Det går utan att gjuta, t.ex. lägga cellplastskivor under plattorna men det beror såklart på hur man ska använda det. Duger att gå på men lite svajigt för en bil
 
J
Allt är rivet och har köpt stenullsskivor att sätta mot grannens garage + 11mm OSB + gips. Övriga garaget blir ej isolerat utan endast osb+gips. Isolering mot grannens garage för att öka brandskyddet. Jag behöver uppfylla EI30 som jag förstår det, så isoleringen är egentligen onödig, men ändå.

Som ni ser på bilderna är det brädor på väggarna som gipset tidigare spikats på. Dessa hade jag tänkt använda igen, men alltså osb+gips. Bakom dem får jag plats med 45mm isolering för att höja brandskyddet.

  • Fungerar brädorna tror ni till två skivlager? Vore skönt att slippa regla.
  • Mellan stenullen och osb-skivan blir det ca 15mm mellanrum då isoleringen ligger bakom brädan och osb såklart frampå. Detta mellanrum har jag inte tänkt på. Gör stenullen ingen nytta då? Längst ner och upp är det rätt mellan osb och regelverk.
 
M
Densiteten på en osb kan inte ersätta en gips för att uppfylla EI30 eller EI60. Bygga för brand så skall du ha två lager gips eller en tung plywood istället för osb. Om du fortfarande vill köra osb i väggen så skall du köra regel, gips, osb, gips.
 
Jag hade ägnat en tanke åt markfukt ockå, om garaget ska isoleras och tätas till.
 
J
M Marcusskold skrev:
Densiteten på en osb kan inte ersätta en gips för att uppfylla EI30 eller EI60. Bygga för brand så skall du ha två lager gips eller en tung plywood istället för osb. Om du fortfarande vill köra osb i väggen så skall du köra regel, gips, osb, gips.
Jag har kollat på Träguiden där så vitt jag förstår innebär 12,5mm gips på två sidor av en vägg ei30, 20mm osb/plyfa eller 18mm spån?

https://www.traguiden.se/om-tra/byg...rakonstruktioner/avskiljande-formaga/exempel/

En annan sida jag kollat på är FSB där nedan bild är ifrån. Har ringat in det som är aktuellt i mitt fall. För mellanvägg gör de ingen skillnad på träskiva och gipsskiva om det inte är isolerat, dvs 12mm på två sidor räcker. För bärande yttervägg anger de 12mm trä utanpå, 95mm isolering och 9mm gips inne. Grannen har också isolering och gips, så det är verkligen hängslen och livrem i kvadrat vad jag förstår?


Schematiska illustrationer av konstruktionslösningar för 30 minuters brandmotstånd i olika väggtyper med markeringar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.