blev medlem idag,å postar mitt första tråd...

håller just på i mitt kök,å spacklar å slipar en vägg i köket.när jag är klar skall det målas...jag ska ochså kakla om i mitt kök...på väggen har det en gång suttit en dörr,där den nu är borta,å igen spaklad,men det spricker upp lite i kanterna.tänkte sätta upp en våd microlit där dörren suttit,å snygga till...men om man inte får ytan riktigt snyggt,kan jag då sätta upp easy cover(tror jag det heter)å sen måla på det?eller ska man satsa på nån taet som man sen kan måla på?

men vet ej hur jag ska ha med färgerna...

vad jag vet är att ag vill ha en blå färg(typ grekland blå).men blir det inte för mycket blått om jag målar väggarna blå å sen har blått kakel?

vilket blir snyggast tror ni

1: måla väggarna vita,å ha blått kakel

2. måla väggen blå,å ha vit kakel


för övrigt har jag vita köks luckor,en vit kyl å frys längs en vägg,ca: 3,60 meter lång..mitt emot är väggen som ska målas..
 
Jag röstar för vita väggar och blått kakel!
 
Håller med Nix.
Ev blåa köksstolar med flätad sits och rutig duk på bordet för Grekland-känslan.

/U
 
roru skrev:
vad jag vet är att ag vill ha en blå färg(typ grekland blå).men blir det inte för mycket blått om jag målar väggarna blå å sen har blått kakel?
JA, jag tror att det blir för mycket blått :-/
Blått är en väldigt dominant färg som, för generöst använd, tenderar att ge ett helt överväldigande intryck, jag personligen tycker att blått gör sig bäst i accenter som kakel, textil, enstaka möbler osv.
Gillar personligen blått väldigt mycket, det är svårt att hitta en färg som signalerar "fräschör" på samma sätt som den, MEN jag tycker att den gamla devisen "för mycket och för lite skämmer allt" är särskilt tillämplig på blått ;)
Om du tex. kaklar i blått (även om jag personligen som mest skulle välja vitt kakel med blå detaljer ;)) och sen syr alt. låter sy en hiss/rullgardin som tar upp det blåa och sen adderar med en kul och praktisk plastmatta så tror jag att du kommer att få ett mycket fräscht, ljust och dessutom lagom blått kök :)
Måla sen väggarna i en "vit" ton som stämmer överens med dina köksluckor, snickerier är ofta målade i brutet vitt och då tycker jag det är snyggast med en väggfärg som är bruten åt samma håll istf. kritvitt som får de vitmålade detaljer du redan har att se gulsmutsiga ut.

MVH och Lycka till/Christina.


 
jag skulle satsa på vitt kakel och köra blå väggar. Blått är min favorit o köket men kan kanske bli för mycket. Sen är det lättare att byta färg på väggarna än kaklet ifall man skulle råka trättna på blått ;D
 
Mady skrev:
jag skulle satsa på vitt kakel och köra blå väggar. Blått är min favorit o köket men kan kanske bli för mycket. Sen är det lättare att byta färg på väggarna än kaklet ifall man skulle råka trättna på blått ;D
Hmm..... det ligger definitivt något i vad Mady säger :), fast personligen skulle jag då omgående tröttna på blått om jag hade alla väggar enfärgade i "greklandsblått" ;D
Men kanske en liten fondvägg isf. ;)

//Christina.
 
ja det beror ju helt på hur mycket vägg man har. I mitt kök blir det bara som en fond vägg samt en liten vägg där det i stort bara är förster.
 
det är ungefär som jag har..långsidan är ca 312 cm,å kort sidan ca: 200 cm,men med ett fönster..så jag har ca: 4 meter vägg..

om jag sätter upp en tapet,som går bra å måla på,vad ska det då va?

nån vävtapet eller..å ska man använda våtrums lim,om man sen ska måla tapeten?
 
jag har rivit ner den gamla tapeten å slipat å spacklat den.har sen målat med ett tunt lager vit färg.ska sätta upp en microlit våd där en dörr suttit förut,å sen spackla kanterna..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.