks när folk försöker påstå att värdeökningen på huset minsann ger klirr i stadskassan det med. Ungefär så tänker jag på dasset med... utan mitt skit, inga slamtömmare.
 
  • Gilla
  • Älska
Lenamajan och 5 till
  • Laddar…
Martin_B
Okarlsson Okarlsson skrev:
Jag ger ju, om än tvunget, bort i runda slängar 45% av min lön till vägar, sjukvård och bl.a. behövande både här och i utlandet genom skatt. Jag klagar inte på skattetrycket eller på bidragen. Huruvida illegala eller legala invandrare är minst kostsamma för samhället är inte så viktigt för mig, inte heller om personen som kostar pengar är just illegal invandrare eller bara helt vanlig svensk knarkare eller alkis. Sak samma...

Sen är problemet med vårdens skenande kostnader inte att man ger vård åt illegala invandrare, utan att man lägger sådana enorma kostnader på vård i livets slutskede. Det och att människor inte vet skillnaden på en vårdcentral och en akutmottagning.
Problemet är varken invandrare eller hudfärg. Sådant har ingen som helst betydelse. Problemet i ovan exempel är att man trots allt göder brottslingar, oavsett etnicitet eller nationalitet.
Men nu är det så, att oavsett vilka brott en svensk medborgare begår, så är det ju en svensk medborgare, även här oavsett etnicitet, och då får vi ju snällt betala ut exempelvis soc.bidrag till denna person. Sådana är reglerna, så då får det vara så.
Men varför tusan vi skall göra samma sak till de som inte är berättigade detta, och dessutom begår en brottsling handling genom att överhuvudtaget uppehålla sig här är förbi mig.

Jag själv kanske vill sluta jobba i några år och få bidrag, varför kan inte jag få det? Jag har ju betalat skatt i hela mitt arbetsföra liv. Men då skall inte jag få gå hemma som en form av betald ledighet, däremot skall en annan få det som inte har dragit in ett öre till välfärden, utan tvärtom dessutom ytterligare belastat välfärden genom att få gratis vård och tandvård, för att nämna endast två exempel.

För mig är detta djupt orättvist. Men det finns säkert de som tycker att det är helt ok.

Okarlsson Okarlsson skrev:
Vad lär vi oss av detta då? Jo, att vara hemma från jobbet och snickra en förmiddag när barnet är på förskolan är inte hela världen
Nä det är ju klart, att även förutsatt att det är mot regelverket, så vore ju lite snickeri hemma med ungarna på förskolan en droppe i havet jämfört med hur mycket vi spenderar på all annan idioti.
 
Martin_B
H hellem skrev:
Alla har sin moral att följa. Själv tycker jag det är oansvarigt att ha hand om dagisbarn samtidigt som man renoverar. Om jag behöver anlita någon för att det ska gå ihop och att paragragryttarna ska bli nöjda, ja då anlitar jag gärna mig själv.
Inte bara oansvarigt utan mer eller mindre omöjligt. Det går helt enkelt inte att arbeta, vare sig med snickeri eller nästan vad det än må vara, medan man passar barn.

En lösning för detta är ju som sagt 15-timmarsregeln, och då kan man ju snickra 15 timmar i veckan utan barn, helt lagligt! :)
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
H hellem skrev:
Alla har sin moral att följa. Själv tycker jag det är oansvarigt att ha hand om dagisbarn samtidigt som man renoverar. Om jag behöver anlita någon för att det ska gå ihop och att paragragryttarna ska bli nöjda, ja då anlitar jag gärna mig själv.
Du har ju inte hand om dagisbarn, det är dina egna barn du har hand om. Går det inte att renovera med barn får man väl lösa det på annat sätt.
 
  • Gilla
Lenamajan och 2 till
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:
Problemet är varken invandrare eller hudfärg. Sådant har ingen som helst betydelse. Problemet i ovan exempel är att man trots allt göder brottslingar, oavsett etnicitet eller nationalitet.
Men nu är det så, att oavsett vilka brott en svensk medborgare begår, så är det ju en svensk medborgare, även här oavsett etnicitet, och då får vi ju snällt betala ut exempelvis soc.bidrag till denna person. Sådana är reglerna, så då får det vara så.
Men varför tusan vi skall göra samma sak till de som inte är berättigade detta, och dessutom begår en brottsling handling genom att överhuvudtaget uppehålla sig här är förbi mig.

Jag själv kanske vill sluta jobba i några år och få bidrag, varför kan inte jag få det? Jag har ju betalat skatt i hela mitt arbetsföra liv. Men då skall inte jag få gå hemma som en form av betald ledighet, däremot skall en annan få det som inte har dragit in ett öre till välfärden, utan tvärtom dessutom ytterligare belastat välfärden genom att få gratis vård och tandvård, för att nämna endast två exempel.

För mig är detta djupt orättvist. Men det finns säkert de som tycker att det är helt ok.



Nä det är ju klart, att även förutsatt att det är mot regelverket, så vore ju lite snickeri hemma med ungarna på förskolan en droppe i havet jämfört med hur mycket vi spenderar på all annan idioti.
Jag håller med om vi kommer överens om att göra det för alla brottslingar i så fall. Eller till och med alla som inte betalar som andel. Brottsling, ut ur välfärden. Fattig, ut ur välfärden. Sjuk, välkommen så länge du ackumulerat tillräckligt på kontot.

Jag förutsätter i min ironi såklart att de kommuner som ger bidrag till illegala invandrare inte själva bryter mot lagen utan att de har stöd för att göra det. Om det är lagligt så får de hellre he filten till ett barn till en illegal invandrare än till en pundare.
 
  • Gilla
Lenamajan och 1 till
  • Laddar…
D daniel_021 skrev:
Du har ju inte hand om dagisbarn, det är dina egna barn du har hand om. Går det inte att renovera med barn får man väl lösa det på annat sätt.
Om du tänker lite så förstår du att jag menar barn i dagisålder. Efter att de börjat skolan så är de skolbarn osv. Vare sig de är mina egna barn eller någon annans. Om någon tror att de kan renovera med byggmaskiner och dylikt igång samtidigt som man har dagisbarn i huset så har de fel och bör anmälas. Barnvakt är inte riktigt samma sak som förskola, och det vet du också. Förskolan är för barnets skull, inte min. Där får de andra barn att leka med och ett socialt sammanhang. Jag kan tycka att man bör kunna betala för att ha barn på dagis för att göra privata ärenden. Men så länge jag är avlönad så är det varken ett lag- eller regelbrott och det är dessutom det bästa för barnet och samhället.
 
B Byggdjuret skrev:
Oavsett hur mycket du betalar i skatt får du inte bestämma vart dessa pengar ska gå.
Sen är det ganska många svenskar som betalar mer i skatt än de gör av med.
Det är ju just därför vi ska banta ner offentlig sektor till nästan ingenting så att folk istället själva får välja vart pengarna ska gå
 
Martin_B Martin_B skrev:
Inte bara oansvarigt utan mer eller mindre omöjligt. Det går helt enkelt inte att arbeta, vare sig med snickeri eller nästan vad det än må vara, medan man passar barn.

En lösning för detta är ju som sagt 15-timmarsregeln, och då kan man ju snickra 15 timmar i veckan utan barn, helt lagligt! :)
Jag försökte gipsputsa en vägg idag, 15 minuters öppentid, var inte lätt hinna med ungarnas skrikande att man skulle hjälpa dem med något.
 
  • Haha
Martin_B
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:
Inte bara oansvarigt utan mer eller mindre omöjligt. Det går helt enkelt inte att arbeta, vare sig med snickeri eller nästan vad det än må vara, medan man passar barn.

En lösning för detta är ju som sagt 15-timmarsregeln, och då kan man ju snickra 15 timmar i veckan utan barn, helt lagligt! :)
Nej du har rätt, det är nästan omöjligt. Barn tar upp större delen av den tid man inte är på jobbet. Men varför ska någon annan passa dina barn på din fritid?

Låt era barn vara med och greja. De lär sig något, ni får vara med varandra och har kul. Låt det ta den tid det tar. Ni vill väl också att era barn ska tycka om det ni tycker är så förbannat kul att hålla på med? snart växer de upp och då är det för sent. Det där snickeriet finns fortfarande kvar dock.
 
  • Gilla
Lenamajan och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är ju just därför vi ska banta ner offentlig sektor till nästan ingenting så att folk istället själva får välja vart pengarna ska gå
Så kan jag ge mina till illegala invandrare och @Martin_B ge sina till bänkalkisarna :)
 
H hellem skrev:
Om du tänker lite så förstår du att jag menar barn i dagisålder. Efter att de börjat skolan så är de skolbarn osv. Vare sig de är mina egna barn eller någon annans. Om någon tror att de kan renovera med byggmaskiner och dylikt igång samtidigt som man har dagisbarn i huset så har de fel och bör anmälas. Barnvakt är inte riktigt samma sak som förskola, och det vet du också. Förskolan är för barnets skull, inte min. Där får de andra barn att leka med och ett socialt sammanhang. Jag kan tycka att man bör kunna betala för att ha barn på dagis för att göra privata ärenden. Men så länge jag är avlönad så är det varken ett lag- eller regelbrott och det är dessutom det bästa för barnet och samhället.
Nej, man får knappt gå på toaletten själv när man har barn. Varken det eller husrenovering verkar vara en mänsklig rättighet.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Martin_B
Okarlsson Okarlsson skrev:
Så kan jag ge mina till illegala invandrare och @Martin_B ge sina till bänkalkisarna :)
Fast jag är en mycket bättre idé. Vi kan ge pengarna till svenska medborgare och personer med TUT, PUT, men istället för att ge kvarvarande del till illegala som överhuvudtaget inte skall vara här, så ger vi de till andra svenska behövande och förbättrar både vård, skola, äldreomsorg, polis m.m.

Låter inte det ännu bättre? :)
 
Martin_B Martin_B skrev:
Inte bara oansvarigt utan mer eller mindre omöjligt. Det går helt enkelt inte att arbeta, vare sig med snickeri eller nästan vad det än må vara, medan man passar barn.

En lösning för detta är ju som sagt 15-timmarsregeln, och då kan man ju snickra 15 timmar i veckan utan barn, helt lagligt! :)
Är det betalt arbete är det ju redan helt lagligt.
15 timmar kräver ju att man inte har barnen på dagis de andra dagarna när man är på sitt vanliga jobb.
 
  • Gilla
Lenamajan
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Så kan jag ge mina till illegala invandrare och @Martin_B ge sina till bänkalkisarna :)
Precis, fast välgörenhet finns ju redan idag! :)

En grej jag inte riktigt förstår med svenska politiker idag är ekvationen ge ut svenskt medborgarskap till höger och vänster men vi ska också behålla den nivå av välfärd vi har. Ekvationen går inte ihop.

Jag tycker absolut vi ska hjälpa folk i kris när det är problem i deras länder, helst på plats, men vi kan även ta emot dem här. Men de ska inte få medborgarskap utan de ska tillbaka när problemen i deras länder är lösta.

Lite OT men ni har ju redan touchat på ämnet
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Martin_B
D daniel_021 skrev:
Men varför ska någon annan passa dina barn på din fritid?
Nä det undrar jag också. Så länge det inte är lagligt så varför skulle de?

Men om det vore lagligt, som exempelvis med 15-timmarsbarn, så varför skulle jag INTE vilja det? Varför skulle jag som förälder INTE vilja ha lite tid från barnen när jag antingen kan ha lite egen fritid eller möjligen helt enkelt komma ifatt med hushålssyslorna/renoveringen eller vad det nu må vara?
Eller helt enkelt bara få vara själv med min fru?

Varför beröva barnen chansen att få träffa andra barn på förskolan och ha roligt och lära sig att interagera?

D daniel_021 skrev:
Låt era barn vara med och greja.
Ja det går fint förutsatt att det är säkert för de. Tyvärr inte alltid så vid renoveringar/byggen. Det är exempelvis högst olämpligt att ha en 3 åring med sig uppe på ett brant tak när man lägger ny underlagspapp, eller för den delen man sätter diamantklingan i den där härliga betongen eller härliga berget så det dammar till den milda grad att man inte ser vinkelslipen framför sig :D

D daniel_021 skrev:
Ni vill väl också att era barn ska tycka om det ni tycker är så förbannat kul att hålla på med? snart växer de upp och då är det för sent.
Jovisst är det så. Och ja, tyvärr är det så som du skriver det sista där. Men vad göra? :confused:
 
  • Gilla
hellem
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.