Om man vill förbereda sitt nybygge för en framtida solvärmeanläggning, vilken dimension av tomrör är då lämpliga att dra från sin ackumulatortank till taket?
 
15 mm. Tänk på att isoleringen ska tåla höga temperaturer!
 
Jag fick beskedet att max fyra paneler kunde jag köra med 15 mm. Det motsvarar då 96 vakuumrör. Skulle jag ha fler (nä-hä) skulle det bli 22 mm.
 
Jag tänkte bara förbereda för solvärmare genom att dra tomrör inne i väggen nere från källaren till taket (garagegolv till tak = 10m). Vilken dimension på tomrör krävs då för att klara värmerören och isolering runt dessa? Krävs det speciella tomrör med tanke på värmen? Duger 50mm PVC-rör t.ex? Hur skarpa vinklar kan jag ha utan att få problem med rördragningen?
 
Jaha. Jag drog 50 mm VP-rör (elektrikerrör, alltså) genom trossbottnarna. Då gick det att få igenom kopparrören inklusive isolering, av typ Armaflex HT (High Temperature).
Men det var krångligt nog att få igenom det i de 35 cm långa plaströren. Armaflexisoleringen är som innandömet i en våtdräkt, alltså minus nylonytan som en våtdräkt har. Mjukt, trögt och ömtåligt.
Har du 10 meter långt kommer du aldrig att få igenom det där, i ett 50 mm rör. Dessutom måste det åtminstone vara spikrakt, annars klämmer det och går inte alls, inte ens en kort sträcka.

För övrigt drog jag mina solrör öppet i huset. Jag har det så tacknämligt att längs skorstenen finns det klädkammare på båda våningarna, ovanpå varandra. Blev perfekt att dra rören bakom hörnet i klädkammarna. Kom ut i tvättstugan, med pannrummet på andra sidan väggen.
Armaflexisoleringen är svart, så optiskt sett försvinner den nästan i klädkammaren, då den ligger i skuggan innanför öppningen.
 
Savoy skrev:
Jag tänkte bara förbereda för solvärmare genom att dra tomrör inne i väggen nere från källaren till taket (garagegolv till tak = 10m). Vilken dimension på tomrör krävs då för att klara värmerören och isolering runt dessa? Krävs det speciella tomrör med tanke på värmen? Duger 50mm PVC-rör t.ex? Hur skarpa vinklar kan jag ha utan att få problem med rördragningen?
Varför inte förbereda med isolerade kopparrör direkt. Det gjorde jag mellan pannrummet och vinden när vi byggde 97-98. Solfångarna kom inte upp förrän -04.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.