Är det OK att ha barnen på förskolan när man är hemma och bygger?

  • Ja

    1 020 Röster 50,1%
  • Nej

    1 014 Röster 49,9%
  • Antal röster
    2 034
P Pin skrev:
Nu lägger jag aldrig upp selfies i sociala medier, men andra får gärna anmäla om jag tränar på dagtid då jag i mitt jobb får göra detta på arbetstid. Blir iofs onödig utredning om det skulle gå till socialen men tvivlar att de bryr sig. Det gör nog knappast privata dagis heller som ser barn och föräldrar som kunder och inte varor.
Vad du gör på din arbetstid, betald inkl obetald rast skiter privat och allmän förskola fullständigt i. Om ditt arbete har förmånen att du får en viss tid att träna med betalning så är det din förmån. Jag hade ett arbete innan som gav oss en tidbank för viss tids motion i veckan.
Vi har ett gäng på mitt jobb som springer typ 5 km varje dag på vår obetalda middag som är 45 minuter lång.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
På mitt jobb får man renovera på arbetstid. Problemet löst :)
 
  • Gilla
JohanLun och 4 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Vad du gör på din arbetstid, betald inkl obetald rast skiter privat och allmän förskola fullständigt i. Om ditt arbete har förmånen att du får en viss tid att träna med betalning så är det din förmån. Jag hade ett arbete innan som gav oss en tidbank för viss tids motion i veckan.
Vi har ett gäng på mitt jobb som springer typ 5 km varje dag på vår obetalda middag som är 45 minuter lång.
Så med flextid kan du ta väldigt lång rast varje dag och då bygga ett hus?
Tex jobba fyra timmar, rast/bygga fyra timmar, jobba fyra timmar.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
A AndersL83 skrev:
Det är ingen osanning. Jag vet minst ett fall där föräldern var på gymmet och la upp på sociala medier. Det är inte ok. Förstår inte varför ni inte kan förstå detta? Föräldern hade fått flera anmälningar av andra privatpersoner.

Jag skrev även innan att det lär inte hända för att man stannar och köper mjölk. Men sätter man detta i system så kan det hända.

Detta är ingen lögn utan sanningen. Så att säga emot är att sprida osanning.
Varför tycker du mina jämförelser än skrämmande? Det var precis så här det gick till. "-Hej är det säkerhetspolisen? Jo, det är så att jag har sett min granne bära judiska symboler.....". Sedan kom dom raska gossarna och hämtade upp familjen. Har arbetat med folk från Rumänien och Jugoslavien och dom berättar samma sak om angiverikulturen och folk som försvann.
Det skrämmande är att utvecklingen i Sverige går åt samma håll. Var det inte Sverige som var oändligt rikt förresten? Varför spelar det då någon roll?

Anmäla folk till socialtjänsten och riskera att barnen får ett förstört liv i fosterhem är otroligt lågt såvida det inte rör sig om direkta missförhållanden.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Martin_B
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Du menar att socialen har jagat föräldrar som har stannat och handlat på väg hem? I så fall är ju Sverige sämre ställt än jag trodde. Vi har områden utanför storstäderna där det finns obegränsat med arbete för socialen, men de ska fokusera på att jaga någon som la en kvart på att handla?
Alltså det är väl egentligen inte riktigt så som du skriver, är min uppfattning, utan snarare på följande sätt.

Man har rätt att ha sina barn på förskola under den tid man arbetar + den extra tid det tar att pendla till och från arbetet. Det måste helt enkelt rent praktiskt fungera för föräldrarna att kunna ta sig till och från arbetet och arbeta, utan barn. Inte svårare än så. Det är ju också helt riktigt och helt skäligt.

Däremot, om föräldrarna använder förskoletiden till att handla mat utan barn, för de tycker att det är smidigare, det är INTE okej och utanför regelverket och vad lagen tillåter. Och när föräldrarna inte följer regler och lagar, DÅ börjar socialen eller vem det nu är som gör det, att jaga dessa föräldrar, vilket jag också tycker är helt riktigt.

Det är trots allt ingen rättighet att få handla i lugn och ro utan barn.

Om det vore en rättighet, så måste det vara en rättighet att få ha semester utan barn också. Och att föräldrarna får vara hemma själva utan barn, så de kan få pusta ut själva någon gång (inte alla föräldrar har möjlighet till annan barnpassning, tro det eller ej), eller för att helt enkelt kunna gå runt nakna hemma och ha sexorgier lite som de önskar. Ja, det må låta konstigt men det är inte riktigt så enkelt att ha sex lite när man vill när man har småttingar hemma, det funkar helt enkelt inte.
Och det kan finnas massor av olika anledningar.

Om man inte är med på dessa villkor, så skall man ju inte skaffa barn överhuvudtaget. Någon måtta på rättvisa får det ju vara.

Vad som dock förbryllar mig mest, är att väldigt många av de som klagar på att staten inte låter föräldrar, som i detta exempel, gå och handla ostört med gratis barnpassning på förskola, eller få ha semester med gratis barnpassning på förskola, eller renovera huset med gratis barnpassning på förskola, har INGA som helst problem med att det i landet finns bokstavligen tiotusentals illegala människor som lever på 100% socialbidrag plus andra förmåner, dvs. människor som inte ens får vistas i detta land. Samma personer tycker sedermera det är fullt okej att dessa illegala människor dessutom får gratis vård och tandvård, för att nämna några förmåner, samtidigt som vi skattebetalare snällt får punga ut med tusentals, åter tusentals kronor, om vi nu får någon läkartid överhuvudtaget innan vi kolar av.
Eller varför inte nämna alla de grova brottslingar som kostar samhället enorma summor, som helt enkelt fortsätter att försörjas på skattebetalarnas bekostnad istället för att skeppas ut ur landet, medan våra barn och äldre får det allt sämre.

Men att man inte får gratis barnpassning när man handlar, det är uppenbarligen helt uppåt väggarna och rent förjävligt? :D

Jag kan för mitt liv inte begripa hur vissa tänker.
 
Redigerat:
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:
Vad som dock förbryllar mig mest, är att väldigt många av de som klagar på att staten inte låter föräldrar, som i detta exempel, gå och handla ostört med gratis barnpassning på förskola, eller få ha semester med gratis barnpassning på förskola, eller renovera huset med gratis barnpassning på förskola, har INGA som helst problem med att det i landet finns bokstavligen tiotusentals illegala människor som lever på 100% socialbidrag plus andra förmåner, dvs. människor som inte ens får vistas i detta land. Samma personer tycker sedermera det är fullt okej att dessa illegala människor dessutom får gratis vård och tandvård, för att nämna några förmåner, samtidigt som vi skattebetalare snällt får punga ut med tusentals, åter tusentals kronor, om vi nu får någon läkartid överhuvudtaget innan vi kolar av.
Eller varför inte nämna alla de grova brottslingar som kostar samhället enorma summor, som helt enkelt fortsätter att försörjas på skattebetalarnas bekostnad istället för att skeppas ut ur landet, medan våra barn och äldre får det allt sämre.

Men att man inte får gratis barnpassning när man handlar, det är uppenbarligen helt uppåt väggarna och rent förjävligt? :D

Jag kan för mitt liv inte begripa hur vissa tänker.
Du vänder du din kritik fel. Jag kan lova dig att det är NEJ sidan i denna poll som är de som inte ser problemet med det du nämner, inte JA sidan
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Martin_B
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du vänder du din kritik fel. Jag kan lova dig att det är NEJ sidan i denna poll som är de som inte ser problemet med det du nämner, inte JA sidan
Du, det undrar jag. Jag har stött på så många idioter i mitt liv att jag kan knappt tro att det är sant. Bara att kolla på MSM som skiter ner sig och skapar stora rubriker för exempelvis för en sådan grej som vi diskuterar, hur illa det är att föräldrar "jagas" för att de bryter mot lagen p.g.a ren fusk med barnpassning på förskola, samtidigt som de totalt tiger när det kommer till betydligt värre och grövre ekonomisk brottslighet, för det är något som de inte vågar belysa.

Dock förstår jag ju hur ni menar, att naturligtvis skulle den grova brottsligheten knäckas, istället för att jaga småbarnsföräldrar och fortkörare som ligger 2-3 km/h över hastighetsgränsen, och så är det ju.
Men nu belyser jag problemet med alla idioter som trots allt tänker som jag beskriver i min post. Och de är tyvärr väldigt många.

Rätt skall ju vara rätt. Ingen har rätt att fuska, men då skall banne mig ALLA behandlas på samma sätt, ALLA brottslingar, där man faktiskt börjar med grov brottslighet i första hand och arbetar sig neråt i prioriteringslistan.

Men återigen, att prioritera att jaga småbarnsföräldrar framför att jaga våldtäktsmän är ju helt åt helvete, dock var det inte riktigt det som mitt inlägg handlade om :)
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Varför tycker du mina jämförelser än skrämmande? Det var precis så här det gick till. "-Hej är det säkerhetspolisen? Jo, det är så att jag har sett min granne bära judiska symboler.....". Sedan kom dom raska gossarna och hämtade upp familjen. Har arbetat med folk från Rumänien och Jugoslavien och dom berättar samma sak om angiverikulturen och folk som försvann.
Det skrämmande är att utvecklingen i Sverige går åt samma håll. Var det inte Sverige som var oändligt rikt förresten? Varför spelar det då någon roll?

Anmäla folk till socialtjänsten och riskera att barnen får ett förstört liv i fosterhem är otroligt lågt såvida det inte rör sig om direkta missförhållanden.

Ja jo detta går att jämföra med detta...

Krävs galet mkt mer än lite av detta för att bli fosterhemsplacerade.
 
Martin_B
Det är lite som videon som kom upp häromdagen, om en refugees welcome demonstration i Göteborg, där en av demonstranterna, som ju gärna vill ha in miljontals åter miljontals människor i Sverige från platser utanför Europa, plötsligt kallade en reporter för svartskalle.
Nä men det är ju så man inte tror att det är sant, det är ju upp-och-nervända världen här.

Men det är ju uppenbarligen sant, det finns ju på film, så det är inget jag inbillar mig :)
 
Martin_B
A Anders_Nilsson skrev:
Anmäla folk till socialtjänsten och riskera att barnen får ett förstört liv i fosterhem är otroligt lågt såvida det inte rör sig om direkta missförhållanden.
Har det överhuvudtaget hänt att barnen till föräldrar som har fuskat med att handla på förskoletid har placerats på fosterhem?

Låter ju helt sjukt i så fall. T.o.m barn till pedofiler och våldtäktsmän brukar ju för fasen i många fall få vara kvar hos sina föräldrar. Är det så illa som du skriver så ja... nä alltså jag blir inte ens förvånad längre i och för sig.

Det rimliga vore att de får ekonomiska straff i så fall, dvs. i form av böter eller något :)
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:
Du, det undrar jag. Jag har stött på så många idioter i mitt liv att jag kan knappt tro att det är sant. Bara att kolla på MSM som skiter ner sig och skapar stora rubriker för exempelvis för en sådan grej som vi diskuterar, hur illa det är att föräldrar "jagas" för att de bryter mot lagen p.g.a ren fusk med barnpassning på förskola, samtidigt som de totalt tiger när det kommer till betydligt värre och grövre ekonomisk brottslighet, för det är något som de inte vågar belysa.

Dock förstår jag ju hur ni menar, att naturligtvis skulle den grova brottsligheten knäckas, istället för att jaga småbarnsföräldrar och fortkörare som ligger 2-3 km/h över hastighetsgränsen, och så är det ju.
Men nu belyser jag problemet med alla idioter som trots allt tänker som jag beskriver i min post. Och de är tyvärr väldigt många.

Rätt skall ju vara rätt. Ingen har rätt att fuska, men då skall banne mig ALLA behandlas på samma sätt, ALLA brottslingar, där man faktiskt börjar med grov brottslighet i första hand och arbetar sig neråt i prioriteringslistan.

Men återigen, att prioritera att jaga småbarnsföräldrar framför att jaga våldtäktsmän är ju helt åt helvete, dock var det inte riktigt det som mitt inlägg handlade om :)
jag är väl någonstans mittemellan ja och nej-sidan i denna poll, så jag röstade ja, för jag är mer för att småbarnsföräldrar ska kunna lösa vardagen på ett flexibilitet sätt. Men jag tycker inte det är okej 40 timmar att renovera och ha barnen på dagis. Dock om en person tagit tjänstledigt för att tex skapa ett företag och den andra föräldern jobbar ser jag inget problem med det. Det är inte svart eller vitt.

Men jag är ju också enormt emot slöseri av offentliga medel, det innebär allt från ineffektivitet i offentlig sektor till bidragsfusk som du nämner. Bidragsfusk är ju dessutom dubbelfel för du har inget arbete som genererar inkomst för offentlig sektor samt du är en ren kostnad via bidragspengarna.
 
  • Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
Martin_B
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
jag är väl någonstans mittemellan ja och nej-sidan i denna poll, så jag röstade ja, för jag är mer för att småbarnsföräldrar ska kunna lösa vardagen på ett flexibilitet sätt. Men jag tycker inte det är okej 40 timmar att renovera och ha barnen på dagis. Dock om en person tagit tjänstledigt för att tex skapa ett företag och den andra föräldern jobbar ser jag inget problem med det. Det är inte svart eller vitt.

Men jag är ju också enormt emot slöseri av offentliga medel, det innebär allt från ineffektivitet i offentlig sektor till bidragsfusk som du nämner. Bidragsfusk är ju dessutom dubbelfel för du har inget arbete som genererar inkomst för offentlig sektor samt du är en ren kostnad via bidragspengarna.
Jag ligger nog exakt där du ligger i åsikter. Har jag ju märkt under årens lopp här att vi har väldigt lika åsikter faktiskt, nära på identiska i de flesta fall.

Så jag håller med dig. Personligen röstade jag inget i denna tråd eftersom jag trots allt tycker att frågan är för svart-och-vit. Den borde vara mer nyanserad eller att man åtminstone kan ange sina reservationer för respektive val. Annars riskerar svaret att bli fel oavsett om man väljer Ja eller Nej.

Edit: Och jag vill även tillägga att jag tänkte själv trycka på JA först, inte minst med tanke på 15-timmarsbarn som jag har beskrivit tidigare, men insåg att det skulle kunna bli fel ändå, eftersom det skulle rent av kunna tolkas som att man tycker att det är okej att bägge föräldrar går hemma arbetslösa med barnen på förskolan, och bygger för glatta livet hemma på heltid :D men så menar jag ju så klart inte, så då röstar jag hellre inte alls.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
BirgitS
Martin_B Martin_B skrev:
Har det överhuvudtaget hänt att barnen till föräldrar som har fuskat med att handla på förskoletid har placerats på fosterhem?
Nej, inget barn har någonsin placerats på fosterhem bara för att en förälder handlar medan barnet är på förskolan och ingen har heller påstått det.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Så med flextid kan du ta väldigt lång rast varje dag och då bygga ett hus?
Tex jobba fyra timmar, rast/bygga fyra timmar, jobba fyra timmar.
Finns det arbetsplatser man kan flexa så mycket? Måste vara någon form av kontorsjobb =)

Sen är väl inte träningen flex utan företagsvård.
 
Ja, många, jag kan tex jobba i princip när jag vill. Så ta fyra timmar paus mitt på dagen så länge det inte krokar med något planerat möte är inga problem.

Har inte heller betalt för övertid, så funderar lite på hur ni som säger man bara får ha barnen på dagis när man har löneinkomster tycker; om jag måste jobba extra en vecka och ha barnen 2h mer på dagis per dag, är det ok, trots att jag inte får betalt för de timmarna?
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.