Hej!

Här är en nybörjare med sitt första inlägg... har bott i villakvarter från 70-talet under hela min uppväxt, sedan bott i olika lägenheter (hyresrätter). Har alltid haft tummen mitt i handen och nu står jag helt plötsligt inför ett eventuellt husköp. Hur jag hamnade i denna sits är en fråga för ett annat forum.

Men jag och min sambo har länge sneglat på ett torp som använts som sommarhus. Vi har dock aldrig sett ägarna där. För en vecka sedan tog vi mod till oss och hörde oss för med grannarna om vad statusen är på huset. Det visade sig att ägarna ska lägga ut det till försäljning och har precis varit i kontakt med mäklare. Vi ringde ägarna och mäklaren och fick gå in och se oss omkring.

Det lilla torpet är från 1800-talet, nuvarande ägare har dragit in el och byggt nytt utedass. Det finns dock inte rinnande vatten/avlopp (de sa något om grävd brunn men de har inte druckit av det lilla vatten som finns utan tagit från granngården vid behov på somrarna) och huset har ingen isolering precis.

Men vi vill använda huset som permanentboende och därför finns det en hel del saker vi hade behövt göra direkt och som vi räknar på just nu för att se om det är rimligt. För att det ska bli beboeligt för oss skulle vi behöva isolera inifrån, fixa eget avlopp (ska höra med kommunen) samt göra om ett av rummen till en liten toalett med tvättmaskin och dusch. Det har förvisso regnat ganska mycket på sistone och tomten är sluttande, men när vi besökte det tyckte jag att tomten kändes väl vattensjuk så jag misstänker att dränering är något som behöver göras omgående.

Det som jag, som komplett analfabet inom det här området, undrar över är hur jag bör tänka kring de här stora anslutningarna. Blir det billigare om man utför flera saker samtidigt, som markarbeten för dränering samtidigt som man borrar brunn och drar in v/a?

Jag undrar också om hur mycket en besiktningsman är behjälplig vid ett sådant här gammalt hus? Kan de hjälpa en att urskilja vad som borde bevaras som en del av karaktären (exempelvis väldigt sluttande golv på ovanvåningen) och vad som kan vara direkta fel som behöver åtgärdas (till exempel ruttnande golv) som vi som är totalt okunniga inte kan se? Det kändes fuktigt när vi var där, men då har de ju sina tygklädda möbler stående där året runt och huset har inte varit uppvärmt på ett bra tag.

Tackar för alla hjälpsamma kommentarer och även för idiotförklarande instick!
 
Hemmakatten
Försök att anlita en äldre snickare eller en byggingenjör kunnig på gamla hus. Ta kontakt med någon byggnadsvårdskunnig, fråga på kommun, länsstyrelsen, googla. Det är bättre än en "modern" ingenjör som inte kan så mycket om äldre hus.

Bra också att ta kontakt först med kommunen för att utröna om ni överhuvudtaget går tillstånd att anlägga en avloppsanläggning och vilken typ av toa de kan godkänna.
 
  • Gilla
Jhaby
  • Laddar…
Om du inte är ordentligt händig, samt tycker att det är kul att spendera i huvudsak all fritid under några år på att renovera huset, så avråder jag från denna eskapad.
Visst, det går att köpa in allt, men det blir dyrt i ett gammalt hus där inget är rakt eller följer dagens standardmått.
Hade det varit tänkt som ett sommarboende, och ni är beredda på att inte ändra ngt, annat än sådant som måste absolut åtgärdas, så kanske det hade fungerat. Men att göra om ett gammalt torp till ett någorlunda modernt permanentboende, med tummen mitt i handen, nej. Då är det betydligt bättre att gå på ett "riktigt" hus direkt, och helst då ett som är i mkt gott skick.
 
  • Gilla
Jhaby och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.