cillan
Hej alla och jag hoppas någon här är bra på stenläggning och markarbeten.
Vi har vanliga gråa betongplattor som måste läggas om då de bl.a lutar in mot huset istället för ut ifrån det så blir massor av fukt på de gråa "plattorna" som skyddar/täcker/förskönar grunden på huset (platta på mark)

Har haft lite olika personer här och en del säger att det ska vara kross och sedan några cm stenmjöl under plattorna och andra säger att det är bättre med flis. Vilket stämmer?

Vi har väldigt mycket svartmyror som älskar att vara under plattorna.
Finns det något att ha under plattorna som de inte gillar. Vad är det i såna fall?
Är också väldigt irriterande med dessa små arbetsvilliga kryp, att de slänger upp all sättsand som finns mellan plattorna. Vad kan man ha där som myrorna inte gillar?
Frågade en som var här om hårdfog är att föredra men han tyckte inte att det höll vad det lovade utan kostar bara en massa extra pengar.
Är det någon här som har någon erfarenhet av hårdfog och hur det beter sig efter några/många år. Håller det måttet som tillverkaren utlovar ... och.... slipper man myrorna med hårdfog?

Vad har ni under och emellan era plattor?

Vad är ett rimligt pris för att lägga om 65-70 m2 stenplattor med nytt underlag?
 
Redigerat:
Flis(2-4) funkar rätt bra mot myror i min erfarenhet.
 
cillan
P Prodigys skrev:
Flis(2-4) funkar rätt bra mot myror i min erfarenhet.
Alltså ingen stenmjöl direkt under plattorna? Vad har du i fogarna?
 
Jag har flis under och sopat ner flis i fogarna. Ligger stabilt även om det finns risk att allmänt bör kommer ner också
 
cillan cillan skrev:
Alltså ingen stenmjöl direkt under plattorna? Vad har du i fogarna?
Betongkross(0-2) kör vi med på jobbet. Det blir rätt hårt.
 
  • Gilla
cillan
  • Laddar…
M
Jag brukar lägga 0-32 som paddas ordentligt. Sedan max 5cm flis (2-5) ovanpå detta. Sedan brukar jag sopa i stenmjöl alternativt fogsand i skarvarna. Är jag riktigt seriös så spolar jag ned det vattenslang tills det är mättat i skarvarna.
 
  • Gilla
Kapten Neemo och 1 till
  • Laddar…
cillan
M Markarbetaren skrev:
Jag brukar lägga 0-32 som paddas ordentligt. Sedan max 5cm flis (2-5) ovanpå detta. Sedan brukar jag sopa i stenmjöl alternativt fogsand i skarvarna. Är jag riktigt seriös så spolar jag ned det vattenslang tills det är mättat i skarvarna.
Tack för svar Alltså ingen stenmjöl (ca 2-3 cm) under plattorna som killen som var här sa var det som man allmänt gör? Tyckte själv det lät lite fel, med tanke på myrorna. En fråga bara är du inte alltid seriös vid såna här arbeten?
 
M
cillan cillan skrev:
Tack för svar Alltså ingen stenmjöl (ca 2-3 cm) under plattorna som killen som var här sa var det som man allmänt gör? Tyckte själv det lät lite fel, med tanke på myrorna. En fråga bara är du inte alltid seriös vid såna här arbeten?
Har man bara 2-3cm stenmjöl så är det hopplöst att få ned rören som man stockar med. Myror älskar att bygga bo i stenmjöl, därför man ofta ser små högar av mjöl mellan skarvarna som myrorna grävt upp. Men stenmjöl är en restprodukt från krossning av berg till olika fraktioner och var länge gratis att hämta på krossarna. Så självklart vill en entreprenör använda sig av det billigaste.
Seriositeten av att använda sig av vatten är överkurs. Det brukar enbart stå föreskrivet att det ska sopas i skarvarna. Jag brukar sopa så gott det går och låter sedan det ligga kvar lite material på plattorna så får vädret (regnet) sköta resten. Återkommer efter nån månad och sopar av överskottet eller tillför lite beroende på hur det ser ut.
 
  • Gilla
Kapten Neemo och 1 till
  • Laddar…
cillan
M Markarbetaren skrev:
Har man bara 2-3cm stenmjöl så är det hopplöst att få ned rören som man stockar med. Myror älskar att bygga bo i stenmjöl, därför man ofta ser små högar av mjöl mellan skarvarna som myrorna grävt upp. Men stenmjöl är en restprodukt från krossning av berg till olika fraktioner och var länge gratis att hämta på krossarna. Så självklart vill en entreprenör använda sig av det billigaste.
Seriositeten av att använda sig av vatten är överkurs. Det brukar enbart stå föreskrivet att det ska sopas i skarvarna. Jag brukar sopa så gott det går och låter sedan det ligga kvar lite material på plattorna så får vädret (regnet) sköta resten. Återkommer efter nån månad och sopar av överskottet eller tillför lite beroende på hur det ser ut.
Tack snälla för ditt svar. Det är precis det vi ser nu, att myrorna älskar sanden under våra plattor och dessutom kastar upp fogsanden. Det är det vi vill slippa om vi bekostar omläggning. Jag sa till killen som var här att jag är tveksam till både sand och stenmjöl under plattorna. Vi ska alltså ta en annan entreprenör förstår jag. Vart är du verksam? :)
 
M
cillan cillan skrev:
Tack snälla för ditt svar. Det är precis det vi ser nu, att myrorna älskar sanden under våra plattor och dessutom kastar upp fogsanden. Det är det vi vill slippa om vi bekostar omläggning. Jag sa till killen som var här att jag är tveksam till både sand och stenmjöl under plattorna. Vi ska alltså ta en annan entreprenör förstår jag. Vart är du verksam? :)
Västkusten. Vi gör dock inte projekt under 10Msek:D
Problemet med ”nollmaterial” under plattytor är väl att myror och andra kryp bygger gångar där under. Med flis istället, typ 2-4, så klarar inte krypen att gräva. Min egna teori. När jag flyttade till huset så var det plattor på sand som gång i trädgården och där var alltid myror på många ställen. När jag sedermera har tagit bort alla gamla plattor och lagt nytt så har jag alltid använd flis istället och myrorna lyser med sin frånvaro.
 
  • Gilla
Zacke00 och 3 till
  • Laddar…
cillan
M Markarbetaren skrev:
Västkusten. Vi gör dock inte projekt under 10Msek:D
Problemet med ”nollmaterial” under plattytor är väl att myror och andra kryp bygger gångar där under. Med flis istället, typ 2-4, så klarar inte krypen att gräva. Min egna teori. När jag flyttade till huset så var det plattor på sand som gång i trädgården och där var alltid myror på många ställen. När jag sedermera har tagit bort alla gamla plattor och lagt nytt så har jag alltid använd flis istället och myrorna lyser med sin frånvaro.
Tack för din info, nu vet jag mer vad jag kan kräva att jag vill ha :) Ha en trevlig fortsättning på helgen.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.