Ja jag ska dra nya trådar i en gammal taklampa (kronlampa) å det jag undrar är om det är okej att istället för att löda ihop trådarna å använda krympslang att använda kabelsko. Eller kan de bli varmt i kabelskon av strömmar å risk för att det i värsta fall brinner..?? Lampan ska efter renoveringen funka som en vanlig och inte en kron alltså..
 
S
I vanliga fall är inte en lödskarv tillåten men en klämskarv är det. Kör med kabelskon!
 
sawsaw skrev:
I vanliga fall är inte en lödskarv tillåten men en klämskarv är det. Kör med kabelskon!
Varför är inte lödskarv tillåten egentligen?
 
S
Jag antar att det är dels för övergångsresistansen, dels för att lödtenn smälter vid hög värme. Du får ju inte ens löda trådarna i t.ex en MK och sedan ansluta dom någonstans. Många färdigtillverkade produkter använder den metoden men det är inte godkänt.
 
sawsaw skrev:
Jag antar ...
Om ledaren blir så varm att lodet riskerar smälta har man verkligen helt andra betydligt akutare problem än skarvens kvalitet.

Det är intressant att se hur information förvrängs när den förs vidare i många led av de som inte själva har kunskapen utan bara antar. Här hur förbud mot förtennade ledare i skruvförband misstolkas som ett totalförbud mot lödning av allt som för nätspänning.

Det är dessutom viktigt att tänka på är att det är aldrig förbjudet att reparera eller ändra en stickproppansluten produkt. För de omfattas över huvud taget inte av krav på auktoriserad elinstallatör.

Lödning är ett utmärkt sätt att skarva. En korrekt gjord lödförbindelse tål minst lika mycket ström som kabeln självt.
 
snyggt trådlyft
 
Tack! Alltid trevligt att kunna hjälpa till.
Risken är ju att någon tror att något är sant bara för att ingen förklarat hur det hänger ihop.
 
O O skrev:
Tack! Alltid trevligt att kunna hjälpa till.
Risken är ju att någon tror att något är sant bara för att ingen förklarat hur det hänger ihop.
Han syftade nog på att du lyfte en 17 år gammal tråd:)
 
Tack !
Alltid intressant att få veta vad andra tror att någon annan syftar på. Enstaka gånger gissar man rätt. 🙂

Det är precis det som är själva poängen med mitt inlägg. Att det faktiskt inte är någon bra idé att "tro" och "anta" om man vill veta. För det blir nästan alltid fel.

⚠️Och att undvika fel är speciellt viktigt angående elsäkerhet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.