Har precis rivit ner innerväggen i köket på hus byggt 1920. Innanför innerväggen av 20mm spåntat virke fanns 50mm isolering, någon typ av vitt skum - mjöligt, dammigt och inte direkt heltäckande i väggen. Därefter plankor som ytterväggen sitter på.

Hur ska jag få till isolering? Det verkar ju inte ha funnits någon luftspalt (annat än kombinerad luftspalt/isolerskum :surprised:) och det är ju inte mer än 50-60mm mellan innervägg och yttervägg.

Är det enda raka att plocka ner hela väggen och regla på 45 och göra klok isolering, eller kommer fuktproblemen som ett brev på posten då? Vad är alternativen?

Är det någon som vet vad det är för typ av isolering?


 
princip skrev:
Är det någon som vet vad det är för typ av isolering?
:cool: Jajamen, det är karbamidskum och det är värdelöst. :p
 
Tack för svaret. Jag tittade på din hemsida om ert husbygge. Imponerande. Vad jag kan se på bilderna fanns det gott om karbamidskum även där?

De bilder där du plockat ner gamla panelen och reglar upp nytt. Är det gamla ytterväggen du spikar rakt på? Har du innanför det luftspalt och innervägg? Ingen gammal isolering som fanns där emellan?
 
Jag har tagit bort reverteringen, den underliggande panelen och spikläkten. Därefter har jag reglat på timmerväggen (=stommen) med 45x70. Isolerat facken och satt på vindskyddsduk (Windy). Sedan sätter jag spikläkt och därefter panelen.

På insidan av timmerväggen sitter det råspont + masonite. Där kommer jag att klä masoniten med plast. Sedan reglar jag med 45x45 samt isolerar. Givetvis kommer jag i denna s.k. installationsvägg dra rör för el, TV & data. Slutligen kommer jag att sätta OSB eller råspont + gips på detta.
 
Det låter som en mycket bra lösning. Det går att göra det ordentligt när man tar ner allt utifrån. :D Har du även satt plast i taket eller hur har du tänkt med fuktvandring uppåt?

Frågan är ju hur man kan lösa det innefrån med bara 50mm att spela med. Finns ekofiber att köpa löst? Är det en lösning att använda det och skippa plast? Hur göra med luftspalt?

Plast känns inte som en bra lösning om man inte kommer att renovera/isolera övriga rum på en gång. Inte heller finns det någon plast i taket/vindbjälklaget till den ännu oisolerade vinden. Läste någonstans att om man bara stoppade in 45mm isolering så spelade det inte så stor roll?
 
Ingen plast i taket på bottenvåningen däremot på ovanvåningen.
Ekofiber finns i lösvikt.
Eftersom vi kör med Isover har de rekommenderat plast.
Luftspalt har vi under panelen där spikläkten sitter. ;)
 
En arkitekt jag nu pratat med förespråkade ekofiber eller mineralull i de 50mm som finns tillgängliga. Därefter plast på innerväggen och ovanpå det gipsskiva.

Dock tyckte han inte alls att plast vid tilläggsisolering av bjälklaget var nödvändigt.

Kommentarer? Är egentligen inte så pigg på plast själv..

 
om man kör med miniralull (tex sten/glasull) så bör man ha plast i dom väggar & golv som går ut mot en kall yta tex kall vind, yttervägg. Plasten ska sitta på den varma sidan av väggen (alltid).

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.