Det rinner vatten från värmepumpens utedel. Ska det vara så? Är det normalt? Detta verkar ske innan fläkten går igång.
 
Det ser ut som den avfrostat. Då rinner det en del smältvatten. Om kompressorn är igång och fläkten står still så är den i avfrostningsläge.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
harry73
Eftersom pumpen inte är ansluten till vattenledningen, kan det bara vara komdensvatten eller smältvatten som egentligen också är kondensvatten.
Så der borde vaea ofarligt
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Brukar lägga en skiva under så det rinner bort från pumpen/husgrunden.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Man kan sätta ett elvärmt tråg under och dra en avloppsledning till närmsta dagvattenledning eller så gräver man ner en stenkista på frostfritt djup. Vissa borrar hål i väggen och leder in vattenledningen till närmsta golvbrunn inne i källaren.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
T topmount skrev:
Brukar lägga en skiva under så det rinner bort från pumpen/husgrunden.
Såg nånstans (här på Byggahus?) nån som lagt en pulka under och sedan tömmer den när den blir full.

Jag har däremot aldrig sett eller märkt att utedelen till vår luftluftvärmepump "läcker" vatten, är DET normalt? Jag står ju iochförsig inte och glor på den hela dagarna och det är jord under så kanske att jag bara inte tänkt på det... :thinking:
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
helt normalt, isen som bildas på lamellerna, smälts ju bort vid avfrostning, och det vattnet som blir ska ju rinna ut.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.