Hej!
Tänkte platsbygga en dubbelgarderob till hallen i MDF skiva, typ 16mm, funderar kring gångjärn, ska ja använda standardgångjärn från typ ikea? (Infogar bild) eller finns de andra förslag? Hur många per dörr? Ungefär 2m höga garderobsdörrar.
Tar gärna emot alla andra tips ni har då jag aldrig byggt någon garderob eller liknande!
 
  • Ett öppet standardgångjärn av metall från IKEA avsett för garderobsdörrar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag en garderob med dörrar i MDF, 240 höga,
använder mig av dessa, funkar kanon, 3st per sida
https://www.bauhaus.se/gangjarn-med...MIgarbooCI6AIVxIayCh2HFQdQEAQYHCABEgLPYvD_BwE
fördelen är att man slipper borra och försänka i MDF'n som är svår nog att få bra fäste i iaf.
Ett tips... skruva en styv metall/alu list i ytterkanten,(motsatt gångjärn) så är risken att dörren slår sig mindre .. har du möjlighet att fräsa in den gör det .
 
Mazen Mazen skrev:
Jag en garderob med dörrar i MDF, 240 höga,
använder mig av dessa, funkar kanon, 3st per sida
[länk]
fördelen är att man slipper borra och försänka i MDF'n som är svår nog att få bra fäste i iaf.
Ett tips... skruva en styv metall/alu list i ytterkanten,(motsatt gångjärn) så är risken att dörren slår sig mindre .. har du möjlighet att fräsa in den gör det .
tack för tipsen, vad menas med att dörren slår sig?
 
Bågnar, skevar sig. ..
 
Lite mer info kring dörrarna hade varit bra för att kunna rekommendera gångjärn. Hur breda ska de vara? Ska de vara innanför eller utanpåliggande på stommen?

Att kopiera IKEA kan nog vara en bra idé så 3 eller 4 gångjärn per dörr beroende på storlek och material. De flesta köks och garderobstillverkare använder den typen av gångjärn och det finns borrjiggar som kanske kan vara en bra investering för att få alla hålen på rätt ställe. Finns också med mjukstängare samt att de går att justera på alla håll.
 
Redigerat:
Välj ett gångjärn med dämpning.

På ikea pax med 19mm spegeldörrar har de 4gångjärn för 50cm bred x 228cm hög dörr.


Har man nån gammal ikea lucka som passar det valda gångjärnet så kan man använda det som fräsmall ihop med en en fräs med kullager.

deras lackade produkter är för jävla hala bara, sp lite slip, eller något högfriktions mellanlägg kan vara lämpligt.
 
S Snappahaneklanen skrev:
Lite mer info kring dörrarna hade varit bra för att kunna rekommendera gångjärn. Hur breda ska de vara? Ska de vara innanför eller utanpåliggande på stommen?

Att kopiera IKEA kan nog vara en bra idé så 3 eller 4 gångjärn per dörr beroende på storlek och material. De flesta köks och garderobstillverkare använder den typen av gångjärn och det finns borrjiggar som kanske kan vara en bra investering för att få alla hålen på rätt ställe. Finns också med mjukstängare samt att de går att justera på alla håll.
ja men blir ungefär 60 breda dörrar, 16mm tjock mdf utanpåliggande!
Jo har sett dom där borrjiggarna o de skulle vara perfekt, men dom ligger runt 500 lappen och känns nästan mycket bara för att pricka rätt, borde de inte finnas någon simplare borrmall?
 
Emil Boman Emil Boman skrev:
ja men blir ungefär 60 breda dörrar, 16mm tjock mdf utanpåliggande!
Jo har sett dom där borrjiggarna o de skulle vara perfekt, men dom ligger runt 500 lappen och känns nästan mycket bara för att pricka rätt, borde de inte finnas någon simplare borrmall?
Jag skrev ovan. Att använda en befintlig dörr/lucka/front, lägga kant i kant, klämma fast och borra/fräsa igenom det befintliga hålet.
man får hålla koll på djupmåttet.

Tex En billig ikealucka för kök kostar 150-170kr
 
Jag har gjort en borrmall i MDF som jag spänner fast med två tvingar.
Det blir inte så dyrt, men svårt att ha koll på djupet.
 
D DrLudde skrev:
Jag skrev ovan. Att använda en befintlig dörr/lucka/front, lägga kant i kant, klämma fast och borra/fräsa igenom det befintliga hålet.
man får hålla koll på djupmåttet.

Tex En billig ikealucka för kök kostar 150-170kr
smart! Får se om jag löser det så!
 
blackarrow blackarrow skrev:
Jag har gjort en borrmall i MDF som jag spänner fast med två tvingar.
Det blir inte så dyrt, men svårt att ha koll på djupet.
Tack för tipset
 
De flesta ikeagarderober har dörrar som är max 50cm jag skulle vilja göra mina 60-65cm gärna, kan det bli något problem med det?
 
Emil Boman Emil Boman skrev:
De flesta ikeagarderober har dörrar som är max 50cm jag skulle vilja göra mina 60-65cm gärna, kan det bli något problem med det?
60-65 är inget problem bara du har tillräckligt med gångjärn, 4st hade jag använt för en dörr som är ca 65x200.
 
S Snappahaneklanen skrev:
60-65 är inget problem bara du har tillräckligt med gångjärn, 4st hade jag använt för en dörr som är ca 65x200.
okej super! Sitter lite fast nu för mina dörrar ska ju ligga utanpå och hittar bara gångjärn för infällda dörrar, är det jättedumt att köra med ett vanligt enkelt gångjärn som man använde mera förut osv? Eller ska jag åka på ikea för att få tag på gångjärn som används till köksluckor osv? blir också väldigt dyrt då dessa gångjärn ligger på 50kr styck och jag behöver typ 12 st, sen ska jag även bygga två till garderober så kommer behöva 30 gångjärn iallafall
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.