Freddan054 Freddan054 skrev:
Nja, 2 liggande och 2 stående ”reglar” med spår i samtliga och ändarna på de korta har noter som passar i spåret på de liggande, Där har du ramen. Björkplywoodskivan passar sedan i spåret.

Allt limmas sedan ihop. Passformen är viktig.
Kolla på detta klippet som jag tycker förklarar processen bra.

[media]

Ahhh! Nu greppar jag, tack!
 
  • Gilla
Bodil T och 1 till
  • Laddar…
Galet snyggt. Imponerande minst sagt.

Fråga:
Trä har ju alltid en förmåga att röra sig och då spricka i diverse skarvar. Ser ut som du spacklat alla skarvar för ett slätt resultat, hur löste du övergångarna, är det bara limmat och skruvat?
 
  • Gilla
claym och 1 till
  • Laddar…
Grymt snyggt gjort, vad är det för profil på "bänkskivan" ?
 
  • Gilla
Freddan054
  • Laddar…
kapten_krok kapten_krok skrev:
Galet snyggt. Imponerande minst sagt.

Fråga:
Trä har ju alltid en förmåga att röra sig och då spricka i diverse skarvar. Ser ut som du spacklat alla skarvar för ett slätt resultat, hur löste du övergångarna, är det bara limmat och skruvat?
Jag undviker att spackla skarvarna för vid rörelse så Spricker bara spacklet.
Men om det är fronterna på hyllplanen du tänker på så är de limmade och spikade (spiken fungerar mest för att fästa listen tills limmet härdat då just de delarna är svåra att låsa med tving).

Vet inte om det är självklart för dig eller ej men det är viktigt att använda
möbeltorrt virke (runt 8%). Det kommer att röra sig ändå men fuktigt virke direkt från brädgårn är dömt att misslyckas.
Stommarna är ju fanerskivor (lamell) så dessa rör sig inte nämnvärt.

Ett fullblodsproffs kan säkert redogöra fler tips. Som amatör är jag mentalt förberedd på att det kommer dyka upp någon spricka över tid. :)
 
Freddan054 Freddan054 skrev:
Jag undviker att spackla skarvarna för vid rörelse så Spricker bara spacklet.
Men om det är fronterna på hyllplanen du tänker på så är de limmade och spikade (spiken fungerar mest för att fästa listen tills limmet härdat då just de delarna är svåra att låsa med tving).

Vet inte om det är självklart för dig eller ej men det är viktigt att använda
möbeltorrt virke (runt 8%). Det kommer att röra sig ändå men fuktigt virke direkt från brädgårn är dömt att misslyckas.
Stommarna är ju fanerskivor (lamell) så dessa rör sig inte nämnvärt.

Ett fullblodsproffs kan säkert redogöra fler tips. Som amatör är jag mentalt förberedd på att det kommer dyka upp någon spricka över tid. :)
Då är jag med (y) Tyckte det såg spacklat ut nämligen
 
B berne88 skrev:
Grymt snyggt gjort, vad är det för profil på "bänkskivan" ?

Tack! :)
Det är ett kantprofilstål av allmogetyp. inte exakt den på bilden, men snarlik.
Diagram över en oönskad kantprofilfräs med tekniska mått och exempel på profilformer den kan skapa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
kapten_krok kapten_krok skrev:
Då är jag med (y) Tyckte det såg spacklat ut nämligen
ouch ;)
 
Lägg ut alla bilder du har, häftigt bygge :love:
 
  • Gilla
Trailertrash och 2 till
  • Laddar…
Freddan054 Freddan054 skrev:
Detta är en bild på hyllan som den ser ut idag.
Det som kvarstår är belysning och lådor samt sockel.

Jag vet inte hur intressant vardera del av bygget är och det går att skriva en hel roman om processen, men om ingen är intresserad vill jag inte lägga den tiden. Bättre då tänker jag att man frågar om det är något man vill veta. Material, sammanfogning, etc.
Freddan054 Freddan054 skrev:
Detta är en bild på hyllan som den ser ut idag.
Det som kvarstår är belysning och lådor samt sockel.

Jag vet inte hur intressant vardera del av bygget är och det går att skriva en hel roman om processen, men om ingen är intresserad vill jag inte lägga den tiden. Bättre då tänker jag att man frågar om det är något man vill veta. Material, sammanfogning, etc.
Ser jätte fint ut. Jag skulle vara jätte intresserad av processen och hur du gjorde.
 
Hur har du gjort laxstjärtarna? Är de frästa i jigg eller har du handsågat dem?
 
B bldr skrev:
Hur har du gjort laxstjärtarna? Är de frästa i jigg eller har du handsågat dem?
De är frästa i jigg. Jag ville ge mig på handsågning men fegade ur. Gjorde totalt tio lådor så tiden var en faktor också. :)
 
Väldigt imponerande och inspirerande! Det där med att ta bilder under processens gång är svårt. Jag har löst det med hjälp av en något Instagram-tokig sambo. Får man fråga vad för maskinpark man behöver för att ta sig an ett sånt här projekt?
 
B Bobby Tables skrev:
Väldigt imponerande och inspirerande! Det där med att ta bilder under processens gång är svårt. Jag har löst det med hjälp av en något Instagram-tokig sambo. Får man fråga vad för maskinpark man behöver för att ta sig an ett sånt här projekt?
Haha, ja min sambo är om möjligt ännu sämre på dokumentation än jag. Däremot har jag fått hjälp med nästan all målning av åbäket så jag är nöjd ändå. :)

Tack för de snälla orden.

Om man pratar maskiner och verktyg så är det ju som alltid en fråga om ”need to have” och ”nice to have”.

Men jag hade inte velat vara utan;
Handöverfräs
Sänksåg eller cirkelsåg med skena (för att kapa skivmaterialet till hanterbar storlek)
Skruvdragare
Kap-och gersåg
Bordscirkelsåg
Laser

Alla maskiner kan ju ersättas med handverktyg, men det har åtminstone inte jag tid med. :)

Även om det inte är maskiner, så är ett antal tvingar av god kvalitet ett måste och har man inte det kan det kosta lite att införskaffa dessa.
Dessa behövs främst vid lådtillverkning och tillverkning av stommar. Jag har använt 8 långa tvingar (80cm) och ett otal småtvingar, ändå dök det upp tillfällen då jag var tvungen att invänta att limmet skulle torka för att jag behövde tvingarna. Man kan inte ha för många :)

Sen skulle mitt bästa tips inför projektering och budgetering vara, (om man misstänker att man inte har en komplett snickarbod) Att ta ordentlig höjd för alla småverktyg man kommer på längs vägen att man behöver.
Jag trodde att jag hade en ordentlig verktygssamling men när jag kollar igenom kvittohögen så är det otaliga småutgifter för tex. något speciellt frässtål, extra tvingar, sågblad med raka tänder för att kunna göra spår, hålsågar och annat. Har lagt ett antal tusenlappar på dessa småinköp. Så ta höjd för det i budgeten. (Ska tillägga att jag älskar att köpa verktyg också, så alla kanske inte var nödvändiga).

Till sist är det självklart för många men inte alla, köp skruv, bits, och verktyg i allmänhet av så god kvalitet man kan, det är inte roligt att dra av en skruv och bråka med runda bits när man har ett så stort projekt som detta.
 
  • Gilla
kary och 1 till
  • Laddar…
Freddan054 Freddan054 skrev:
De är frästa i jigg. Jag ville ge mig på handsågning men fegade ur. Gjorde totalt tio lådor så tiden var en faktor också. :)
Freddan054 Freddan054 skrev:
De är frästa i jigg. Jag ville ge mig på handsågning men fegade ur. Gjorde totalt tio lådor så tiden var en faktor också. :)
Vilken jigg har du använt?

Grattis till ett snyggt projekt!
 
B bldr skrev:
Vilken jigg har du använt?

Grattis till ett snyggt projekt!
Tack så mycket :)

Jag köpte denna från Duabhuset

https://www.duabhuset.se/index.php?view=product&id=757

Det var en huvudvärk att få till inställningarna, men när jag väl hade begripit dem gick det hyfsat smidigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.