Jag har nu rivit bort ett fult innertak. Befintlig isolering hålls uppe provisoriskt av några brädor. Ska nu sätta upp ett nytt innertak och anlita en elektriker för att dra kablar till downlights. Vi tänkte väl oss ca 15 st downlights - detta är ett större allrum på ca 40 m2 i källaren. Bild på nuvarande status längst ned.

Har kollat runt lite och sådana här downlights ser ut att kunna placeras direkt mot isolering. Stämmer det?

Funderar på dessa takpaneler: Antar att de kan monteras på befintliga reglar? Jag hade helst undvikit att bygga ett lager nedåt på de befintliga reglarna då takhöjden i rummet bara är 2,30 m.

Några övriga reflektioner på detta?



Rivet innertak med synliga reglar och provisoriskt upphängd isolering i ett större källarrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det cc 60 så funkar din lösning. LED armaturer ger ingen värme så det är ingen risk för brand då.

Enda problemet jag ser är att någon i framtiden när armaturerna gått sönder byter mot halogen utan att tänka.
 
Montera apparatdosor och sätt in armaturer i dom. Då kan du enkelt dra rör/slang mellan dosorna och kan fritt byta/laga i framtiden förr förr eller senare så blir det "lagning".
 
Mikael_L
H huggan skrev:
LED armaturer ger ingen värme så det är ingen risk för brand då.
Nja, det där var nog lite fel, LED-lampor och spottar ger visst värme ifrån sig, och i och med att det nästan helt saknas IR i ljusspektrat så avleds all värme från LED'ens baksida, dvs den metallkonstruktion som chipet sitter mot.

Och sen blir många LED-spottar inte såpass varma att det blir någon direkt brandfara, men däremot kan spotten få mycket risig livslängd genom att gå för varmt. Och LED med högre effekter kan absolut bli såpass varma att brandfara börjar närma sig.

Så det blir samma råd som vanligt, konsultera installationsanvisningen, kolla vad som står om montage.

Och just MD-99 anges vara godkänd att installera mot isolering och brännbart material, så då ska det vara OK. Man kan ju ändå försöka att anordna att det finns en cm eller mer luft runt, spotten kommer åtminstone må bättre.

Sen är det ingen risk att någon sätter in någon halogen senare, ty MD-99 är helt komplett odelbar enhet, det går ej att byta någon ljuskälla.
Men sätter man GU-10 (230V) eller G4, GU5.3 (12V) eller andra spottar som har utbytbara ljuskällor uppstår ju risken förstås.
 
Mikael_L
E elmont skrev:
Montera apparatdosor och sätt in armaturer i dom. Då kan du enkelt dra rör/slang mellan dosorna och kan fritt byta/laga i framtiden förr förr eller senare så blir det "lagning".
Och tänk ut var du ska ha drivdonet.
Apparatdosemontaget är rätt smidigt, men problemet flyttas till drivdonsplaceringen istället. :)

Och sätter du apparatdosor, var väldigt noga med att de blir stadigt fastsatta, helt perfekt vågrätt och helt flush med den kommande takytan. Sätt dosor med skruvring så du kan justera utsticket till perfekt jämns med ytan.

Var extremt noga med håltagningen, den medföljande ringen täcker bara exakt ett normalt doshål, det finns att köpa extra ringar med 82mm diameter, men det är fortfarande liten vingelmån.
 
Jag skulle avråda från det monteringssättet. Många tillverkare har samma armatur för montering direkt i isolering som för montering där luft erfordras. De gör dock tillägg på en liten kopp eller liknande som ger armaturen viss möjlighet för kylning. Skillnaden blir dock att den som monteras, och får monteras i isolering få en sämre livslängd. Se om det går att lösa med en armatur som behöver luft och försök ge den det.
 
Isosafe finns ju! Malmberg är bara skrot...
 
  • Gilla
Ozzymana och 1 till
  • Laddar…
RustVilla RustVilla skrev:
Isosafe finns ju! Malmberg är bara skrot...
vilket fabrikat är det?
 
RustVilla RustVilla skrev:
[länk]
Ja just det. Den armaturen har bara halva garantitiden mot samma armatur utan skyddskåpan. Den håller inte lika länge.
 
J Johan456 skrev:
Ja just det. Den armaturen har bara halva garantitiden mot samma armatur utan skyddskåpan. Den håller inte lika länge.

TS fråga är ju fortfarande ang alternativ utan att sänka taket......
 
Jag har 18 av dessa monterade hemma.
https://www.elbutik.se/product.html/designlight-mp-6-pack?category_id=15283

Ska tåla att monteras direkt mot isolering men jag har dem monterade med 28mm glespanel under isoleringen så de har någon centimeter eller två kvar till isoleringen.

Tror det är 5 års garanti på dem med men vågar inte svära på det.

Skulle dock välja dessa alla dager i veckan före Malmbergs. Dock kostar de en del mer.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nja, det där var nog lite fel, LED-lampor och spottar ger visst värme ifrån sig, och i och med att det nästan helt saknas IR i ljusspektrat så avleds all värme från LED'ens baksida, dvs den metallkonstruktion som chipet sitter mot.

Och sen blir många LED-spottar inte såpass varma att det blir någon direkt brandfara, men däremot kan spotten få mycket risig livslängd genom att gå för varmt. Och LED med högre effekter kan absolut bli såpass varma att brandfara börjar närma sig.

Så det blir samma råd som vanligt, konsultera installationsanvisningen, kolla vad som står om montage.

Och just MD-99 anges vara godkänd att installera mot isolering och brännbart material, så då ska det vara OK. Man kan ju ändå försöka att anordna att det finns en cm eller mer luft runt, spotten kommer åtminstone må bättre.

Sen är det ingen risk att någon sätter in någon halogen senare, ty MD-99 är helt komplett odelbar enhet, det går ej att byta någon ljuskälla.
Men sätter man GU-10 (230V) eller G4, GU5.3 (12V) eller andra spottar som har utbytbara ljuskällor uppstår ju risken förstås.
Bra synpunkter. Men det jag menar med halogen är att när dessa är slut så köper man en ny armatur som passar hålen som kanske kan ha halogen och då är man illa ute.
 
H huggan skrev:
Bra synpunkter. Men det jag menar med halogen är att när dessa är slut så köper man en ny armatur som passar hålen som kanske kan ha halogen och då är man illa ute.
Tror du verkligen det går att få tag i en halogen-armatur då? Det tror inte jag, ljuskällorna kommer förbjudas.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
H huggan skrev:
Bra synpunkter. Men det jag menar med halogen är att när dessa är slut så köper man en ny armatur som passar hålen som kanske kan ha halogen och då är man illa ute.
Och då passar inte drivdonet heller.

Nej, jag tror aldrig det kommer ske att någon ersätter en MD-99 med någon halogen, både av detta skäl, det Johan456 skrev samt att det är lite småsnålt med GU10-armaturer som passar så små hål som MD-99 har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.